به گزارش اکونا پرس،

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح نحوه هزینه کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره‌ی روند عزل و نصب‌ها در حوزه‌های کلیدی این وزارتخانه گفت: تلاش ما آن است که در این وزارتخانه از افراد نواندیش و مستقل روحانیت استفاده کرده که این موضوع را می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

عباس صالحی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به دو سوال عبدالحمید خدری نماینده بوشهر پاسخ داد مبنی بر این‌که علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی که در حوزه‌های کلیدی وزارت فرهنگ بوده است و جایگزینی نیروهای بی‌تجربه چیست؟ نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال ۱۳۹۵ تاکنون چگونه بوده است؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مربوط به علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی در حوزه‌های کلیدی وزارتخانه گفت: جابه‌جایی مدیران امر طبیعی است، اما این اقدام با توجه به صلاحیت‌ها و بدون توجه به بحث‌های گروهی و قشری انجام شده است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عزیز روحانی در کانون مساجد بود که اکنون در جای دیگری مشاور وزیر شده و روحانی دیگر با سابقه جایگزین ایشان شده است. در معاونت قرآنی شخصیت دانشمندی حضور دارد. سه مدیرکل روحانی داریم و در سمت‌های دیگر از روحانیون استفاده شده است.

صالحی در ادامه به ارائه‌ی گزارشی از عملکرد این وزارتخانه پرداخت و توضیح داد: در یک سال گذشته در حوزه فضاها و زیرساخت‌ها ۱۲ فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی و ۹۰ کتابخانه و ۱۰۰ سالن سینمایی ساخته شده بیش از ۱۴۰۰ کتابخانه نوسازی و تعدادی از موزه‌ها و تالارهای اصلی تعمیر و تجهیز شده است. بیمه هنرمندان نیز از ۱۹ هزار بیمه به ۳۰ هزار بیمه رسیده است.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۶ فروش سینما ۱۸۴ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۴۵۰۰ فیلم ساخته شد. در چهار ماه اول امسال حدود ۱۰۶ میلیارد تومان فروش سینما بوده است در سال ۱۳۹۶، ۵۶۲ جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه سینما کسب شده، در حوزه هنرهای تجسمی ۳۰ جشنواره با اقتصاد ۷۰ میلیارد گردش برپا شده است. در حوزه موسیقی نیز در سال گذشته حدود ۸۰۰۰ اجرا به اضافه جشنواره‌های متعدد فجر و موسیقی در این حوزه داشته‌ایم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هنرهای نمایشی در سال گذشته ۶۹۰۰ تئاتر اجرا داشتیم که حدود ۵.۵ میلیون مخاطب داشته است. در حوزه مد و لباس ۱۱ هزار و ۲۶۵ طرح ثبت شده و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد هم داشته‌ایم. در حوزه قرآن و عترت جشنواره‌هایی تشکیل شده در ۱۷ رشته نمایشگاه قرآنی در ۱۶۰ شهرستان داشته‌ایم. در بیش از ۴۰۰ شهر مسابقات مفاهیم و حفظ برگزار شده است.

صالحی در جمع‌بندی این سوال، گفت: حتما این نگاه را داریم که عناصر فهیم نواندیش مستقل روحانیت در فضای وزارت فرهنگ حضور فعال‌تر و جدی‌تر داشته باشند. در حوزه خدمات کاری و محصولات ارائه شده در سال ۱۳۹۶ و در شش ماه سال ۱۳۹۷ نشان دادیم که چنین امری را مدنظر داریم و پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌های کیفی و رویکردهای عمومی داشتیم.