به گزارش اکونا پرس،

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد محمودیان، مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی در این مورد گفت: تامین مالی جمعی یکی از ابزار‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌ها، پروژه‌ها و کسب‌وکار‌های فناورانه است. در این فرایند سرمایه‌های خرد تعداد زیادی از افراد حقیقی و حقوقی برای به ثمر رساندن طرحی فناورانه یا تجاری‌سازی محصول یا خدمتی دانش‌بنیان، جذب و در دوره زمانی مشخصی، پس از اینکه این سرمایه‌های تجمیع‌یافته صرف شد، نسبت به گزارش عملکرد و توزیع سود میان سرمایه‌گذاران اقدام می‌شود.
وی افزود: این شیوه تامین مالی جمعی نزدیک به ۲۵ سال است که در دنیا آغاز شده و در کشور ما نیز چنین سیاقی برای تامین مالی جمعی در بستر فرابورس شکل گرفته است. به عبارت دیگر سکو‌های تامین مالی شکل گرفته‌اند که فناوران نسبت به ارائه طرح‌های خود برای جذب سرمایه به این سکو‌ها مراجعه کنند. سکو‌های تامین مالی جمعی بعد از ارزیابی طرح فناوران برای افراد حقیقی و حقوقی که تمایل به سرمایه‌گذاری بر فناوری را دارند، گزارش امکان‌سنجی منتشر می‌کنند.
محمودی ادامه داد: سرمایه‌گذاران با توجه به میزان سودی که پیش‌بینی و مدتی که برای پرداخت آن در نظر گرفته شده است، نسبت به تامین سرمایه بر روی یک طرح فناورانه یا دانش‌بنیان اقدام می‌کنند. در صورتی که جمع‌‍‌آوری وجوه موفق باشد تایید نهایی اعلام و اجرای طرح آغاز می‌شود؛ پس از این حسابرسان معتمد بورس حسابرسی‌ها را انجام داده و سود مورد انتظار همراه با اصل سرمایه به سرمایه‌گذاران داده می‌شود.
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین درباره حمایت‌هایی که این صندوق از طرح‌های تامین مالی جمعی می‌‍‌کند، بیان کرد: صندوق نوآوری در راستای ایفای نقش حمایتی خود از شرکت‌های دانش‌بنیان، برای حضور آن‌ها در بستر سکوی تامین مالی جمعی و جمع‌آوری سرمایه موردنیاز طرح‌های خود، در مدت گذشته اقدامات بسیاری انجام داده است.
وی افزود: در گام نخست صندوق نوآوری در سال ۱۴۰۰ به معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه «کارویا» پرداخت که به منظور برنامه تامین مالی جمعی ضبط و پخش شد. سال گذشته سری اول کارویا پخش شد و در قالب همین برنامه حدود ۲۰ طرح برگزیده شدند. سرمایه مورد نیاز این طرح‌ها در حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بود که از طریق مشارکت بیش از ۱۶۰۰ نفر حقیقی و حقوقی تامین شد.
محمودیان در ادامه گفت: تامین مالی این طرح‌های فناورانه در کمترین زمان ممکن انجام شد و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حال اتمام پروژه‌های خود هستند.
مدیر نظارت صندوق نوآوری اظهار کرد: نکته جالب در این میان میانگین سود ۵۰ درصدی است که نصیب سرمایه‌گذاران در این طرح‌های دانش‌بنیان می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذارانی که می‌خواستند مشارکت کنند با پیش‌بینی آینده مثبتی که در زمان کمتر از یک سال رقم می‌خورد وارد سرمایه‌گذاری شدند.
محمودیان گام بعدی صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری جمعی بر طرح‌های دانش‌بنیان را ضمانت اصل سرمایه عنوان کرد و درباره اقدامات صندوق در اینباره خاطرنشان کرد: قدم بعدی صندوق در راستای حصول اطمینان سرمایه‌گذاران بود که به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند. در نتیجه صندوق اصل سرمایه‌ها را بیمه کرد یعنی در صورتی که طرحی ناموفق شود و شرکت دانش‌بنیان بنا به هر دلیل نتواند به سود برسد، صندوق نوآوری و شکوفایی اصل سرمایه سرمایه‌گذار را به او باز می‌گرداند.


جزئیات طرح صندوق نوآوری برای حمایت از سکو‌های تامین مالی جمعی 

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به تازگی طرح جدیدی را برای حمایت از سکو‌های تامین مالی جمعی در راستای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها بر طرح‌های دانش بنیان و فناور در نظر گرفته است، گفت: قدم بعدی که صندوق به تازگی برداشته حمایت از سکو‌های تامین مالی جمعی است که مورد تایید فرابورس ایران هستند. اکنون بیش از ۱۰ سکو در سایت فرابورس ایران قابل مشاهده و در حال فعالیت هستند. این سکو‌ها برای اینکه بتوانند سرمایه‌های مورد نیاز فناوران را تامین کنند، خود نیاز به حمایت و تامین مالی دارند و با توجه به اینکه این سکو‌های تامین مالی به کارگروه بررسی صلاحیت دانش‌بنیان مراجعه کرده و اکنون خود دانش‌بنیان هستند، صندوق نوآوری و شکوفایی در خدمت جدید این امکان را فراهم کرده است که این سکو‌ها بتوانند از تسهیلات ویژه صندوق استفاده کنند.
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: این تسهیلات صرفا به سکو‌های تامین مالی جمعی که دانش‌بنیان باشند و از میزان سرمایه‌گذاری خود بر طرح‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی ارائه دهند و همچنین بر اساس عملکرد آن‌ها در حوزه تامین مالی جمعی، به صورت مرحله‌ای به آن‌ها اعطا می‌شود. نظارت بر مصرف تسهیلات نیز برعهده صندوق نوآوری است. همچنین اینکه سکوی تامین مالی جمعی روی چه تعداد طرح دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری را ممکن کرده و نیز از چه میزان طرح حمایت کرده، بر میزان تسهیلاتی که از صندوق نوآوری دریافت می‌کند تاثیرگذار خواهد بود.
محمودیان اظهار کرد: این سیاست صندوق نوآوری کمک می‌کند که سکو‌ها بیشتر به سمت جذب طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان بروند و انتظار داریم پس از این در سالی که به نام دانش‌بنیان مزین شده است بتوانیم حمایت بیشتری از طرح‌های دانش‌بنیانی داشته باشیم که در بستر فرابورس سرمایه مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.
وی همچنین از این خبر داد که تسهیلات توسعه خدمات تامین مالی جمعی به نحوی طراحی شده که به تقویت حمایت این سکو‌ها از طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه منجر شود و سکو‌هایی که بخواهند از این تسهیلات استفاده کنند برای تامین می‌توانند تا پنج برابر عملکرد سال قبل خود در راستای تامین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های فناور، از صندوق نوآوری تسهیلات دریافت کنند.
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: اگر یک سکوی تامین مالی جمعی بخواهد دوباره برای گرفتن تسهیلات به صندوق نوآوری مراجعه کند و از این تسهیلات بهره‌مند شود، عملکرد گذشته‌اش بررسی می‌شود و در صورتی که عملکرد پیش‌بینی سال آینده‌شان رشد داشته باشد، می‌توانند دوباره از تسهیلات برخوردار شوند، بنابراین ضمن قرار دادن چند مرحله پرداخت برای نظارت بر عملکرد سکو که منجر به توسعه فضای سرمایه‌گذاری خواهد شد، تامین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان و فناوری نیز رصد می‌شود.
محمودیان در پایان خاطرنشان کرد: سقف این تسهیلات برای سکو‌های تامین مالی جمعی دانش‌بنیان ۱۰۰ میلیارد ریال و مهلت بازپرداخت آن نیز حداکثر ۱۲ ماهه است. همچنین هزینه‌های بازاریابی و ارزیابی و نیز سهم آورده سکو‌ها در تامین مالی جمعی طرح‌های دانش‌بنیان در این تسهیلات مورد پوشش و حمایت قرار می‌گیرد.