به گزارش اکونا پرس،

علیرضا کاظمی در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم درباره اقتصاد گردشی در صنعت فولاد اظهار کرد: اقتصاد چرخشی پایدار اقتصادی است که در آن جامعه تا زمانی که ممکن است بار طبیعت را کاهش می‌دهد.

وی افزود: این مطلب یکی از مباحثی است که در دنیای امروز دنبال می‌شود و به دلیل مسائلی از جمله محیط زیست در بیشتر کشورها حائز اهمیت است.

معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان گفت: فولاد به عنوان یک ماده اساسی در اقتصاد چرخشی دارد. کاهش وزن محصولات فولادی آسان است و اجزای فولادی را می‌توان به طور موثر مورد استفاده مجدد، تولید مجدد با بازیافت قرار داد.

کاهش ۴۰ درصدی وزن مصنوعات فولادی با گریدهای جدید

کاظمی اضافه کرد: در طول ۵۰ سال گذشته صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری در تحقیقات کاربردی و توسعه تکنولوژی فولادهای پیشرفته و فوق‌العاده مقاوم تولید کرده است. این گریدها وزن بسیاری از مصنوعات فولادی را تا ۴۰ درصد از کاهش داده‌اند.

وی افزود: بهینه‌سازی وزن محصولات بخش جدایی ناپذیر یک اقتصاد چرخشی است. دنیا به‌دنبال فولادسازی مستحکم با وزن پایین است.

معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان گفت: عمده‌ترین محصولات جانبی جامد تولیدشده فولادسازی، سرباره و غبار است. گازهای فرایندی نیز محصولات جانبی مهمی هستند. سرباره‌های آهن و فولاد در حال حاضر سهم قابل توجهی در اقتصاد چرخشی بسیاری از کشورها دارند.

کاربرد سرباره در راه‌سازی

کاظمی افزود: تقریبا تمام سرباره صنعت فولاد در این کشورها برای تولید محصولات با کیفیت برای صنایع سیمان استفاده می‌شود. همچنین در اتحادیه اروپا ۷۰ درصد سرباره فولادسازی به مصرف جاده سازی می‌رسد.

وی ادامه داد: سرباره همچنین در صنایع کشاورزی به عنوان کود غنی از آهن و کلسیم و ریز مغذی‌ها و همچنین در ساحل سازی و ایجاد سواحل مصنوعی در بندرعباس هم کاربرد دارد.

معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان گفت: قیمت سرباره گرانوله ۸۹.۲ دلار بر تن است که می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای سرباره فولادسازی در صنعت راه سازی است. برای مثال شرکت پوسکو ماده slasrics را بدین منظور توسعه داده است.

کاظمی افزود: تمامی محصولات به دست آمده از فرآوری سرباره در ایران در آزمایشگاه‌های مرجع مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته که نتایج حاصله بسیار قابل توجه و غیرقابل مقایسه با سنگ دانه‌های طبیعی بوده است.

معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان با بیان اینکه فرآوری سرباره به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود گفت: در ایران شرکت فولاد مبارکه هر دو روش فرآوری سرد و گرم را پیش گرفته است در حالی که شرکت فولاد خوزستان روش فرآوری سرد را دنبال می‌کند.

کاظمی خاطرنشان کرد: شرکت راه آهن ایران تاییدیه استفاده از سرباره با کاربرد بالاست را صادر کرده است.

وی تصریح کرد: البته به دلیل موقعیت جغرافیایی بعضی شرکت‌های فولادی و هزینه‌های حمل، کاربرد سرباره اقتصادی به نظر نمی‌رسد.

معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان اظهار کرد: به ازای هر تن مذاب حدود ۱۲ کیلوگرم غبار ایجاد می شود که عمدتا feo ،cao ،zno هستند. رهاسازی غبارهای کوره قوس در بسیاری از کشورها ممنوع است چراکه با آزاد شدن عناصر خطرناک مثل روی کادمیوم و سرب محیط زیست را تهدید می‌کند.

کاظمی افزود: با دو نوع روش در خروجی این سیستم، pog iron تولید می‌شود. این محصول دوباره در کوره‌های EFF بازیافت می‌شود یا به عنوان محصول فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: در تلاشیم تا آنجایی که ممکن است کمترین استفاده را از منابع طبیعی داشته باشیم.