به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، سید جواد هاشمی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره گفت: مقاومت به معنای دفاع، جنگ و صلح در کنار همدیگر است. تغییر نام جشنواره تئاتر دفاع مقدس به مقاومت، دامنه فعالیت‌های جشنواره را گسترش داد و کار را برای آن سخت‌تر از پیش کرد.

هاشمی افزود: ایده‌یابی، انتخاب سوژه مورد نظر و در مجموع نوشتن برای تئاتر مقاومت، دشوارتر از نوشتن برای دفاع مقدس است؛ چراکه برای تحقق هدف اصلی برپایی این جشنواره، شرکت‌کنندگان نیازمند مطالعه و جست‌وجویی بیش از پیش هستند. شرکت‌کنندگان در این جشنواره به کسب اطلاعاتی از چگونگی شکل‌گیری مقاومت در دنیا و ایران نیاز دارند. شناخت مقاومت، پژوهش‌‌های کتابخانه‌ای و میدانی می‌خواهد تا ماحصل آن تبدیل به یک نمایش‌نامه و درنهایت اجرای تئاتر صحنه‌ای و یا خیابانی شود. 

وی ادامه داد: برگزارکننده‌های جشنواره با انتخاب عنوان مقاومت برای جشنواره، آن را از بند موضوعات مشخص آزاد کردند و اجازه پرواز مرتفع‌تری به آن دادند.

هاشمی با اشاره به نمایش‌هایی که با موضوع دفاع مقدس در آن حضور داشته است گفت: بازیگری در نمایش‌های بسیاری ازجمله: «کانال کمیل»، «عزیز مایی»، «طلائیه» و «از خاک تا افلاک» را تجربه کرده‌ام. آثار ذکر شده همه با موضوع دفاع مقدس بودند اما حالا دیگر تنها حرف از دفاع مقدس نیست، بلکه عنوان جامعی به نام مقاومت در میان است. هنرمندان تئاتر باید فرصت پیش‌آمده از این تغییرات در چنین جشنواره‌ای را قدر بدانند و از ظرفیت‌های آن در تولید آثار خود بهره‌مند شوند.

وی افزود: هنرمندان تئاتر می‌توانند مقاومت را از منظر شخصیت‌های گوناگون به نمایش بگذارند؛ شخصیت‌های تاثیرگذار در هشت سال دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین سلامت و هر قشری که در جامعه به نوعی مقاومت را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. شخصیت‌های مورد نظر می‌توانند هر ملیتی داشته و در هر نقطه‌ای از جهان زندگی کنند. مقاومت واژه‌ای بین‌المللی و قابل‌تعمیم به هر سلیقه‌ای در جهان است، پس آنرا مختص به خاکریزهای هشت سال دفاع مقدس نکنیم.  

هاشمی ادامه داد: نسل امروز باید بداند که شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار تاریخ کشور چگونه به این درجات رسیده‌اند. چگونه زیسته‌اند و چگونه مقابل سختی‌های متفاوت ایستادگی و مقاومت کرده‌اند. شخصیت‌های مقاوم کشور و جهان را باید به نسل امروز معرفی کنیم تا از آنها مردمانی مقاوم بسازیم.

هاشمی در پایان با اشاره به مهم‌ترین چالشی که جشنواره تئاتر مقاومت با آن مواجه است گفت: نوآوری و اقدامی متمایز با دوره‌های گذشته، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که هر جشنواره‌ای با آن مواجه است که در این دوره، جشنواره به این کار سخت تن داده‌است. بی‌شک ساختارشکنی در جشنواره تئاتر مقاومت که قدمتی قابل‌توجه دارد دشوار است و انتقادهایی منفی را در‌ پی خواهد داشت، اما به هر حال هفدهمین دوره با وجود شرایط غیرمعمول کرونا خواه یا ناخواه با این ساختارشکنی‌ها مواجه بوده‌است.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.