به گزارش اکونا پرس،

 مهندس تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر در نشست خبری امروز گفت: بخش حمل‌ونقل باید ده‌ها سال پیش استراتژی‌های خود را تدوین می‌کرد اما به هر دلیلی انجام نشد اما با همت مضاعفی که در این دولت صورت گرفت یک سال و نیم قبل در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه کمیته‌ای تشکیل شد و سه ماه پیش این سند در شورای ترابری به تصویب رسید و هفته گذشته از سوی وزیر راه ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه این سند از اقدامات سلیقه‌ای پیشگیری می‌کند، اظهار داشت به واسطه این سند فعالیت‌های حمل‌ونقلی ما ایمن مناسب و روان خواهد شد.
تقی‌زاده تصریح کرد: زمانی که بحث مبارزه با حمل‌ونقل خودرو محوری مطرح است نباید تعداد خودروها افزایش پیدا کند و تعداد تولید اتوبوس و واگن افزایش پیدا نکند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر می‌خواهیم با خودرومحوری مبارزه و حمل‌ونقل عمومی را تقویت کنیم حتماً باید در استراتژی‌ها بخش صنعت و تعامل این بخش با سایر بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.
این مقام مسئول گفت: این امکان ندارد در وزارت راه اولویت حمل‌ونقل ریلی باشد اما بودجه کافی به این بخش تعلق نگیرد. در کشوری مانند ایران باید حمل‌ونقل ریلی اولویت اول باشد و در کنار آن حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای در اولویت‌های بعدی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه بودجه وزارت راه تنها در اختیار این وزارتخانه نبوده و نظر دولت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه هم اثرگذار است، گفت: بنابراین این نهادها هم باید همراه با این وزارتخانه در جهت اجرایی شدن این استراتژی‌ها حرکت کنند.
به گفته وی این استراتژی‌ها به روش علمی و اصولی تدوین شده است. 
مهندس تقی‌زاده با اشاره به تشکیل کمیته نحوه پیاده‌سازی استراتژی‌های حمل‌ونقل گفت: برای مثال در بخش ترانزیت تاکنون 77 مشکل شناسایی شده که حدود 15 مشکل تاکنون حل شده و به مرور در حال رفع آنها هستیم.
تقی‌زاده خاطرنشان کرد: به هر حال در شورای عالی ترابری سند استراتژی بخش حمل‌ونقل با حضور نماینده وزارت صنعت به تصویب رسیده است.
وی در ادامه با اشاره به مکان‌یابی 50 مرکز هاب لجستیک در کشور گفت: به منظور اینکه شناسایی این هاب‌ها سلیقه‌ای نباشد از مشاوران دانشگاهی و بر اساس مدل ریاضی استفاده شده است.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص استراتژی بخش حمل‌ونقل دریایی در این سند گفت: ارتقاء سطح بنادر کشور به بنادر نسل دوم و سوم توسعه مسافری دریایی ورود کشتی‌های کروز و تردد میان بنادر مختلف و غیره مورد توجه قرار گرفته است و به همین منظور قرار است رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به زودی در شورای عالی ترابری در خصوص راه‌اندازی مسافری دریایی توضیح دهند.
در ادامه این نشست خبری مهندس صفری‌مقدم مدیرکل طرح جامع حمل‌ونقل و لجستیک وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: تاکنون 94 مورد اقدام استراتژی در بخش حمل‌ونقل شناسایی شده که 40 مورد در دست اقدام است و مابقی باید در آینده مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: از 40 مورد مطرح شده 30 مورد در دولت اخیر اجرا شده است.