به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی تیوا، دکتر عباس نژاد در این گفت‌وگو به آمار خودکشی در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آمار پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت میزان خودکشی در سال 98 و 99 6.2 درصد هزار نفر جمعیت است که کمتر از میانگین جهانی است ولی حوزه مدیترانه شرقی جزو 5 کشور اول از نظر میزان خودکشی قرار داریم. 

وی ادامه داد: سال 98 حدود 5 هزار هزار و 143 نفر در کشور به علت خودکشی جان خود را از دست داده‌اند که تعداد اقدام کنندگان به خودکشی نیز حدود صد هزار نفر بوده است . همچنین از هر صد هزار نفر، 5 نفر در طول زندگی به خودکشی فکر می‌کنند. 

مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار خودکشی در جهان طی 40 سال گذشته رو به افزایش بوده است، گفت: در اسفند سال 98 تاکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا آمار خودکشی کاهش یافت ولی به گواهی پزشکی قانونی و وزارت بهداشت در تابستان میزان خودکشی‌ها رو به افزایش بود.

میزان خودکشی در دختران بیش از پسران است

وی ادامه داد: میزان خودکشی در دختران بیش از پسران بوده است این در حالی است که میزان مرگ ناشی از خودکشی در مردان بیش از زنان است. همچنین شواهد نشان می‌دهد که در سال 99 خودکشی در سنین نوجوانی بیشتر شده است که یکی از عوامل آن ازدواج اجباری، کودک همسری و خشونت خانگی است. 

دکتر عباس نژاد در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در جهت پیشگیری از خودکشی گفت: در حال حاضر نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه در تمام محلات سطح کشور مراکز خدمات جامع سلامت را به صورت رایگان به مردم ارائه می‌دهند که کارشناس سلامت روان نیز حضور دارد و از طریق غربالگری و در صورت نیاز آموزش‌های لازم را به مردم ارائه می‌شود. همچنین در تمام بیمارستان‌های کشور و مراکز بهداشتی نیز روانپزشک حضور دارد. 

مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت ادامه داد: با وجود شرایط فراهم شده برای مردم انگ اجتماعی، عدم آگاهی ، سانسور و باورهای غلط از جمله مواردی است که باعث عدم مراجعه مردم به روانشناسان می‌شود. 

کودک همسری یکی از دلایل اصلی خودکشی در دختران

دکتر عباس نژاد سیسات‌های حاکمیتی و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را نیز یکی از دلایل افزایش خودکشی در کشور عنوان کرد و گفت: وقتی کشوری در شرایط انزوای بین‌الملی و فشار اقتصادی قرار گیرد روز به روز شاهد افزایش آمار میزان خودکشی در آن خواهیم بود که مسئولان باید برای این موضوع فکری بیندیشند. از طرفی عدم توجه به رفع مشکل کودک همسری در قوانین نیز یکی از دلایل اصلی خودکشی در دختران است که نمایندگان و مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند. 

 

نداشتن مهارت حل مساله عامل اصلی بروز خودکشی 

در ادامه دکتر فاطمه گیوی با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی در بروز خودکشی تاثیر گذار است و تنها مربوط به یک عامل نیست، گفت: وجود بیماری‌های جسمانی، بیماری های‌روانشناختی، مسائل و مشکلات خانوادگی، عدم آگاهی والدین و مشکلات اقتصادی از جمله عواملی است که بر خودکشی تاثیرگذار است. 

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که طیف وسیعی از افرادی که خودکشی می کنند در رده سنی 18 تا 23 سال قرار دارند که یکی از رده‌های بحرانی نوجوانان محسوب می‌شود. در صورتی که خانواده‌ها این آگاهی را نداشته باشند که به درستی با نوجوان خود ارتباط برقرار کنند در صورت بروز مشکل در نهایت می‌تواند منجر به اقدام به خودکشی شود. 

این روانشناس تاکید کرد: بعد سه گانه سلامت شامل مسائل زیستی، روانی و اجتماعی در اقدام به خودکشی دخیل هستند. مثلث خودکشی دارای سه ضلع نداشتن مهارت حل مسئله ، حس ناامیدی و عدم تنظیم هیجانات منفی است که راس آن نبود مهارت حل مسئله است. به همین دلیل برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی باید سیاستمداران، جامعه شناسان و روانشناسان با همکاری هم اقدامات لازم را انجام دهند تا از این موضوع جلوگیری شود.

دکتر گیوی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از خودکشی در کودکان و نوجوانان باید  آگاهی لازم را در خصوص آموزش مهارت‌های زندگی و برقراری ارتباط کیفی با والدین مودر توجه قرار گیرد، گفت: همچنین آموزش به افرادی که در معرض آسیب هستند با بررسی مسائل زیستی، روانشناختی، ارتباطات و سوابق خانوادگی در مرحله بعدی پیشگیری قرار دارد. 

باید بسترهای استرس در جامعه را حل کنیم 

در ادامه ولی اسماعیلی نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به صورت ارتباط تلفنی به گفت‌وگو پرداخت و بیان کرد: شناسایی اختلالات روانی در فرهنگسراها و سازمانهای مختلفی از جمله سازمان بهزیستی باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی بر توجه به فرهنگ سازی و آموزش نیز تایید کرد و افزود: در صورتی که نشاط اجتماعی و بسترهای استرس در جامعه را حل کنیم قطعا این مشکل برطرف نخواهد شد. در این زمینه لازم است که رشد متوازن در کل کشور وجود داشته باشد این در حالی میزان امکانات در شهرستان‌ها کمتر از کلانشهرها است که همین موضوع و حاشیه نشینی بر افزایش میزان خودکشی تاثیر بسیاری دارد. 

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین گفت: در کمیسیون اجتماعی کمیته ای برای آسیب‌های اجتماعی از جمله تشکیل شده است که در نهایت اقدامات و قوانین در قابل طرح و لایحه برای کاهش این معضلات اجتماعی انجام شود.

علاقه مندان جهت مشاهده این برنامه می توانند به سایت تیوا به آدرس www.tva.tv مراجعه کنند.