به گزارش اکونا پرس،

دارالاکرام تلاش می کند تا هیچ کودکی به علت فقر و یا فقدان  سرپرست موثر از خدمات  آموزش و پرورش، مددکاری اجتماعی، روانشناسی آموزشی محروم نباشد و برای وصول به این آرمان از سه اصل خرد، مهربانی، کرامت بهره میگیرد. به همین دلیل گفت و گویی با عزت مظلومی مدیر شعبه شیراز موسسه خیریه دارالاکرام داشته ایم که در ادامه می خوانید.

امکان دارد مقداری از شیوه فعالیت شعبه شیراز موسسه خیریه دارالاکرام بفرمایید؟

طبق متن اساسنامه مهمترین رکن این موسسه احترام و کرامت به دانش آموز و مادر آن میباشد و در این شعبه نهایت سعی بر این است که با عشق وعلاقه در خدمت خانواده ها باشیم.

 ابتدا بعد از معرفی و شناسایی دانش آموزان و تائید دوهمیار ومدیر شعبه مدارک شناسائی ازطریق  نرم افزار "به مهربانی" برای ستاد ارسال می گردد زمانی که توسط ستادهم تایید شد دانش آموز پذیرفته می شود و جزو لیست منتظر بورسیه تحصیلی قرار می گیرد. بعد از بورسیه دانش آموزوتخصیص حامی ارائه خدمات به او آغاز می شود؛ علاوه برمبلغ بورسیه که بصورت نقدی هرماه به کارت دانش آموز واریز می شود . سایر خدمات شامل کلاس های آموزشی و تقویتی، دوره های آداب معاشرت ، مهارتهای زندگی جهت دانش آموزان  و در کنار اینها برای خانواده دانش آموز هم کلاس های مهارت زندگی ، هنرهای دستی ، اشتغالزائی انجام می شود ، توجه به سلامت جسم و روان وارائه خدمات بهداشت و درمان و مشاوره  از جمله خدماتی است که از سمت موسسه دارالاکرام به دانش آموز وخانواده وی ارائه می گرددو همچنین حمایتهای معیشتی از دیگر خدمات می باشد .

هدف اصلی ما تحصیل و آموزش دانش آموزان و کمک به آینده آنها است. طبق سیاست های جدید موسسه تلاش می شود که دانش آموزان توانمند شوند و همچنین امکاناتی برای آنها فراهم شود که بتوانند از رشته های فنی و حرفه ای استفاده کنند تا در آینده بتوانند  توانمندشوند و صرفا مدرک گرایی شرط نباشد.

شیوه جذب دانش آموزان در شعبه شیراز به چه صورت است؟

بهترین شیوه جذب دانش آموزان از طریق آموزش و پرورش هست و روشهای دیگری از طریق معرفی توسط افراد معتمد معرفی مراجعه حضوری یا ثبت در سامانه به مهربانی است. بعد از آن هم که تیم شناسایی به منزل دانش آموزان مراجعه می کنند و ضمن بازدید وتکمیل مدارک اطلاعات در سامانه ثبت می کنند..

خانم مظلومی تامین منابع مالی و جذب نیکوکار در شعبه شما چگونه شکل می گیرد؟

ضمن معرفی موسسه به مدیران مراکز و افراد مختلف  از آنها دعوت می شود با حضوردر موسسه بیشتر با اهداف ما آشنا شوند وسپس به میل خود در زمینه حامی،بانی ویا گاها با ارائه نقطه نظرات خود ما را در پیشبرد اهدافمان کمک می نمایند.

در واقع بانی به ما اجازه می دهد بودجه ای که واریز میکنند  صرف پیشبرد  تحقق اهداف موسسه شود و حامی کسی است که منحصرا هزینه تحصیل دانش آموزان را متقبل می شود.

 طبق شفاف سازی موسسه دارالاکرام ، ما موظف هستیم مبالغ اهدائی  را طبق خواست و تمایل افراد خیر ونیکوکار مصرف کنیم. ما تنها حمایت تحصیل دانش آموزان را بر عهده نداریم و از طرق دیگر هم به او و خانواده او کمک و رفع نیاز می کنیم.

 همیاران هم افرادی هستند که بدون هیچ گونه چشم داشتی با موسسه در قسمت های مختلف  همکاری می کنند. اصولا این افراد باید کسانی باشند که با موسسه و اهداف آن آشنا باشند و با تمایل شخصی ازوقت وتخصص خود درموسسه ارائه خدمات می نمایند

آیا شما برای مددکاران از افرادی استفاده می کنید که تخصصی در این حوزه داشته باشند یا اگر پیش از این در این حوزه صرفا تجربه ای هم داشته باشند هم آنها را می پذیرید؟

بهترین حالت این است که افراد مددکار رشته مددکاری یا روانشناسی خوانده باشند ودارای تخصص باشنددر شعبه ما تعدادی از افراد به همین شکل مشغول به کار هستند و تعداد دیگری که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی این رشته را ندارند از طریق کلاس های آموزشی که برایشان برگزار می شود خود را ارتقا می دهند و آنها به صورت تجربی با کار خود آشنا هستند. البته مددکارانی که با ما به صورت افتخاری همکاری میکنند فارغ از تحصیلات به میل خود و تنها با عشقی که به مددکاری دارند فعالیت میکنند.

استقبال و همراهی خیرین با موسسه تا به امروز چطور بوده است؟

از سال 93 که شروع به کار کردیم خوشبختانه ما حامیانی داشته ایم که پایدار مانده اند و از نظر پذیرش دانش آموزان همراهی خوبی داشته اند. البته این همراهی منوط به آگاهی و آشنایی با گزارشات دانش آموزان است و هرچه آنها بیشتر در جریان این گزارشات باشند همراهی بهتری خواهند داشت. لازم به ذکر است همراهان شعبه شیراز بیشتر از افراد تحصیل کرده دانشگاهی هستند که بیشتر دغدغه آنان تحصیل و تربیت انسان کارآمد ابتدا برای خودشان وسپس برای جامعه می باشدوکمک در رشد انسانهای فرهنگ پذیر را اولویت خود می دانند.

لطفا کمی هم از کار بهداشتی و پژوهشی که در شعبه شیراز شکل گرفته بفرمایید. دلیل اصلی شکل گیری این مسئله چه بوده است؟

یکی از مشکلاتی که امروز در اجتماع در زمینه کودکان وجود دارد شیوع چاقی یا سوء تغذیه دانش آموزان است. هر دو اینها اثرات سو ء و مخربی بر روی ارگان های بدن آنها دارد و از سوی دیگر مشکلات و بیماری هایی برای آنها ایجاد می کند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که گامی در این مسیر برداریم تا وضعیت دانش آموزانمان را مشخص کنیم. کاری که انجام دادیم تعیین ""BMI است که مخفف (Body Mass Index ) به معنای شاخص توده بدنی است که یک معیارغربالگری است که به کمک آن می توان میزان اضافه وزن یا کاهش وزن یا محدوده وزن سلامت را مشخص کرد. در حال حاضر اکثردانش آموزان شیوه تغذیه درستی ندارند و آنهایی که دچار چاقی هستند  به دلیل مصرف چربی یا قند بالا است و بچه هایی که کاهش وزن دارند به طبع تغذیه نادرستی دارندکه این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. کاری که ما کردیم هماهنگی با پزشکان متخصص تغذیه و کارشناسان تغذیه است تا دانش آموزانی که دچار چاقی مفرط و یا لاغری بیش از اندازه هستند مورد پیگیری قرار گرفته و برنامه غذایی مناسبی به آنها داده می شود. این دانش آموزان به دلیل اینکه شرایط خاصی دارند تغذیه شان باید طبق امکاناتشان باشد. این موضوع نه در حال حاضر که در آینده این دانش آموزان نیز موثر است و این یکی از مواردی است که برای ما بسیار اهمیت دارد.

متوسط بورسیه تحصیلی شما چقدر است؟

میانگین بورسیه ماهیانه دریافتی دانش آموزان به طور متوسطحدود 180 هزار تومان است. ما از مقطع ابتدایی تا دانشگاه دانش آموزان را حمایت می کنیم البته در پذیرش و شناسائی سعی می کنیم از سنین پائینتر انتخاب شوند زیرا ما می خواهیم خدماتی ارائه دهیم که دانش آموزان آینده خوبی داشته باشند وخدماتی که ما به دانش آموزان ارایه میدهیم فراتر از صرفا بورسیه میباشد و در زمینه ی کلاسهای آموزشی،ارائه خدمات بهداشتی درمانی ، مشاوره و معیشتی گامهای مهم وموثری برداشته ایم.