به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، صبح امروز، چهارشنبه 15 تیرماه 1401، رویداد تبادل نیازهای فناورانه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های آب، برق و انرژی برگزار شد. در این رویداد که متقاضیان فناوری از وزارت نیرو و سازما‌ن‌های وابسته به این وزارتخانه حضور داشتند، نیازهای فناورانه این نهادها به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ارائه شد.
در این جلسه دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن معرفی اجمالی این صندوق و کارویژ‌ه‌های آن در نظام تامین مالی فناوری در کشور گفت:  صندوق نوآوری  و شکوفایی خدمات خود را در چهار دسته اصلی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد. دسته اول، یعنی خدمات تسهیلات، معروف‌‎ترین خدمات صندوق است که به شیوه‌های متفاوتی به شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور توسعه محصولاتشان به آن‌ها اعطا می‌شود.
وی افزود: برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان نیز صندوق نوآوری تسهیلات لیزینگ و استصناع را طراحی کرده است. 
شاوردی دسته دوم خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را صدور ضمانت‌نامه خواند و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی از بانک‌های کشور با ودیعه و کارمزد کمتر ضمانت‌نامه دریافت کنند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد که در سال 1400 با حمایت صندوق نوآوری هفت هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده است. 
وی پس از این از خانواده سوم خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی یعنی سرمایه‌گذاری یاد کرد و ادامه داد: خدمات سرمایه‌گذاری با همکاری سایر نهادهای تامین مالی از جمله صندوق‌های پژوهش و فناوری انجام می‌گیرد. سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان به گونه‌ای است که در سود و ضرر این طرح‌ها نیز شریک خواهد بود. 
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین یادآور شد که صندوق در راستای توانمندشدن شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی خود اقداماتی را طراحی کرده است. وی افزود: صندوق با ابزاری از جمله آموزش و مشاوره یا کمک به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و بسیاری ابزار دیگر در مسیر تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان کمک می‌کند.
دکتر شاوردی ادامه داد: دریافت استانداردها و کمک به ثبت ‌دارایی‌های فکری از دیگر اقدامات صندوق نوآوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. 
وی پس از این خبر داد که نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد که صندوق نوآوری در سه سال گذشته با سرمایه دو هزار و 600 میلیارد تومان موفق شده تا در زمینه‌های گوناگون بیش از 23 هزار میلیارد از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه اقتصاد فناوری حمایت کند. 
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: صندوق توانسته است با اهرمی کردن منابع خود نزد بانک‌ها، بخش خصوصی و بخش‌های دیگر را به حوزه فناوری جذب کند.
شاوردی همچنین از برگزاری رویداد تبادل فناوری با وزارت نیرو ابراز خشنود کرد و گفت: صندوق نوآوری رویدادهای تبادل فناوری را از سال 98 آغاز کرده است، با این هدف که تامین نیازهای فناورانه سازمان‌ها و بخش‌های داخلی به دست شرکت‌های دانش‌بنیان کشور انجام گیرد. 
وی افزود: از سال 98 تا امروز 28 رویداد ارائه نیاز فناورانه برگزار کرده‌ایم که در این رویدادها بیش از دو هزار نیاز مطرح شده و سه هزار و 800 جلسه B2B میان شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های مختلف کشور انجام گرفته که این مذاکرات نیز منجر به 700 میلیارد تومان قرارداد فناورانه شده است.
در این رویداد همچنین برخی مسئولان وزارت نیرو، پژوهشکده نیرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین فعالان دیگر در این حوزه سخنرانی کردند. در نوبت عصرگاه این برنامه نیز جلسات B2B میان شرکت‌های دانش‌بنیان و متقاضیان فناوری آنها برگزار شد.