به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایلنا، نشست خبری هیات مدیره خانه سینما با حضور همایون اسعدیان، مرتضی رزاق‌کریمی، فاطمه معتمدآریا، کامران ملکی، مصطفی احمدی، روانبخش صادقی و علی قائم‌مقامی صبح امروز در تالار سیف‌الله داد خانه سینما با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

همایون اسعدیان (رئیس هیات مدیره خانه سینما) طی سخنانی با اشاره به سرفصل برنامه‌هایی که در طول یک سال گذشته از سوی هیات مدیره در خانه سینما پیگیری شده است، گفت: یکی از مسائلی که ما در خانه با آن مواجه هستیم، نبود یک ساختار مدون برای خانه سینما است. در این مسیر خانم فاطمه معتمدآریا مسئولیت پیگیری نگارش و طراحی ساختار مدون خانه سینما را برعهده گرفته است.همچنین بحث قراردادهایی که در سینما منعقد می‌شود ازجمله موارد مهم است که مرتضی رزاق‌کریمی مسئولیت پیگیری تهیه یک قرارداد تیپ را برعهده گرفته و جزئیات آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اسعدیان ادامه داد: ما معتقدیم اگر نحوه عضوگیری و همچنین قراردادها شفاف و مشخص شود مسائل دیگر همچون بیمه و امنیت شغلی نیز بهبود پیدا خواهد کرد. در بحث بیمه تکمیلی ما امسال با بیمه سرمد و بیمه رازی قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم و مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان از بودجه خانه سینما صرف بیمه تکمیلی اعضای خانه سینما شده است. هزینه درمان و بستری کسانی که نیاز به درمان داشتند نیز انجام شده است.

وی افزود: ما در ارائه خدمات هیچ تفاوتی بین اعضا نگذاشته‌ایم و چه کسانی که کنار خانه سینما بودند و چه کسانی که با ما دشمنی کرده‌اند از خدمات برابر استفاده کردند و تمام اسناد هزینه‌های انجام شده موجود است.

رئیس هیات مدیره خانه سینما با توجه به صرفه‌جویی صورت گرفته در جشن امسال خانه سینما گفت: سال قبل 800 میلیون تومان هزینه برگزاری جشن شد و امسال با صرفه‌جویی‌های صورت گرفته این هزینه به 500 میلیون تومان کاهش پیدا کرد که با توجه به تورم افسارگسیخته ماه‌های اخیر هزینه کمی است.

وی از راه‌اندازی ساختمان شماره 3 خانه سینما در لاله‌زار و همچنین راه‌اندازی سایت بلیت‌فروشی فیلم تیکت خبر داد و ادامه داد: به زودی تلویزیون اینترنتی خانه سینما نیز راه‌اندازی می‌شود.

اسعدیان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا پیرامون اینکه بین اعضای هیات مدیره خانه سینما درباره فعالیت منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل اختلاف نظر وجود دارد و سه نفر از اعضا با فعالیت ایشان مخالف هستند، گفت: اختلاف نظر همیشه وجود داشته در دوره‌هایی حتی این اختلاف‌نظر بیشتر هم شده اما مهم این است که در تصمیمات اقلیت به رأی اکثریت احترام بگذارد هرچند گاهی از جمع 7 نفره 6 نفر به یک مسئله‌ای رأی می‌دهند اما آن یک نفر فرد مخالف نمی‌خواهد آن نظر را بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد منوچهر شاهسواری قابل دفاع است، گفت: ما دو بار به ایشان به عنوان مدیرعامل رای داده‌ایم و این رای با اکثریت قاطع بوده است.

اسعدیان همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بالا بودن دستمزد بازیگران گفت: متاسفانه امروز در پشت صحنه سینما شاهد رفتارهایی هستیم که خوشایند نیست. اینکه عوامل را با یکدیگر تفکیک کنند و مثلاً برخی بازیگران بر سر یک میز غذای بسیار بهتری از دیگران بخورند، امر مذمومی است.

وی ادامه داد: شخصیت آدم‌ها را هویت خودشان تعیین می‌کند نه حرفه آنها. ما درباره دستمزد بازیگران و مسائلی که درباره آنها به وجود آمده با تهیه‌کنندگان جلساتی گذاشتیم و معتقدیم برای رفع این مشکل نیاز به یک عزم عمومی وجود دارد و تا موقعی که این عزم انجام نشود، نمی‌توان کاری پیش برد.

اسعدیان با تشکر از خبرگزاری‌ها و سایت‌های شناسنامه‌دار و گلایه از زردنگاری برخی شبکه‌های تلگرامی گفت: متاسفانه در این فضا اخباری می‌بینیم علیه هنرمندان و سینماگران که درست نیست. اینکه علیه من دائم مطالبی منتشر می‌شود شاید از طرف من مسئله‌ای نباشد اما نمی‌توانم این مسئله را درک کنم که چرا باید یک سایت و یا یک کانال تلگرامی مثلاً بنویسد چرا همه درگذشتگان سینما از طیفی هستند که مخالف خانه سینما هستند و از طیف دیگری هیچکسی فوت نمی‌کند.

وی ادامه داد: امروز پلیس فتا کاملاً پیگیر مسائلی است که علیه اهالی سینما در فضای مجازی در حال انتشار است.

اسعدیان با اشاره به همکاری خوب علی ربیعی وزیرسابق کار و همچنین محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در پیگیری ثبت صنوف خانه سینما گفت: هرچند پیش از آمدن علی ربیعی بر سر کار روند ثبت قانونی صنوف آغاز شده بود اما ایشان همکاری بسیار خوبی با ما کرد زیرا تنها مرجعی که می‌توانیم از لحاظ قانونی صنوف را ثبت کنیم وزارت کار و قانون وزارت کار است.

وی درباره روند معرفی فیلم به اسکار و حذف برخی نمایندگان معرفی شده به بنیاد سینمایی فارابی همچون محسن امیریوسفی گفت: ما 15 نفر را به نمایندگی از خانه سینما برای حضور در جلسات به فارابی معرفی کردیم و از نظر ما این 15 نفر یکسان و برابر بودند و اگر امروز مثلاً درباره حذف یک فرد صحبت کنیم فرد دیگری اعتراض خواهد کرد که چرا درباره من صحبت نمی‌کنید.

وی ادامه داد: از میان این 15 نفر فقط ملک جهان خزائی به دلیل اینکه در کشور حضور نداشت، حذف شد و آتوسا قلم‌فرسایی جایگزین وی شد.

اسعدیان با اشاره به اینکه در خانه سینما گزارش‌های مالی کاملاً شفاف است، گفت: کل بودجه خانه سینما در سال 5 میلیارد تومان است و از این 5 میلیارد تومان باید همه هزینه‌ها همچون بیمه تکمیلی، درمان، جشن‌های خانه سینما و کمک به اعضا و همچنین دستمزدها پرداخت شود.

فاطمه معتمدآریا (عضو هیات مدیره خانه سینما) که مسئولیت پیگیری نگارش و طراحی طرح مدون ساختار خانه سینما را برعهده دارد، گفت: متاسفانه خانه سینما سال‌ها با یک ساختار مشخص فعالیت نمی‌کرده و معلوم نیست که چه کسی در چه جایگاهی چه وظیفه و حقی دارد. به همین دلیل ما از یک تیم حرفه‌ای و خردمندانه که در وزارت ارشاد فعالیت می‌کند با همکاری دفتر پژوهش‌های سازمان سینمایی دعوت کردیم تا ما را در طراحی ساختار مدون همراهی و کمک کنند.

معتمدآریا ادامه داد: از دیماه سال گذشته روند طراحی ساختار آغاز شده است و در این طراحی از مرحله عضوگیری تا فعالیت صنوف و همچنین خدماتی که باید به اعضا ارائه شود، مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اصلاح قراردادها در سینما هستند، گفت: هر قراردادی یک قرارداد دو نفره است و همه تلاش ما این است که حقوق دو طرف در یک قرارداد کاملاً رعایت شود. متاسفانه نابسامانی در دستمزدها وجود دارد و تلاش داریم این مسئله حل شود.

عضو هیات مدیره خانه سینما با گلایه از شایعه‌سازی در فضای سینما گفت: تا پیش از رواج سایت‌های اینترنتی و اینکه برای برخی فالور ملاک عمل باشد ما شاهد فضای بهتری بودیم اما متاسفانه این روزها گروهی به دنبال دیده شدن هستند به هر قیمتی.

مرتضی رزاق‌کریمی که مسئولیت طراحی قرارداد تیپ را در خانه سینما برعهده گرفته است نیز در بخشی از این نشست گفت: بیش از دو دهه است که قراردادهایی که در سینما بین افراد منعقد می‌شد یکسان و همسان نبود. از یک سال قبل هیات مدیره مصوب کرد که برای طراحی قرارداد تیپ کارگروهی را تشکیل بدهد. در این کارگروه من در کنار تورج منصوری، قاسم قلی‌پور، ناصر عنصری و جمال خندان‌کوچکی وکیل و حقوق‌دان جلساتی را برگزار کردیم و با تک‌تک اعضای صنوف درباره حقوق متقابل بحث شد.

وی ادامه داد: نسخه اولیه و پیش‌نویس قرارداد تیپ برای حدود 20 صنف و حرفه نوشته شده و در مرحله ویراش نهایی قرار دارد و امیدواریم با عمل به این قراردادها مباحثی همچون امنیت شغلی و همچنین پرداخت به موقع دستمزدها به خوبی انجام شود.

رزاق‌کریمی در پاسخ به سوالی که آیا در قرارداد تیپ وضعیت دستمزد بازیگران و عوامل نیز بررسی خواهد شد یا خیر گفت: در هیچ کجای دنیا در قراردادهای تیپ میزان دستمزد و کف و سقف آن تعیین نمی‌شود و مبنای حقوق در هر حرفه متفاوت است. بلکه ما در این قراردادها به دنبال این هستیم که کارگردان و تهیه‌کننده و سایر عوامل کاملاً شفاف مشخص شود که در برابر یکدیگر چه حقوق و وظایفی دارند.

روانبخش صادقی (مسئول راه‌اندازی سایت فروش بلیت و همچنین تلویزیون اینترنتی خانه سینما) هم گفت: امروز حرکت به سمت دیجیتال امری اجتناب‌ناپذیر است به همین دلیل ما تلاش داریم تا فعالیت‌ها را در بستر اینترنت و دیجیتال ادامه بدهیم از همین رو سایت فروش بلیت سینماها به نام فیلم تیکت طراحی شده که به زودی راه‌اندازی می‌شود و اپلیکیشن خانه سینما نیز به زودی رونمایی خواهد شد. همچنین تلویزیون اینترنتی خانه سینما به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا پیرامون نحوه فعالیت فیلم تیکت و تلویزیون اینترنتی خانه سینما گفت: بعضاً ایراداتی درباره فروش بلیت‌های فیلم‌های سینمایی در سایت‌ها وجود داشته که ما در سایت فیلم تیکت این مشکلات را رفع کرده‌ایم و همچنین با صاحبان فیلم‌ها وسینماداران برای راه‌اندازی این سایت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و فعالیت این سایت به هیچ عنوان مشکلی با فعالیت سایت سینما تیکت ندارد و حتی در مواردی این دو سایت به هم متصل می‌شوند.

صادقی درباره تلویزیون اینترنتی گفت: اولین مرحله راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی خانه سینما استیریم لایو است که ما در آن برخی برنامه‌های خانه سینما و همچنین ویدئوهایی که در خانه تولید می‌شود را منتشر می‌کنیم. فعالیت این تلویزیون فعلاً به صورت آی‌ پی‌ تی‌ وی خواهد بود و به دنبال آن هستیم که با کسب مجوز وی‌ او‌ دی امکان نمایش فیلم‌های سینمایی را نیز فراهم کنیم.

وی ادامه داد: قطعاً از فعالیت سایت فیلم تیکت و همچنین تلویزیون اینترنتی منافع بیشتری از لحاظ مادی برای سینماگران به دنبال خواهد داشت.

کامران ملکی (عضو دیگر هیات مدیره خانه سینما) با اشاره به حواشی‌ای که در روزهای اخیر پیرامون واگذاری بحث روابط عمومی درخانه سینما مطرح شده، گفت: من از زمانی که در سینما فعالیت جدی خود را آغاز کرده‌ام با منوچهر شاهسواری دوست بودم و امروز در یکی از بهترین‌ دوره‌های هیات مدیره خانه سینما در این خانه فعالیت می‌کنم.

وی ادامه داد: ما در هیات مدیره خانه سینما بدون هیچ تعارفی تلاش داریم تا مشکلات سینماگران و مخصوصاً مشکلات معیشتی را حل کنیم اما خود من از یک سال پیش معتقد بودم که توجه به فضای رسانه نیاز به یک نیروی جوان و تازه‌کار دارد و به همین دلیل تقاضای استعفا داده بودم اما با آن مخالفت می‌شد. امروز ما در هیات مدیره خانه سینما تفاوت نگاه داریم اما اختلاف نداریم.

منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) نیز در پاسخ به سوالی پیرامون پرداخت نشدن هزینه درمان بیمه‌شدگان بیمه تکمیلی گفت: تلاش کردیم هر فردی که از طرف خانه سینما برای بیمه تکمیلی معرفی شده و اسناد خود را ارائه کرده هزینه‌های درمان خود را بگیرد و بیش از 3 میلیارد تومان سال گذشته هزینه درمان به متقاضیان پرداخت شده است.

وی درباره نامه محرمانه‌ای که ازسوی سازمان بازرسی به خانه سینما ارسال شده، گفت: سازمان بازرسی از نامش مشخص است که وظیفه‌اش بررسی و بازرسی مسائل حقوقی و مالی است اما اینکه ما تصور کنیم هرجا نام این سازمان می‌آید حتماً تخلفی رخ داده درست نیست. اسفند سال 96 ازسوی سازمان بازرسی نامه‌ای برای ما ارسال شد که اصلاً محرمانه نبود و درباره آن نیز پاسخگویی صورت گرفت.

در طول برگزاری این نشست علی قائم مقامی سخنگوی هیات مدیره در حالی که پوشه ای در دست داشت سکوت اختیار کرده بود و لبخند می‌زد.