به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، تیم تحقیق و توسعه شرکت فناوران پزشکی هیواد علم و صنعت به تازگی موفق شده تا یکی از تجهیزات پزشکی در حوزه تخصص قلب و عروق را با ظرفیت تامین نیاز کل کشور به تولید برساند.
هموکلیپس برای بستن سریع و ایمن عروق و بافت از ضخامت 5 تا 13 میلی متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول استراتژیک که به درخواست اداره کل تجهیزات پزشکی در لیست محصولات پرمصرف و مورد نیاز کشور قرار گرفته بود دارای درجه خطر C بوده و در دسته محصولاتی قرار می‌گیرد که در داخل بدن بدون تجزیه باقی می‌ماند.
محمدجواد مربوبی، مدیر عامل شرکت فناوران پزشکی هیواد علم و صنعت درباره محصول این شرکت گفت: تیم تحقیق و توسعه شرکت ما که عمدتا متشکل از مهندسان مکانیک و مهندسی پزشکی دانشگاه‌های برتر کشور هستند بالغ بر دو سال بر روی هموکلیپس کار مهندسی انجام داده‌اند تا به محصولی با کیفیت دست پیدا کنند که علاوه بر داشتن الزامات مربوط به تجهیزات پزشکی دارای خطر C به لحاظ عملکردی از رقبای خود یک سر و گردن بالاتر ظاهر شود.
وی با اشاره به اینکه محصول هموکلیپس شرکت هیواد توصیه‌نامه و تاییدیه‌های اساتید و دکترهای شاخص در حوزه عمل‌های لاپاروسکوپی را نیز داراست افزود: با توجه به میزان ارز تخصیص یافته به این محصول و میانگین قیمت جهانی آن برای محصول یک بازار 150 تا 200 هزارتایی در سال تخمین زده می‌شود.
مربوبی بیان کرد: اگرچه که با وجود تولیدکننده داخلی که توان تامین نیاز هموکلیپس کشور را دارد، به واردات این محصول ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد و برخی شرکت‌های واردکننده هنوز در حال واردات آن هستند، اما با این حال از ابتدای سال تاکنون فروش محصول ما به مراکزی که به لحاظ کیفیت محصول را مورد بررسی قرار داده و تایید نموده‌اند به صورت ماهانه ادامه داشته و سیر صعودی در میزان فروش نیز به صورت ماهیانه قابل مشاهده است.
مدیرعامل شرکت فناوران پزشکی هیواد علم و صنعت خاطرنشان کرد: محصول تولیدی شرکت ما، از لحاظ ارزی، نصف میانگین قیمت محصولات چینی موجود در بازار است و اگر ارز ترجیحی محصول حذف شود، شرکت می‌تواند نیاز بازار را به صورت کامل پوشش دهد.
وی همچنین با اشاره به فرایندهای طی‌شده ساخت این محصول یادآور شد: جهت بررسی عملکردی محصول، تست‌های مختلف تخصصی مانند تست نشتی، تست کشش و ... وجود دارد که در تمامی این موارد کیفیت محصول ساخته شده شرکت هیواد بالاتر از محصولات مشابه چینی، ترکیه‌ای و اروپایی بوده است.
مربوبی همچنین درباره صادرات محصول هموکلیپس اظهار کرد: محصول شرکت هیواد توانسته وارد رقابت بسیار خوبی با محصولات مشابه کشورهای دیگر شود و امروز مطابق بالاترین استانداردهای اروپا و آمریکا تولید و عرضه می‌شود. با این وجود به دلیل عدم همکاری و مراوده مالی کشورها با ایران، امکان اخذ مجوزهای CE یا FDA وجود ندارد. با این وجود شرکت جهت صادرات محصول به شرکت‌هایی که به این مجوزها نیاز ندارند، اقدام کرده که مراودات آن در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت فناوران پزشکی هیواد علم و صنعت با بیان اینکه شرکت ما در یک فرآیند هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق پژوهش و فناوری علم و صنعت و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی وارد تعامل شده و جذب سرمایه کرده است، اظهار کرد: شرکت ما از سال 1398 تاسیس و تیم تحقیق و توسعه شرکت از ابتدای تاسیس تاکنون با تمرکز بر کسب دانش ساخت قطعات، موفق به طراحی و ساخت سه محصول شده است. در حال حاضر محل استقرار تیم تحقیق و توسعه شرکت نیز در دانشگاه علم و صنعت است.


جزئیات هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در تولید «هموکلیپس»
همچنین سعید شوال‌پور، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری علم و صنعت درباره آشنایی این صندوق با طرح شرکت هیواد گفت: صندوق پژوهش و فناوری علم و صنعت که سابقه خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری در طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، در سال 99 بررسی‌های خود را بر شرکت هیواد آغاز کرد و سرمایه‌گذاری در این شرکت که در حوزه تولید محصولات لاپاراسکوپی فعالیت داشت، مورد تایید قرار گرفت. 
وی افزود: پس از تایید درخواست جذب سرمایه این شرکت در هیات مدیره صندوق، موضوع برای بررسی تقاضای هم‌سرمایه‌گذاری به صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ارسال شد. 
شوال‌پور خبر داد: کل مبلغ سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده در این شرکت در طی سه مرحله، بالغ بر 9/5 میلیارد تومان بوده است که از این میزان، تیم کارآفرین تامین مبلغ 3 میلیارد تومان را تقبل کرده است. سرمایه‌گذاری صندوق علم و صنعت در این شرکت حدود 1/3 میلیارد تومان بوده و صندوق نوآوری و شکوفایی تامین 5/2 میلیارد تومان از منابع مورد نیاز را بر عهده گرفته است.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری علم و صنعت ادامه داد: تاکنون این شرکت، دو مرحله از سرمایه مورد نیاز را جذب کرده است. مجموع سهام صندوق نوآوری و صندوق علم و صنعت در این شرکت، در صورت تامین سه مرحله سرمایه‌گذاری فوق، برابر با 28 درصد خواهد بود. 
وی همچنین اظهار کرد: فعالیت شرکت هیواد با جدیت و انگیزه بسیار بالای تیم کارآفرین بسیار رضایت بخش است و این شرکت، اهداف مورد نظر در قرارداد سرمایه‌گذاری را به موقع محقق کرده است. هم‌اکنون، فروش این شرکت در وضعیت مطلوبی است و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 1400 این شرکت در وضعیت سودآوری قرار دارد. از چهار محصول کلیدی این شرکت، دو محصول هم‌اکنون با موفقیت در بازار به فروش می‌رسد و دو محصول دیگر نیز در مراحل نهایی دریافت مجوز اداره تجیهزات پزشکی قرار دارند که امید می‌رود این دو محصول نیز با دریافت مجوزهای لازم تا پایان سال جاری وارد بازار شوند. 
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری علم و صنعت ادامه داد: با توجه به موفقیت این شرکت در فروش محصولات، هم‌اکنون موضوع طرح توسعه این شرکت و خرید سوله و ماشین‌آلات و تجهیز کارگاه مستقل برای شرکت در دست اقدام است و مذاکرات با سرمایه‌گذاران مختلف برای جذب سرمایه جدید و توسعه شرکت در حال انجام است. امید است با پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه تا پایان سال جاری، شاهد ورود شرکت به مرحله جدید جذب سرمایه نیز باشیم.