به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه این هفته "ایران امروز" به مناسبت عضویت ایران در پیمان همکاری شانگهای نگاهی کارشناسانه دارد به آثار مثبت سیاسی و اقتصادی و امنیتی این پیروزی برای نظام جمهوری اسلامی.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، عماد آبشناس پژوهشگر مطالعات خاورمیانه مرکز مطالعات جهان دانشگاه تهران و محمد شوریکارشناس مسائل بین‌الملل کارشناسان برنامه این هفته هستند و بر این موضوع تاکید می‌کنند که سیاست ایران در ایجاد محور مقاومت در برابر غرب در حال پیروزی است و عضویت ایران در این‌گونه پیمان‌ها نشانه‌های این موفقیت است. 

کارشناسان برنامه همچنین با اشاره به این‌که پیمان شانگهای عمدتاً امنیتی است، یادآور می‌شوند که پیامدهای اقتصادی نیز برای ایران دارد و عضویت در این پیمان باعث کاهش اهمیت تحریم‌های غرب برای کشورهایی که قدرت‌های نوظهور تلقی می‌شوند و امپریالیسم غرب را بر نمی‌تابند، می‌شود.

به باور کارشناسان برنامه "ایران امروز" کاهش اهمیت سازوکارهای بین‌بانکی بین‌المللی به دلیل سیاست‌های زورگویانه آمریکا و در عوض ایجاد سازوکارهای محلی بین کشورهای دیگر، رشد صادرات نفتی و غیرنفتی ایران با وجود وسعت تحریم‌ها از جمله پیامدهای عضویت ایران در پیمان شانگهای خواهد بود.

عمویی، آبشناس و شوری این موضوع را نیز ارزیابی می‌کنند که تاکیدات دولت سیزدهم بر افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی با دولت‌های همسایه در حال بارآوری است و مثال‌هایی را این‌باره ذکر می‌کنند.

برنامه «ایران امروز» به تهیه کنندگی محمد جعفری سه‌شنبه ساعت 00:00 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود و بازپخش این برنامه چهارشنبه ساعت 05:00، 12:00 و 16:00، پنج‌شنبه ساعت 07:00 و 19:00 و جمعه ساعت 16:00 روی آنتن خواهد رفت.علاقه مندان  می توانند با مراجعه به لینک  https://www.presstv.ir/Section/15006 این برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی وی مشاهده کنند.