به گزارش اکونا پرس،

یلدا پایان تنهایی‌هاست، شبی که هیچ‌کس نباید بدون هم‌صحبت و هم‌نشین بماند. ما مردم ایران همه یک خانواده بزرگ هستیم. خانواده‌ای خون‌گرم و هم‌دل که همیشه در سختی‌ها کنار هم بوده‌ایم و همیشه با شادی هم خوشحال شده ایم. باور کنید بسیار راحت است روشن کردن چشمانی بی نور که پشتوانه زندگیشان را از دست داده اند و منتظر دستی گرم هستند که لحظه ای بر سرشان کشیده شود. نداشتن سرپرست موثر،زندگی را برای کودکان و خانواده آن‌ها بسیار سخت کرده است. گاهی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند و زمانی هم قلبشان فریاد کمک سر می‌دهد. کمک به نیازمندان تنها کمک مالی نیست. در مواردی هم باید در حد توانمان پاسخگوی نیازهای عاطفی آن‌ها باشیم. این ایام بهانه‌ای است که به آ‌ن‌ها شادی ببخشیم. این خود راهی برای کمک به کودکان فاقد سرپرست موثر است. به همین دلیل گفت و گویی با مدیر روابط عمومی موسسه خیریه دارالاکرام به بهانه شب یلدا و فعالیت های این موسسه در این ایام داشته ایم که در ادامه می خوانید.

لطفا کمی از فعالیت موسسه خیریه دارالاکرام در شب یلدا برای دانش آموزان تحت پوشش خود بفرمایید.

با توجه به اینکه موسسه خیریه دارالاکرام از سال 1380 شروع به فعالیت کرده است، حمایتی تمام قد از دانش آموزان فاقد سرپرست موثر داشته و در این 19 سال بیش از پنج هزارو سیصد دانش آموزش توسط این موسسه بورسیه تحصیلی شده اند و در حال حاضر 21 شعبه در سراسر کشور دارد و 85 شهر را در ایران تحت پوشش قرار داده است. در این چند سال دانش آموزانی بوده اند که به هر دلیلی از چرخه بورسیه خارج یا فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار شده اند. برای شب یلدا تمامی شعب موسسه به طور جداگانه فعالیت های خاص خود را داشته اند. کلیت کار نیز به این صورت است که برای دانش آموزان خریداری پوشاک و لباس گرم برای فصل سرما داشته ایم. جدای از آن یک پویش «مدرسه برای همه» نیز با گروه سنجاق قفلی در دست اقدام است و در شب یلدا و با توجه به واریزی های مردمی، موفق شده ایم که برای 239 دانش آموز تبلت هوشمند فراهم کنیم. این پویش توسط موسسه همچنان ادامه دارد و اساتیدی همچون مصطفی ملکیان و تعدادی از هنرمندان در این پویش همراه هستند. برای شب یلدا با وجود بیماری کرونا به صورت نمادین در برخی از شعب از تعدادی از دانش آموزان تقدیر می شود اما همه شعب تلاششان بر این است که این شب مانند سالهای گذشته از طریق بانیان خاصی که داشته ایم تنقلات و مواد بهداشتی را به سبد شب چله دانش آموزان اضافه کنند. خدا راشکر کرونا با تمام مشکلاتی که به وجود آورد در فعالیت های موسسه دارالاکرام وقفه ای ایجاد نکرد و ما توانستیم حدود هزار دانش آموز را به چرخه بورسیه اضافه کنیم و انشالله در این چند ماه اخیر هم بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم  و دانش آموزان بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهیم. در ارتباط با پویش «مدرسه برای همه» این موضوع را باید اضافه کنم که خیرین محترم می توانند از طریق سامانه به مهربانی به این پویش ملحق شوند و از طریق صفحه کمک های نقدی، کمک های خود را برای خرید تبلت دانش آموزان به ثبت برسانند. تا کنون 240 میلیون تومان برای این پویش از سمت موسسه دارالاکرام جمع آوری شده است.

آیا شما برنامه مشخصی برای شب یلدا در موسسه خیریه دارالاکرام تدارک دیده اید؟

به دلیل بیماری کرونا و در دست داشتن پویش «مدرسه برای همه» امسال تصمیم براین شد که به جای سبد تنقلات شب یلدا بیشتر بر روی خرید تبلت برای دانش آموزان تمرکز داشته باشیم. به نظر می رسد با شرایط به وجود آمده وسیله هوشمند برای رسیدگی به امور درسی برای دانش آموزان بیش از چیزهای دیگر مورد استفاده و کاربردی تر باشد.

برگزاری جشن ها و نشست هایی همچون 19 سالگی و خیر خرد تا چه حد طیف های مختلف را با شما همراه کرد؟

خدا را شکر بازتاب خبر جشن 19 سالگی موسسه خیریه دارالاکرام بسیار خوب بود. این جشن با حضور مصطفی ملکیان توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند، چه افرادی که با موسسه دارالاکرام آشنا وچه افرادی که به تازگی با ما همراه شده بودند. موسسه خیریه دارالاکرام به هیچ وجه فعالیت اقتصادی و درآمدی حاصل از آن ندارد، فارغ از رنگ، نژاد و قومیت و حضور در عصر دیجیتال دارالاکرام تلاش کرده از ابزارهای الکترونیکی در فضاهای آنلاین استفاده کند مانند نشست های خیر و خرد که از سال گذشته این اتفاق رقم خورده است.به عبارت دیگر ما سعی کرده ایم خیر خردمندانه را بیشتر و با توضیحاتی بهتر به مخاطبانمان انتقال دهیم. این نشست ها از طریق اینستاگرام و آپارات به مهربانی قابل دسترسی است و این سلسله نشست ها توانسته طیف متفاوتی از مخاطبان عام و خاص را به خود جذب کند.

در نیمه دوم سال چه تعداد دانش آموز با موسسه همراه شده اند و چه میزان جذب دانش آموز فاقد سرپرست موثر داشته اید؟

در سه ماه گذشته حدودا 960 دانش آموز به ما معرفی شده است و ما در مجموع توانسته ایم 350 دانش آموز را بورسیه کنیم. از اول سال تا الان ما رقمی حدود 1056 دانش آموز برای اولین بار از ما بورسیه گرفته اند. همچنین حدود 500 تا 700 دانش آموز داشته ایم که از قبل بورسیه بوده اند که یا حامیانشان آنها را فراموش کرده یا به هر دلیلی حمایتشان نکرده بودند و ما مجددا برای آنها حامی پیدا کرده ایم. 

به صورت خلاصه از دستاورد موسسه دارالاکرام  در سه ماه پاییز بفرمایید.

در پاییز امسال ما به بهانه روز جهانی کودک دومین جایزه سالانه به مهربانی را داشتیم. این جشن حاصل یک تلاش دسته جمعی از سمت نهاد های مردم نهاد و عمومی و شهروندانی که در قالب فعالیت های داوطلبانه خیریه فعالیت می کردند  و اثر گذار بودند تشکیل شد. ما برای دانش آموزان کلاس آنلاین تشکیل داده ایم و حدود 100 تا 150 دانش آموز عضو سایت های آموزشی هستند که آنها  به نوعی کمک آموزش دانش آموزان محسوب می شود. گذشته از همه اینها مبلغی حدود 700 تا 800 میلیون تومان برآورد قیمتی وسایل نو و دست دوم بوده که عمدتا نو و اهدایی بوده اند. از دیگر فعالیت های ما در این سه ماه،  طراحی و راه اندازی بخش حقوقی سایت الفبای فردا و سه شماره مجله حقوق کودک ربوده است که شماره آخر آن در شرف چاپ است. و تعدادی ورکشاپ که به صورت آنلاین برای آموزش مددکاران برگزار شده است. در کنار اینها تعداد زیادی اقلام بهداشتی- درمانی نیز در اختیار خانواده ها قرار دادیم. ما در خانواده دانش آموزان بیش از 150 فرد مبتلا به بیماری کرونا داشته ایم که با پیگیری های مددکاران و موسسه هیچ تلفاتی نداشتیم و توانستیم این افراد را به مراکز درمانی معرفی کنیم.