در دیدارهای رئیس سازمان توسعه تجارت با چند مقام روس بر تولید مشترک خودرو در ایران توافق شد. این خبری بود که روزهای گذشته از سوی سازمان توسعه تجارت منتشر و موجب شد که فعالان صنعت خودروی کشور منتظر اتفاق جدیدی در این حوزه باشند. اما سوال اینجاست که در شرایط کنونی این همکاری تا چه میزان محتمل خواهد بود. پیرامون این موضوع گفتگویی را با کامبیز میرکریمی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

بازار صادراتی روسیه برای خودروهای ایرانی

میرکریمی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: این اولین بار نیست که این اتفاق رخ می دهد. سابق بر این ایران، خودروهای سواری را به کشور روسیه صادر می کرد و همچنین خودروهای سنگین روسی در ایران مونتاژ می شد. البته این اتفاق با سرمایه گذاری سنگین بخش خصوصی فعال دو کشور صورت گرفته بود. به نظر می رسد مجددا روس ها این شانس را خواهند داشت که در حوزه خودروهای سنگین در بازار ایران فعالیت داشته باشند. در حوزه صادرات نیز روسیه بازار بسیار مناسبی برای خودروهای ساخت ایران به شمار می رود.

کامبیز-میرکریمی

 

وی افزود: البته به نظر می رسد به دلیل شرایط حاصل از تحریم همکاری های دوجانبه پاسخگوی نیاز دو کشور نباشد. بنابراین اگر روس ها در زمینه خودرو همکاری های سه جانبه ای را با کشورهای دوست خود آغاز کنند نتایج بهتری رقم خواهد خورد. به عنوان مثال این همکاری های سه جانبه می تواند میان ایران، روسیه و چین باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در ادامه گفت: باید اذعان داشت که خودروسازی دو کشور ایران و روسیه در حال حاضر نسبت به خودروسازی دنیا عقبگرد داشته است. از طرفی فضای خودروسازی در دو کشور مانند ده های گذشته نیست. بنابراین نباید انتظار داشت که توافق تولید مشترک خودرو در ایران نتایج شگرفی در پی داشته باشد.

دولت فقط زیرساخت ها را فراهم کند

میرکریمی خاطرنشان کرد: به عقیده من اگر بنا بر این است که این اتفاق توسط دولت های دو کشور رخ دهد همان بهتر که عملی نشود. دولت ها باید فقط در حوزه زیرساخت ها حضور موثر و فعالی داشته باشند و تنها در این حوزه سرمایه گذاری کند. متاسفانه ما در حوزه تجارت خارجی خود همواره از ناحیه نبود زیرساخت ها صدمات متعددی را متحمل شده ایم. به عنوان مثال در دورانی که ایران به کشور روسیه خودرو صادر می کرد، در دوره اوج خود به علت زیرساخت های حمل ناقص امکان دریافت سفارش در تعداد بالا را نداشت. این موضوع اهمیت زیرساخت ها را مشخص می کند.

آخرین وضعیت تجارت ایران و روسیه

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح آخرین وضعیت تجارت ایران و روسیه پرداخت و گفت: موافقتنامه تجارت آزاد مهم ترین و مثبت ترین اتفاق این روزهای تجارت کشور به شمار می رود. این موافقتنامه چند مزیت خوب برای کشور ما ایجاد کرده است. امروزه تعرفه های تجاری هر دو کشور برای کالاهایی که پتانسیل صادرات دارند با کاهش چشمگیری روبرو شده است و این روند در حال ادامه است تا تعرفه این کالاها به صفر برسد. این اتفاق بزرگترین قدم برای جهش صادرات ایران به روسیه و همچنین روسیه به ایران است.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطرنشان کرد: ایران و روسیه از طریق دریای خزر با یکدیگر همسایه هستند. در همه جای دنیا کشورها همسایگان را در اولویت روابط تجاری خود قرار می دهند. متاسفانه این اتفاق درباره ایران بسیار دیر اتفاق افتاد. حال که توسعه صادرات میان دو کشور ایجاد شده است شرکت ها به دنبال تکمیل زیرساخت های حمل و نقل و تردد هستند چرا که این چالش مشکلات متعددی را برای فعالان تجاری دو کشور ایجاد کرده است. البته اینکه عنوان می شود میزان ایران با روسیه افزایش پیدا کرده به این معنی است که ما نسبت به عملکرد خودمان بهتر عمل کرده ایم؛ چراکه در شرایط کنونی کشورهایی مانند چین، ترکیه، هند و… نسبت به ایران از بازار روسیه سهم بیشتری را نصیب خود کرده اند.

میرکریمی همچنین گفت: ایران و روسیه عضو کریدور شمال به جنوب هستند؛ این کریدور جزو مهم ترین کریدورهای دنیا به حساب می آید. ضروری است که در این زمینه سرمایه گذاری لازم انجام شود.

تامین بخشی از نیاز گندم کشور از روسیه

وی در ادامه به صحبت های وزیر کشاورزی روسیه مبنی بر فروش گندم به کشورهای دوست، اشاره کرد و گفت: بر اساس توافقنامه تجارت آزاد، ایران به عنوان کشور دوست برای روسیه به حساب می آید و محدودیتی در تجارت میان دو کشور وجود ندارد. به همین دلیل می توان بخشی از گندم مورد نیاز کشور را از طریق روسیه تامین کرد. در حوزه گوشت نیز روسیه جایگزین استرالیا در تامین دام سبک و گوشت تازه شده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در پایان گفت: نوسانات ارزی تجار ایران و روسیه را دچار چالش هایی کرده است و از همین جهت نیاز به ثبات پولی در حوزه تجارت خارجی هر دو کشور حس می شود. شرکت های بیمه و توسعه صادرات روی پوشش نوسانات نرخ ارز باید بیشتر تمرکز داشته باشند. در حوزه اطلاعات رسانی نیز کماکان ضعف وجود دارد. برای حل این چالش نیز باید سرمایه گذاری لازم به منظور حضور تجاری هر دو کشور در نمایشگاه های تخصصی انجام شود. اتاق های بازرگانی، سفارتخانه ها و فعالان تجاری دو کشور باید در نمایشگاه های این بخش حضور فعالی داشته باشند.​

 منبع : گسترش نیوز