نیمه خرداد ماه براساس ماده این قانون، اجازه واردات خودرو به دولت، براساس آئین نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت صمت و تصویب هیأت وزیران می‌رسد، داده شده است. بازار خودرو چند وقتی است رکود بدی را تجربه می کند و قیمت ها تغییر چندانی نمی کند.

گسترش نیوز در خصوص پیش‌بینی بازار خودرو در هفته آینده به گفت‌وگو با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو پرداخت.

سعید-موتمنی

موتمنی در خصوص وضعیت بازار در هفته گذشته اظهارکرد: وضعیت بازار خودرو در سه هفته اخیر آرام بوده است. به غیر از ۲ خودرو در باقی خودرو‌ها تغییر چندانی دیده نشده است.

پیش بینی بازار در هفته جاری

وی با پیش‌بینی بازار در هفته جاری گفت: بازار خودرو منتظر جزییات طرح واردات خودرو است. اما افرادی که نیاز ضروری به خودرو داشته باشند، برای خرید اقدام می‌کنند. در غیر این صورت افراد منتظر هستند تا جزییات واردات خودرو بر بازار آزاد مشخص شود. بازار دارای رکود است و درحال‌حاضر خریداری وجود ندارد.

ارز بالا رفت و بازار تکان نخورد!

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر بازار خودرو اظهارکرد: با وجود اینکه بازار ارز در هفته گذشته با افزایش همراه بود اما بازار خودرو تحت تاثیر آن قرار نگرفت و افزایش نرخ ارز تاثیری در قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی نداشت.

چرا پرشیا گران شد؟

موتمنی در خصوص افزایش نرخ پژو پارس نیز بیان کرد: علت افزایش پژو پارس این است که در هفته گذشته تعداد خودرو فاکتور شده جوابگوی نیاز بازار نبوده است. در نتیجه باعث به بالا رفتن نرخ آن شده است. درحال‌حاضر نرخ پژو پارس ۳۱۸ میلیون تومان است.

مشکل اصلی صنعت خودرو

وی در خصوص حذف ۵ خودرو از جمله شاهین، کوییک اس، کوییک آر، ساینا اس و ساینا از قرعه کشی اظهار کرد: مسئله قرعه کشی نیست. مسئله اصلی این است که آیا خودرو به اندازه کافی تولید و روانه بازار می‌شود تا در نتیجه آن فاصله قیمتی کارخانه و بازار کم شود.

موتمنی ضمن تاکید بر مشکل اصلی بازار خودرو گفت: اصلی‌ترین مشکل، میزان عرضه است. اگر عرضه به اندازه کافی بود این فاصله ۱۰۰ درصدی نرخ بین کارخانه و بازار آزاد به وجود نمی‌آمد. این نابسامانی و آشفتگی که در بازار خودرو مشاهده می‌کنید حاصل عرضه کم خودرو به بازار در ۳ سال اخیر است. با مقایسه آمار تولید خودرو در سال ۹۶ با ۱۴۰۰ متوجه خواهید شد که کمتر از نیاز بازار خودرو تولید شده که دلیل آن تحریم، ممنوعیت واردات و... است. امار فعلی تولید جوابگوی نیاز بازار نیست.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در پایان با بیان اینکه هر بازار یک نیاز کالایی دارد و باید به نسبت آن تولید و وارد شود، افزود: مصرف‌کننده زمانیکه متوجه شود کالایی در بازار کم است، بیشتر از نیاز خود خریداری می‌کند. دولت نباید اجازه دهد کالایی در بازار کم شود در صورت این اتفاق، ماه‌ها زمان می‌برد تا دوباره ثبات قیمتی در بازار برقرار شود. هر کالایی در کمبود ارزش پیدا می‌کند و خریدار بیشتر از نیاز خود می‌خرد که در نتیجه باعث افزایش واسطه گری و دلالی می‌شود.

آمار تولید خودرو در سال جاری

همچنین لازم به ذکر است که آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی دو ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع قریب به ۱۲۲.۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند؛ از سوی دیگر میزان فروش آن‌ها بالغ بر ۱۳۹ هزار دستگاه ثبت شده است؛ بر این اساس آمار تولید و فروش به‌تدریج بهم نزدیک شده که می‌تواند بیانگر کاهش خودروهای ناقص و البته تولید خودروهای بدون کسری باشد.

در بسیاری از محصولات، آمار فروش بیش از میزان تولید ثبت شده است و خودروسازان بیش از میزان تولید یک محصول از آن محصول فروخته‌اند؛ این موضوع به سبب تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای تولیدی پیش از این است که طی این  دوماهه تکمیل و عرضه شده است.

منبع: گسترش نیوز