به گزارش اکونا پرس،

مجمع عمومی عادی سالانه گروه سرمایه‌گذاری غدیر روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه با حضور بیش از ۸۸.۵۰ درصد از سهامداران این شرکت به ریاست رحیم اسمعیل دانا برگزار شد

در این مجمع بنابر تصویب حاضران ۸۵ درصد سود غدیر تقسیم شد. ارزش بازار سهام غدیر طی شش ماه پایانی سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۳ درصد (معادل ۱/۴۴ برابر شاخص کل بورس) رشد داشت و سود خالص آن با افزایش بیش از ۴ هزار میلیارد تومانی نسبت به دوره قبل، از حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

دکتر مازیار حسینی مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر طی سخنانی در مجمع این شرکت گفت: طی سال گذشته و بخصوص در ۶ ماه پایانی این سال با تأکید بر شفافیت و انضباط مالی، استفاده از ظرفیت علمی و تجربه موجود در گروه و همکاری با مجموعه‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی، جلب اعتماد و حمایت سهامداران خرد و کلان مجموعه غدیر موفق شد با کسب نسبت بازدهی بیش از ۱۰۰ درصد (معادل ۱/۳ برابر بازدهی شاخص کل بورس) پر بازده‌ترین هلدینگ چند رشته‌ای بورس باشد.
وی گفت: این مجموعه در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100) از منظر شاخص فروش رتبه نخست را در میان شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی از آن خود کرد و در میان 500 شرکت برتر کشور نیز حائز رتبه پنجم شد.
حسینی تصریح کرد: درآمدهای عملیاتی گروه سرمایه‌گذاری غدیر در سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رشد ۳۰ درصدی را ثبت کرد و با توجه به افزایش سودآوری شرکت‌های تابعه و چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در خصوص پرتفوی این شرکت، ارزش بازار سهام غدیر طی شش ماه پایانی سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۳ درصد رشد داشت و سود خالص آن با افزایش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان نسبت به دوره قبل، از حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.
وی با بر شمردن اقدامات گروه سرمایه‌گذاری غدیر در سال گذشته گفت: از جمله اقدامات مهم انجام شده در سال ۱۴۰۱ رفع ابهامات و مشکلاتی بود که در خصوص فرآیند واگذاری بخشی از سهام دو شرکت صنعتی اسفراین و اپال سنگان به شرکت آپادانا ایساتیس بوجود آمده بود. در این خصوص هیئت مدیره شرکت با بررسی دقیق موارد مطروحه اقدام به حل بنیادین موضوع نمود و با هماهنگی به عمل آمده با سهامدار عمده خود و نمایندگان سهامداران اقلیت و همچنین همکاری نزدیک و موثر سازمان بورس و اوراق بهادار، مبالغ پرداختی با کارشناسی دقیق و رعایت کلیه تشریفات قانونی با سهام “پارسان” تهاتر شد. تحقق این امر نشان دهنده اهتمام مدیران غدیر بر رعایت حقوق تمامی سهامداران، پایبندی به اصول حاکمیت شرکتی و تاکید بر اهمیت شفافیت و رفتار حرفه ای در حیطه مسئولیت در کار بود.
مازیار حسینی با اشاره به اهمیت حراست و پاسداری از منافع سهامداران غدیر گفت: من خود را متعهد میدانم بیش از آنکه مدافع حقوق سهامداران عمده باشم، که قطعا خواهم بود، باید با افتخار مدافع حقوق بیش از ۲۵۰ هزار سهامدار حقیقی این مجموعه باشم که با دارایی های خود برکت مجموعه غدیر هستند.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه صنایع و معادن و بخصوص حوزه معدن برنامه های دقیق و کارشناسی شده در دستور کار غدیر بخصوص در حوزه مس طلا و فسفات وجود دارد عرضه موفقیت‌آمیز سهام هلدینگ صنایع و معادن غدیر در بازار سرمایه را از دیگر دستاوردهای مهم گروه سرمایه‌گذاری غدیر برشمرد و گفت: عرضه “وکغدیر” عنوان بزرگترین عرضه اولیه سهام را در سال ۱۴۰۱ از آن خود کرد. بازدهی سهم هلدینگ صنایع و معادن از زمان عرضه اولیه در ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ بیش از ۸۰ درصد بوده و در این مدت بیش از ۲ میلیارد سهم معادل ۱/۵ برابر سهم عرضه شده در روز نخست عرضه در بازار مورد معامله قرار گرفته است.
مدیر عامل گروه سرمایه گذاری غدیر طرح اولویت‌بندی پروژه ها بر اساس واقعیات و نگاه تخصصی را از دیگر اقدامات گروه غدیر نام برد و گفت: فعال شدن پروژه‌ها و طرح‌هایی که سال‌ها فعالیت آنها متوقف بود، براساس نظام اولویت‌بندی و مدیریت پروژه‌ها از جمله موارد با اهمیت در کارنامه  سال ۱۴۰۱ غدیر بود. توجه ویژه به تکمیل چرخه  زنجیره ارزش و سرعت بخشیدن در جهت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌ها در مسیری کنترل شده از جمله کارخانه فولادسازی یزد یک پس از ۱۳ سال انتظار با ظرفیت سالانه تولید ۷۰۰ هزار تن شمش فولاد و فولاد غدیر نی‌ریز پس از ۸ سال با ظرفیت سالانه تولید ۱ میلیون تن شمش فولاد از جمله طرح‌های راهبردی است که طی شش ماهه  نخست سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری کامل خواهند رسید. با آغاز فعالیت این دو مجموعه، سهم ظرفیت تولید فولاد گروه سرمایه‌گذاری غدیر از ۳% تولید فولادکشور به ۱۱% افزایش پیدا می‌کند.
مازیار حسینی با بر شمردن چالشها و موضوعات غدیر، حل مسئله مطالبات انباشت شده از محل فروش داخلی اوره به دولت را مهمترین دستور کار غدیر و بخصوص هلدینگ نفت و گاز پارسیان برشمرد.
وی گفت: در حوزه پتروشیمی بازنگری طرح‌ها و پروژه‌ها براساس واقعیت‌های موجود، خوراک قابل تخصیص و افتتاح مرحله‌تی آنها که بتوان از محل درآمد هر پروژه موضوع تأمین مالی و تکمیل فازهای بعدی را پشتیبانی کرد در دستور کار قرار دارد. از جمله این پروژه‌ها که سالهاست بر زمین مانده می‌توان به پتروشیمی کیان با ارزش سرمایه‌گذاری ۳/۷ میلیارد دلار، ستاره سبز سیراف با ارزش سرمایه گذاری  ۱/۷۵ میلیارد دلار و پالایش نفت جاسک غدیر با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلار اشاره کرد.
مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به اینکه در حوزه ساختمان این مجموعه با دستیابی به آخرین تکنولوژی ساخت صنعتی ساختمانهای مدولار در دنیا، گامی مهم و استوار بر بستری دانش بنیان در عرصه ساخت و ساز مسکن در کشور برداشته است، گفت:کیفیت منحصر به فرد، عمر مفید بالا، مقاومت در برابر شدیدترین زلزله‌ها، محافظت در برابر حریق، معماری و نمای منعطف و متناسب با فرهنگ و اقلیم کشور، سرعت اجرای بسیار بالا از ویژگی‌های این تکنولوژی است. از دیگر اقدامات این حوزه می‌توان به افتتاح فاز اول برج‌هاب رویای کیش با ۶۰ هزار متر مربع زیربنا اشاره کرد که پس از انتظاری چند ساله طلسم آن شکسته شد و به بهره‌برداری رسید.

وی گفت:کسب درآمد از محل ارائه خدمات هلدینگ‌ها به یکدیگر،  البته در شرایط کاملاً رقابتی و با هزینه‌ای پایین‌تر نسبت به رقبا، طرح دیگری است که تحت عنوان طرح “تجارت داخلی غدیر” تدوین و به اجراء درآمده است. حجم وزنی تولیدات غدیر بالغ بر ۳۰ میلیون تن در سال است که همراه با گردش مالی در حدود ۵۴۰ هزار میلیارد تومان همراه است. در این طرح هلدینگ‌های مالی، حمل‌ونقل، ساختمان و برق و انرژی خدمات تخصصی خود را در اختیار سایر هلدینگ‌های قرار می‌دهند. اجرای این طرح علاوه بر سودآوری، شرکت‌ها را از حالت مجمع الجزایری جداگانه خارج و کلیت یک گروه هدفمند و مرتبط را به نمایش خواهد گذاشت.
مازیار حسینی اثرگذاری مؤثر در سطوح بالای اجرائی کشور و استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی مدیران غدیر در این خصوص و احقاق حقوق سهامداران از این مسیر را یکی دیگر از اقدامات راهبردی در دوره جدید مدیریتی غدیر بر شمرد و گفت: این امر به لحاظ اثرگذاری تصمیماتی که بویژه در قوای مجریه و مقننه بر تولید، اشتغال و سودآوری گروه دارد، بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: غدیر حدود ۶۵% تولید اوره‌ی کشور، ۳۰% از متانول تولیدی، ۲۲% ظرفیت پالایشی کشور، ۴۰% تولید آلومینیوم کشور، ۱۰% تولید سیمان کشور، ۵/۲% تولید برق کشور و در آینده نزدیک حدود ۱۱% ظرفیت تولید فولاد کشور را در اختیار دارد.این در حالی است که برخی مصوبات در سنوات پیشین همانند مصوبه “اوره” باعث مطالبات فزاینده از یک سو و عدم امکان پرداخت سود از سوی دیگر گردیده است. تلاش‌های گسترده‌ای در تمامی سطوح برای حل این مشکل به عمل آمده و تا حصول به یک نتیجه منطقی ادامه خواهد داشت.

مازیار حسینی گفت: گروه سرمایه‌گذاری غدیر در سال ۱۴۰۲ که سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده است، با هدف شکستن انحصار لایسنسورها و تولید برخی از محصولات راهبردی برای کشور از یکسو و جذب و حمایت از نخبگان و  مجموعه‌های دانش‌بنیان از سوی دیگر و همچنین جذب، تربیت و آماده‌سازی نسل جدیدی از مدیران متخصص و تحصیل کرده جوان در بخش‌های مختلف، برنامه‌هاب گسترده‌اب با همکاری مراکز دانشگاهی مطرح کشور دارد که نتایج آن در آینده‌ای نزدیک برای مجموعه غدیر و سرمایه‌گذاران و مدیران ارشد کشور قابل رویت خواهد بود.