به گزارش اکونا پرس،

سید عباس صالحی صبح امروز یک‌شنبه (٢٢مهرماه) در افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در صحن مجلس سابق برگزار شد با اشاره به اینکه در این مجلس می‌توان مسئولیت جمعی و مردم سالاری را تمرین کرد، اظهار داشت: این مجلس باید به عنوان یک نهاد تمرین‌ساز کار نهادهای مشاوره‌ای تصمیم‌ساز را ایفا کند و از این رو باید جدی‌تر گرفته شود.

وی ادامه داد: این مجلس می‌تواند در فضای دانش‌آموزی مشارکت بهتری داشته باشد، جامعه ما یک جامعه مدنی‌تر شده و به همین منظور مردم در فضاهای مشارکت سیاسی و اجتماعی مشارکت‌گونه‌تر عمل می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمارهایی از تصمیم‌گیری در ادوار مختلف تاریخ کشور تاکید کرد: براساس آمارها در سال ٧٣ تصمیمات در داخل کشور بین زنان و مردان به این شکل بوده است که در اکثر تصمیمات سهم مردان ٧٠ درصد، زنان ١١درصد و باقی آن به طور مشترک بین طرفین تقسیم می‌شده است.

صالحی یادآور شد: امروز برخلاف گذشته در جامعه پدران در ٣٢درصد تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند و بقیه تصمیمات نیز به صورت دسته‌جمعی در خانواده گرفته می‌شود، این نشان می‌دهد که مسیر نظام آموزشی ما امروز تغییر کرده و این مجلس یکی از نشانه‌های آن است.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که یک نظام آموزش‌گرا و مدرسه مشارکت‌گرا می‌تواند در پیشرفت ما تاثیرگذار باشد، در همین راستا سند تحول بنیادین در مسیر آموزش تربیت‌محور قرار گرفته است، ما باید به تربیت؛ بیش از پیش اهمیت بدهیم و در اصل تربیت باید به اندازه آموزش در نظام آموزشی جدی گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در ساختار تربیتی ما یکی از نظام‌های آموزشی «تربیت هنری» به شمار می‌رود، تربیت هنری می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای تقویت خلاقیت و تخیل فراهم کند، به طور کلی تربیت هنری یکی از ابعاد شش‌گانه تربیت وجودی است.

صالحی با بیان اینکه باید تربیت هنری از قالب‌های مختلف در نظام آموزشی ما الهام بگیرد، گفت: آموزش هنر و خلاقیت‌های هنری در هر سه بعد به همراهی‌ دانش‌آموزان نیازمند است، پس بدانید که نسل آینده بدون تربیت هنری قطعا کاستی‌هایی را خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در آموز‌ش‌های عمومی هنری سهم آموزش‌های هنری بسیار متفاوت است و در کشور‌های مختلف از جمله کشور ما والدین به درس‌های هنر کمتر توجه دارند و این دروس ملاک موفق بودن نیست. این در حالی است که اگر آموزش‌های عمومی هنر جدی گرفته نشود جامعه هنری را نمی‌توان در آینده پر افتخار دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از طریق هنر می‌توان یادگیری را لطیف و نرم کرد، اظهار کرد: یادگیری از طریق هنر به شکوفایی خلاقیت‌ها و فرآیندهای یادگیری کمک می‌کند و باعث تحول آن ها می‌شود، ما امروز از جمعیت ١٣میلیونی دانش‌آموز در کشور برخوردار هستیم و آفرینش‌های هنری در این قشر عظیم می‌تواند بسیار با اهمیت باشد.

صالحی ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما صدای کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان کم شنیده می‌شود ، این در حالی است که خلاقیت‌های هنری و ادبی به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا صدای آن ها در کشور شنیده شود، نباید فراموش کرد که جامعه ما نیازمند شنیدن صدای کودکان و نوجوانان در فضای عمومی کشور است.

وی در پایان با اشاره به اینکه جامعه‌ای که صدای جوان خود را بشنود جامعه‌ای پویاتری خواهد بود، گفت: استعداد‌های بسیاری در کشور ما به صورت بالفعل و بالقوه وجود دارد، در طی سال تعداد زیادی فیلم و آثار هنری در کشور ساخته می‌شود یا تعداد ۱۴ هزار جلد کتاب چاپ می‌شود که همگی آن ها نشان می‌دهد پشت این آثار استعداد‌های زیادی نهفته است.

یادآور می‌شود در ابتدای این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور را نیز قرائت کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

« بسم‌الله الرحمن الرحیم

برگزاری نهمین دوره مجلس دانش آموزی را صمیمانه تبریک می‌گویم و برای همه شرکت کنندگان و دست اندرکاران سخت کوش آن آرزوی توفیق دارم.

امروز ملت ایران با وجود جوانان توانمند و استعدادهای درخشان به افق‌های دور دست می‌نگرد و قله‌های رفیع علم و دانش و توسعه را هدف گرفته است. برای چنین جوانانی هیچ هدفی دور از دسترس نیست و جامعه‌ای که چنین جوانانی دارد، هیچ گاه و در هیچ زمینه‌ای، با بن بست مواجهه نخواهد شد. هدف اصلی مجلس دانش آموزی محیا نمودن جوانان برگزیده برای مدیریت کشور و پذیرش مسئولیت‌های سنگین اجتماعی در آینده است و این مجلس به عنوان نماینده میلیون‌ها دانش آموز می‌تواند آغاز یک حرکت بزرگ برای انسجام بخشی جامعه باشد.

مجلس دانش آموزی محلی است برای آموزش نقدپذیری، پرسشگری و حقوق شهروندی و نهادی مؤثر برای بالا بردن فهم و تمرین مردم سالاری در جامعه است.

فرصت را مغتنم شمرده و به همه شما و نوید دهندگان آینده روشن کشور توصیه می‌کنم خانه پرافتخار میهن را با نیروی فکر و عزم و اراده، به گونه‌ای بسازید که شایسته این ملت و این تاریخ پرافتخار باشد.

اطمینان دارم با استفاده از استعدادهای برتر و ظرفیت‌های فراوانی که در کشور وجود دارد، جایگاه کشور در صحنه بین‌المللی را روز به روز رفیع‌تر خواهیم ساخت. موفق باشید.»