به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، موضوع برنامه این هفته "ایران" شبکه هیسپان تی‌وی به معرفی روستای پیر حاجات و کریت  واقع در طبس و غذاهای بندرعباس اختصاص دارد. 

مجموعه مستند «ایران» مخاطبان خود را با روستای پیر حاجات که یکی از روستا های بکر شهرستان طبس است  آشنا می کند. این روستا در  فاصله 100 کیلومتری شمال این شهرستان قرار گرفته و در دامنه کوهی به نام روضه واقع شده است و دیدنی های زیادی برای گردشگران در دل خود دارد. 

پیرحاجات به دلیل آنکه روی بلندی کوه ساخته شده از فاصله خیلی دور هم نمایان است. مزار تاریخی، قلعه، موزه مردم شناسی، منطقه شکار ممنوع، قبرستان قدیمی، اقامتگاه بوم گردی ایراوه و طبیعت زیبای باغستان های آن از جمله دیدنی های این روستا و همچنین جاذبه های طبیعی طبس است.  

یکی دیگر از جاهای دیدنی طبس روستای کریت است. روستایی با طبیعتی ناب، آب و هوایی پاک و ابنیه تاریخی چندین هزار ساله. این روستا از آب فراوان و با کیفیتی برخوردار است و کشاورزی رونق ویژه ای دارد. مهم ترین مکان دیدنی کریت، سد معروف آن است؛ سد قوسی کریت با قدمت 1000 ساله؛ قدیمی ترین سد قوسی جهان است که از سازه پایداری تشکیل شده که حتی زلزله رخ داده هم روی این سد تاثیری نداشته است. سد کریت در فاصله 28 کیلومتری از روستا واقع شده است. 

در بخش دیگر برنامه مخاطبان با غذاهای متنوع بندر عباس آشنا می شوند. استان هرمزگان به‌دلیل شرایط خاص آب و هوایی و خصوصیات اقلیمی که دارد، دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. بسیاری از ادویه‌های این منطقه هندی است و گاها تاثیر بسیاری از غذاهای هندی نیز داشته است. این استان زیبا با شهرهای دیدنی و مردمان خون‌گرمی که دارد، با غذاهای خوش‌طعم و به‌خصوص غذاهای دریایی از ماهی کبابی تا سس‌های مختلف با نان‌های گرم از مهمانان خود پذیرایی می‌کند؛ از غذاهای این منطقه می توان به ماهی برشته ،دو پیازه میگو، برنج دیشو، هزاری، بلالیتو نان چم چمو اشاره  کرد.  

مجموعه «برنامه ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی  چهارشنبه ساعت 04:30 از شبکه هیسپان تی وی پخش می شود و بازپخش آن همان روز در ساعت های 09:30، 13:00 و 18:30 برای اسپانیایی زبان های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود. علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرس https://www.hispantv.com/showprogram/iran/97  این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.