به گزارش اکونا پرس،

حسن یونسیان مشاور رییس هیات عامل ایمیدرو در بومی‌سازی، آثار تحریم را به دو دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ تقسیم کرد و افزود: تحریم‌ های دهه‌ی دوم سخت‌تر بود و اثر مستقیم بر توسعه زیرساخت‌های کشور داشت. البته در چنین شرایطی، شرکت‌های داخلی ناگزیر به سمت بومی‌سازی روی آوردند. در میان صنایع فولادی، شرکت فولاد خوزستان در امر بومی‌سازی و توجه به توان داخلی پیشتاز بود.

وی در ادامه گفت: از زمان شروع بومی‌سازی و با در نظر گرفتن آمار ثبت سفارشات، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی عاید کشور شده است. بومی‌سازی به شکل جدی و در سه مرحله در کشور دنبال می‌شود‌‌. مرحله اول الزام صنایع به ایجاد واحدهای بومی‌سازی بود که خوشبختانه با استقبال صنایع مواجه شد. مرحله دوم تعریف شاخص در ۱۱ مقوله برای واحدهای مختلف بود که شاخص اصلی صرفه‌جویی ارزی تعیین شد. بدین معنی که، بومی‌سازی چه میزان باعث صرفه‌جویی و جلوگیری از خروج ارز می‌شود. مرحله سوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش زمان مجوز دهی به کمتر از ۲۵ روز بود. آمارهای دو سال اخیر بر اساس ثبت سفارش، نشان‌دهنده‌ی صرفه‌جویی ۴ میلیارد دلار است که با دو دهه اخیر برابری می‌کند.

وی در ادامه از رشد ده برابری سرمایه‌گذاری ساخت تجهیزات داخلی خبر داد و افزود: میزان رشد مالی شرکت‌هایی که در زمینه تهیه و تولید مواد اولیه و تجهیزات تحریمی فعالیت دارند و در قالب عقد قراردادهای پژوهشی با صنایع همکاری دارند، از ۱۵ میلیارد به ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

در ادامه رضا نجاتی معاون سیاسی استاندار خوزستان، تحمیل روزافزون تحریم‌های ظالمانه را در برابر اراده‌ی ایرانیان بی‌اثر دانست و افزود: تحریم‌ها همواره از سوی کشورهای ابر قدرت بر کشورمان تحمیل شده است. بنا به فرموده‌ی مقام معظم رهبری با حرکت در مدار تولید و اشتغال تحریم‌ها را بی‌اثر می کنیم. فولاد خوزستان با تولید پایدار و صادرات‌ محور شعار سال را تعبیر کرد.

وی در ادامه گفت: فولاد خوزستان در انجام مسئولیت‌های اجتماعی سرآمد است. سیل، مهار بیماری کرونا و رسیدگی به مناطق محروم مواردی هستند که این شرکت را به الگوی مناسبی تبدیل کرده است. در پیگیری مسائل و معیشت کارگری، همکاری و همیاری فولاد خوزستان مشهود است.

رضا فتوحی معاون اقتصادی استاندار دیگر سخنران مراسم، زمینه برای رشد تولید فولاد در استان را مهیا دانست و افزود: دسترسی خوزستان به منابع مختلف انرژی، آب‌های آزاد و حمل و نقل ریلی، مزایای رقابتی استان در جهت تبدیل شدن به قطب صنعت کشور هستند. با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و بکارگیری دانش فنی، صنایع مختلف از جمله فولاد به رشد و شکوفایی می‌رسند و در آینده نزدیک نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه هم، جایگاه نخست تولید فولاد را به دست‌ می‌آوریم.