به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، انتشار این پژوهش به همت واحد پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی در نیمه اول دی ماه به اتمام رسیده است. 

پژوهش حاضر به قلم مجید وقاری نگارش یافته است و دکتر نوذر شفیعی نظارت علمی آن را برعهده داشته است. 

این پژوهش در دو فصل مجزا با عنوان «فرصت ها» و «تهدیدها و چالش ها» در مناسبات دو کشور در دوره نخست وزیری «نارندرا مودی» تفکیک شده است.

در بحث «فرصت ها» موضوعاتی همچون همکاری های اقتصادی و انرژی، همکاری های ترانزیتی، رسانه ای و سینمایی، گردشگری و زیارتی و پزشکی، علمی، ادبی و بهداشتی و نیز جایگاه «خط لوله صلح» در حل مناقشات شبه قاره هند توجه شده است. 

در مبحث «تهدیدات و چالش ها» موضوعاتی همچون افزایش فشارهای دولت «مودی» بر مسلمانان هند به تاسی از افراط گرایان «هندو» و موضع گیری ایران در حمایت از آن ها، توسعه روابط تهران و اسلام آباد و حساسیت دهلی، رویکرد افراطی دهلی نو به منازعه کشمیر، رویکرد ها و تاثیر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای همچون عربستان، چین، پاکستان، روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی بر روابط تهران و دهلی تحقیق و واکاوی شده است. 

همچنین پژوهش حاضر تلاش دارد موضوع فوق را از دیدگاه اندیشکده های جهانی و صاحبنظران داخلی و خارجی به همراه پیشنهادهای رسانه ای برای علاقمندان ارائه کند. 

دانشجویان و علاقمندان به موضوعات پژوهشی در حوزه روابط بین الملل و علوم سیاسی برای دسترسی آسان تر به این پژوهش و سایر عناوین پژوهشی، می توانند به آدرس http://imrl.arc.irib.ir و نیز سایت پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی به آدرس http://arc.irib.ir مراجعه کنند.