به گزارش اکونا پرس،

دکتر سیاوش ملکی‌فر با حضور در برنامه «میز اقتصاد» بخش 14 اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران به بحث درباره چالش‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات دارند پرداخت و از برنامه‌های صندوق نوآوری برای رفع این چالش‌ها گفت.
او در آغاز از این نکته یاد کرد که بخشی از چالش‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به دیوان‌سالاری‌های فرساینده و روندهای پیچیده صادراتی بازمی‌گردد و بخش دیگر ناشی از نبود اعتماد به نفس صادرکننده بودن در شرکت‌های دانش‌بنیان است.
ملکی‌فر بیان کرد: به گمان ما بسیاری از شرکت‌ها آگاهی صادراتی ندارند یعنی نمی‌دانند که برای صادرات باید چه کنند، چه گام‌هایی بردارند، در کدام بازارها نفوذ کنند و چطور محصول خود را به فروش رسانند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: نکته دیگر اینجاست که شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما اعتماد به نفس صادراتی ندارند یعنی فکر می‌کنند اول باید بازار داخلی را از محصولات خود پر کنند و بعد با تشکیلات بسیار گسترده وارد حوزه صادرات شوند در حالی که خیلی از شرکت‌ها با رویکرد پارتیزانی وارد صادرات شده‌اند و با امکانات محدود نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر در بازارهای مختلف دنیا حضور دارند و به ارائه محصول خود می‌پردازند. گوه این حرف آمار صادرات سال 1400 شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف است. 
او افزود: در سال گذشته آمار رسمی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به 800 میلیون دلار رسید و اگر بخواهیم آمار فروش غیر رسمی را هم به این عدد اضافه کنیم به سهم یک میلیارد دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان از کل میزان صادرات کشور می‌رسیم.‌
ملکی‌فر همچنین چالش دیگر پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان را تحریم خواند و گفت: اگرچه تحریم مسیر صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را بسیار سخت کرده است اما نتوانسته آن را مسدود کند. 


بین‌المللی شدن برای شرکت‌های دانش‌بنیان یک ضرورت است
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه از این گفت که شرکت‌های دانش‌بنیان باید در جهت بین‌المللی شدن گام بردارند. او اظهار کرد: من بین‌المللی شدن را عام بر صادرات می‌دانم؛ بین‌المللی شدن برای شرکت‌های دانش‌بنیان یک امکان نیست بلکه یک ضرورت است و این برای شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ما وجوب دارد چرا که بسیاری از شرکت‌های ما محصولاتی تولید می‌کنند که صرفا نمی‌توانند آن را در مقیاس داخلی بفروشند و بنابراین نیاز به بازارهای 500 میلیونی یا بیشتر دارند. امروز ما شرکت‌های دانش‌بنیانی داریم که توانسته‌اند شرکت‌های اروپایی یا آمریکایی را در برخی بازارها به عقب برانند.
او همچنین از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی سخن به میان آورد که در راستای صادراتی شدن محصولات فناورانه به شرکت‌های دانش‌‌بنیان ارائه می‌شود. 
ملکی‌فر بیان کرد: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات زیادی را در حوزه توانمندسازی و صادراتی‌ شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم و همه این خدمات را در سامانه‌ای به نام سامانه «غزال» تعریف کرده‌ایم و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری، این خدمات را دریافت کنند. امسال هر شرکت دانش‌بنیان می‌تواند چیزی در حدود یک میلیارد تومان خدمات بلاعوض توانمندسازی از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت که این صندوق در زمینه‌هایی مثل حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های خارجی، همراهی آن‌ها با هیات‌های تجاری در خارج از کشور و دعوت از هیات‌های تجاری و فناوری کشورهای دیگر برای مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و نیز در زمینه‌هایی مانند حفاظت از مالکیت فکری این شرکت‌ها در کشورهای دیگر، گام‌های مداومی برداشته است.
ملکی‌فر در پایان اعلام کرد: صندوق نوآوری از سال 97 بحث اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری را در دستور کار خود قرار داد؛ در این برنامه شرکت‌های دانش‌بنیان را به کشورهای هدف اعزام و در عین حال هیات‌های تجاری و فناوری از کشورهای دیگر را نیز پذیرش کردیم. خوشبختانه این برنامه‌ها مورد استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت، لذا برنامه‌ای را با عنوان «یکشنبه‌های صادراتی» برگزار کردیم و در هر کدام از این برنامه‌ها مشتریان خارجی حضور داشته و ضمن بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی به مذاکرات B2B با آنها پرداختند.