در سال گذشته بازگشت محموله‌های صادراتی محصولات کشاورزی ایران بحثی بود که به کرات به گوش رسید. موضوعی که به تولید کنندگان و صادرکنندگان خسارت سنگینی را وارد کرد و علاوه بر آن مردم را از مصرف این محصولات دل نگران کرد. بازگشت محموله‌های کیوی از هند، سیب‌زمینی از ازبکستان و فلفل دلمه‌ای از روسیه و سیب‌زمینی از ترکمنستان، اخبار داغ آن روزها بود. بسیاری از مسئولان و فعالان بخش کشاورزی بی‌توجهی به تولید ۲۵ درصدی محصولات سالم در برنامه پنجم توسعه، نبود شناسنامه تولیدی برای محصولات کشاورزی و نبود متولی در بحث توسعه صادرات غیرنفتی را دلیل ایجاد چنین شرایطی برای محصولات کشاورزی ایران مطرح کردند و معتقد بودند تا زمانی که تمهیداتی برای رفع این مشکلات اندیشیده نشود، صادرات محصولات کشاورزی به جایگاه اصلی خود نمی‌رسد.

گسترش نیوز برای بررسی صادرات محصولات کشاورزی سال جاری، با محمودرضا افلاکی؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به گفت وگو پرداخته است.

کیفیت محصولات کشاورزی بررسی می شود

 محمودرضا افلاکی؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در رابطه با برخی محصولات برگشت خورده سال گذشته در حوزه کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۰ با ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، وقفه‌ای در صادرات محصولات کشاورزی ایجاد شد. هیئت هایی بین ۲ کشور در خصوص بحث صادرات به وجود آمد. براساس رایزنی‌هایی که بین وزارتخانه جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت درمان و معاونت غذا و دارو با کشور روسیه انجام شد؛ اقدامات بسیار خوب از طرف وزارت امور خارجه رخ داد. یک سری شرایط برای صادرات باید مهیا باشد.

وی ادامه داد: دستگاه‌هایی در کشور روسیه وجود دارند که پیرامون بحث سلامت غذا نظارت لازم را انجام می‌دهند و تا به الان محموله‌های صادراتی ما مشکلی در خصوص کیفیت سلامت نداشتند. در سال گذشته آنچه در سبد آفت‌کش‌‌های روسیه وجود داشت، با کشور ما متفاوت بوده است. حتی سمومی که در سبد آفت‌کش‌های ما وجود دارد تقریبا با سبد سموم اتحادیه اروپا نزدیکی دارد و خیلی از سموم که بعضا در کشور روسیه استفاده می شود؛ در کشور ما چندین سال است که از سبد سموم حذف شده است. براساس رایزنی‌هایی که اتفاق افتاد است؛ یک انطباقی از نظر بحث سموم آفت‌کش های مورد نظر داشتیم که چه سمومی باید در گلخانه ها استفاده شود و به تمام واحد‌های گلخانه‌ایی استان‌ها کتبا اعلام شده است.

صادرات محصولات کشاورزی از سر گرفته شد

افلاکی در ادامه تصریح کرد: ما در محصولات مختلف ۳۲ قلم سمی که در انطباق ۲ کشور بود را اعلام کردیم. معاونت غذا و دارو تجهیزات مربوطه را برای بحث کیفیت محصول و از نظر باقیمانده حد مجاز آفت کش‌ها رصد می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت حفظ نباتات در استان‌ها بحث مسائل قرنطینه‌ایی  محصولات نباتی که حالا مطابق با شرایط اتحادیه اوراسیا است را پیگیری می کند. با این روند محموله هایمان را کنترل می کنیم و گواهی بهداشتی صادر می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: به همت مسئولین و پیگیری هایی که توسط وزارتخانه صورت گرفت، جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات معاونت باغبانی، این گشایش صادرات را بالفعل از ابتدای فروردین ماه سال جاری حاصل کردند. از ابتدای امر طبق درخواستی که اتحادیه اروپا اعلام کرده بود قرار بر این شد، تمام محصولات صادراتی از مبدا تولید و در بستر های تولید تحت نظارت و کنترل قرار بگیرند و در صورت داشتن شرایط قرنطینه، گواهی بهداشتی ابتدایی صادر شود و در هنگام خروج نهایتا آن برگه گواهی بهداشت اصلی همراه محموله برای کشور مقصد ارسال شود.

افلاکی خاطر نشان کرد: از ۲۲ آذر ماه سال ۱۴۰۰ این فرایند در استان اصفهان هم سو با دیگر استان های کشور شکل گرفت و از آن تاریخ فوق الذکر تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۹۵۱ کانتینر به وزن چهل و شش هزار سیصد و پنج تن محموله که شامل انواع محصولات گلخانه ای داشتیم. این محموله‌ها بیشترش فلفل، مختصری گوجه فرنگی و بادمجان بود. هم اکنون بحث صادرات کاهو برای مصرف کشورهای اتحادیه اوراسیا را داریم.

صادرات محصولات کشاورزی ارز آوری برای کشور دارد

وی در پایان گفت: میزان صادرات فلفل کشور که از ابتدای سال برای کشور روسیه براساس تفاهم نامه هایی که صورت گرفت، تا پایان مراد ماه یعنی ظرف پنج ماه بالغ بر هشتصد و هفتاد و سه کانتیر بوده که میزان ارسالی ما نزدیک به چهارده هزار تن فلفل صادراتی بود. این اقداماتی است که مطابق این امر صورت گرفته و ما در صدد آن هستیم که بحث صادرات را بتوانیم به عنوان یکی از راه‌های ارز آوری در کشور به وجود آوریم. سازمان جهاد کشاورزی و معاونت توسعه بازرگانی برای بهبود تولیدات گیاهی در حوزه باغبانی و حفظ نباتات سیاست‌هایی در نظر گرفته است و بحث‌های فنی آن را پیگیری می‌کنیم که هیچ گونه خدشه‌ای در بحث صادرات متوجه تولید کنندگان عزیز ما نشود.