پرداخت به‌موقع مبالغ گندم از سوی دولت به کشاورزان باعث ایجاد انگیزه در کشاورزان می‌شود تا از فروش محصولات خود به دلالان خودداری کنند. حداقل در این برهه حساس، بتوانند محصول غذایی مهم و راهبردی خود را با خیال راحت به مراکز دولتی بفروشند. درخواستی که کشاورزان از دولت دارند، پرداخت به‌موقع این مبالغ است تا مشکل کشاورزان بر طرف شود.

هرسال در روزهای خرید تضمینی گندم از سوی دولت حرف‌وحدیث‌هایی از حضور دلالان و واسطه‌گران به گوش می‌رسد. حرف‌هایی از این جنس که نرخ اعلام‌شده از سوی دولت به نفع کشاورز نیست. همین امر زمینه را برای حضور دلالان فراهم می‌کند. متأسفانه کشاورزانی که به دولت گندم‌هایشان را می‌فروشند، بعد از فروش با مشکل پرداخت مواجه می‌شوند و به آنها کم‌لطفی می‌شود تا آنجایی که کشاورزان ریسک فروش به دلالان را جان می‌خرند تا حداقل از پرداخت به‌موقع خیالشان راحت باشد.

پرداخت معوقات گندم کاران به‌ صورت پلکانی

کشاورزان به هوای تحقق به‌موقع وعده پرداخت گندم از سوی دولت، پیشتر به سراغ هزینه‌کرد رفتند و به در بسته خورده‌اند. متأسفانه امسال هم دولت به وعده خود برای پرداخت به‌موقع عمل نکرد و تقریبا بیش از یک ماه این عمل به بهانه‌های مختلف به تعویق افتاد. ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی از تاخیر به وجود آمده برای پرداخت این معوقات از کشاورزان عذر خواهی کرد و قول پرداخت در اسرع وقت را به کشاورزان داده بود.

از ابتدای امسال خرید تضمینی گندم به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده است که در حال رسیدن به مرز ۵ میلیون تن هستیم. به همین صورت میزان خرید گندم رشد ۲۸ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. با این حال که فروش گندم رشد داشت اما دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان با تاخیر عمل کرد که باعث به صدا در آمدن این قشر شد.

معوقات کشاورزان رقمی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است که از این بین ۱۵ هزار میلیارد تومان آن تسهیلاتی بود که بانک کشاورزی پرداخت کرد. به حساب کشاورزان تا اواسط تیرماه واریز شده است. ۷ هزار میلیارد تومان هم مجموعه تخصیص‌های سازمان برنامه و بودجه است که از طرق سازمان هدفمندی یارانه‌ها دریافت و به حساب کشاورزان واریز شده است. مابقی این معوقات از محل شرکت بازرگانی دولتی تأمین شد.

علت عقب ماندن معوقت کشاورزان، تأمین پرداخت پول گندم کاران از منابع مختلفی است. اخذ تسهیلات مربوط به سیستم بانکی، سازمان برنامه و بودجه و شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

پای دلالان به خرید گندم باز شد

پرداخت نشدن هزینه به‌موقع گندم از سوی دولت، کشاورزان را نسبت به فروش محصولات بدبین کرده است. در سال‌های گذشته گندم کاران مطالبات خود را نهایت تا یک هفته پس از تحویل محصول دریافت می‌کردند که باعث تسهیل کار در چرخه تولید می‌شد.

امسال نشست‌های متعددی با کشاورزان برگزار شد و در این جلسات تأکید بر فروش محصول به مراکز دولتی شد؛ آنها با این توضیح که تحریم‌ها و جنگ روسیه و اوکراین منجر به بحران کمبود گندم در جهان شد، در این راستا به کشاورزان کاشت گندم و تحویل محصول به مراکز خرید دولتی را توصیه کردند. بسیاری از کشاورزان این کار را انجام دادند و محصولات خود را به دولت فروختند اما دولت خلف وعده کرد و معوقات آنها را با تأخیر پرداخت کردند.

این امر باعث شد تا برخی کشاورزان محصولات خود را انبار کنند تا با دریافت وجه نقد و نرخ بالاتر به دلالان بفروشند.

در تولید گندم خودکفا می‌شویم

کودهای پایه، کاهش ۴۸ درصدی نرخ را تجربه کردند که این اتفاق در تغذیه، امر تأثیرگذاری است و نکته مهمی در عملکرد غلات به شمار می‌رود.

خرید قراردادی از شهریور پارسال سومین تصمیم مهم برای حوزه گندم است که در سال آینده با این ۳ تصمیم، وضعیت بسیار مطلوبی را در تولید، خرید و خودکفایی گندم شاهد هستیم.