به گزارش اکونا پرس،

گزارش‌های مالی مربوط به خیریه شاخص‌هایی برای ارزیابی اوضاع مالی یک موسسه خیریه است. به همین دلیل گفت و گویی با ایوب قهرمان نژاد مدیر شعبه آذر شهر موسسه خیریه دارالاکرام داشته ایم که در ادامه می خوانید.

آقای قهرمان نژاد شیوه فعالیت شما در شعبه آذرشهر به چه صورت است و شما چه دستاوردهایی را تاکنون داشته اید؟

طبق استاندارد های موسسه دارالاکرام، ما تلاش می کنیم که کارهایمان بر اساس همان استانداردها و فرایند های کلی صورت بگیرد. اولین کار ما معرفی و شناساندن دارالاکرام به مخاطبان و مردم است و برای این کار با برگزاری جلسات مختلف، ملاقات چهره به چهره ، همایش ها  ، جراید ،  و یا از طریق فضای مجازی سعی کرده ایم اهداف ، ارزشها و ویژگی های مهم موسسه را معرفی کنیم. به عنوان مثال ما چندین جلسه با رئیس آموزش و پرورش و مدیران مدارس شهرستان آذرشهر در مقاطع مختلف داشته ایم. که در این جلسات موسسه و اهداف آن را معرفی نموده و از این مدیران درخواست کردیم که دانش آموزان واجد شرایط را به موسسه معرفی کرده وخیرین را با این مؤسسه اشنا سازند . به طور کلی برگزاری همایش ،جلسه با خیرین ، افراد و گروه های مرجع  ،هیئت های مذهبی  ، نصب بنر و توزیع تراکت در نماز جمعه و سطح شهر ،اولین گام برای شناساندن موسسه دارالاکرام در شعبه آذرشهر بود. شایان ذکر است که تمام کارهای ما از طریق سایت به مهربانی صورت می گیرد و تلاش زیادی از طرف شعبه آذرشهر برای معرفی سایت "به مهربانی " صورت می گیرد . همانطوریکه در این سایت مشخص شده است معرفی دانش آموز از طریق این سایت صورت می گیرد و وقتی دانش آموزی معرفی شد فرآیند شناسایی ، تکمیل پرونده ، تصویب و یافتن حامی شروع می شود و در اولین گام اطلاعات اولیه از خانواده گرفته شده و شرایط آنها با شاخص های مؤسسه سنجیده می شود و در صورت مثبت بودن نتیجه ، بازدید اولیه و به صورت میدانی انجام می پذیرد که در این بازدیدها ضمن معرفی مؤسسه ، اطلاعاتی از کیفیت تحصیلی دانش آموز و وضع زندگی خانواده آنها جمع آوری شده و فرم های مربوطه تکمیل شده و پرونده تشکیل می گردد و بعد از تصویب در شعبه ،جهت تصویب نهایی به ستاد مرکزی ارسال می گردد و با تصویب آن در ستاد مرکزی ، کار یافتن حامی شروع می گردد .

یکی از نقاط قوت شعبه آذرشهر، اعتماد حامیان و بانیان به این شعبه می باشد که آنها خود تبدیل به سفیران "به مهربانی "برای مؤسسه شده اند و در حال حاضر شعبه آذرشهر در میان سایر نهاد های حمایتی از جایگاه خاصی برخوردار می باشد . در کنار بورسیه تعداد زیادی از دانش آموزان ، در حوزه های دیکری هم ، خدمات قابل توجهی به دانش آموزان و خانواده های آنها ارائه می گردد که یه عنوان مثال می توان به قبولی تعداد 9 نفر از دانش آموزان از میان 10 نفر در دانشگاه اشاره نمود که این موفقیت در اثر مشاوره های تحصیلی ، کلاسهای کنکور و تقویتی ، برنامه ریزی درسی و تأمین کتب مورد نیاز این دانش آموزان بوده است .

چه کسانی دانش آموزان را به  شما معرفی می نمایند؟

یکی از منابع اصلی جذب دانش آموز، مدیران و معلمان مدارس هستند زیرا آنها از وضعیت کامل دانش آموزان اطلاع دارند. منبع دیگر ما هیئت امنای مساجد در محله های گوناگون شهرستان می باشد زیرا آنها اطلاع دقیقی از وضعیت زندگی هم محلی های خود دارند و در این راستا کمک بزرگی در معرفی دانش آموزان و خیرین به مؤسسه می نمایند .  برخی از دانش آموزان از طرف دفتر امام جمعه به ما معرفی می شود، زیرا همانطور که می دانید دفتر امام جمعه ،مرجع مراجعه خیلی از شهروندان می باشد و در بعضی از مواقع هم افراد به دفتر شعبه مراجعه کرده و در خواست کمک می نمایند .

در ارتباط با شیوه جذب دانش آموزان در روستا ها شما چگونه عمل می کنید؟

به جرات می توان گفت که ما به تمام روستا های شهرستان آذرشهر مراجعه کرده و با دهیاران ، معلمان و شورای روستاها صحبت کرده ایم. فضای دیجیتال هم یک کانال خوب ارتباط گیری است که ما برای اطلاع رسانی و معرفی موسسه و اهداف آن از این فضایی که در اختیار داریم استفاده می کنیم. البته برخی از افراد از روستا ها هم مراجعه حضوری دارند و با شرح وضعیت خود می خواهند که در چرخه بورسیه تحصیلی دارالاکرام قرار بگیرند که ما طبق مقررات شرایط آنها را بررسی و نتیجه نهایی را به آنها اعلام می کنیم.

تامین مالی و جذب نیکوکار در شعبه شما چطور شکل می گیرد؟

منبع تأمین مالی مؤسسه حامیان عزیز و بانیان گرامی می باشد که برای جذب آنها اطلاع رسانی گسترده ای از طریق برگزاری همایش ، ملاقات حضوری و شرکت در جلسات خیرین صورت گرفته است ما تا به حال دو همایش سالانه داشته ایم که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا در سال جاری لغو شد. در این همایش ها از خیرین شهرستان آذرشهر دعوت شد تا با موسسه خیریه دارالاکرام و اهداف آن آشنا شوند . بسیاری از حامیان و بانیان از این طریق جذب موسسه شدند.. ما از آنها تقاضای کمک نکردیم بلکه موسسه و اهداف آن را معرفی نمودیم. باید این را هم اضافه کنم که ما با ارائه گزارش هایی در نشریه موسسه دارالاکرام خیرین بسیاری را به خود جذب کرده ایم.

متوسط بورسیه تحصیلی شما چقدر است؟

متوسط بورسیه تحصیلی ما برای هر دانش آموز میانگین حدود 150 هزار تومان است.

به طور کل شما چه اهدافی را برای شعبه آذرشهر موسسه دارالاکرام در نظر گرفته اید؟

ما سعی می کنیم فعالیت و شیوه عملکرد موسسه را به درستی به مخاطبان نشان دهیم. تنها هدف ما بحث آموزش و توانمندی دانش آموزان است که زمانی که بزرگ شدند فرد موثری برای جامعه خود باشند رساندن خیر مؤثر یکی از اهداف ما می باشد زیرا خیرین از ما انتظار دارند که کمک های آنها در راه درست و به روش درست به دست جامعه هدف برسد لذا در فرآیند خدمت به دانش آموزان ، کیفیت خدمت برای ما از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. ما تنها خدمات آموزشی به دانش آموزان ارائه نمی دهیم بلکه خدمات گوناگونی به خانواده های آنها هم ارائه می کنیم. ما شرایط معیشتی، سلامت روحی و روانی آنها را هم در نظر می گیریم . همانطوریکه بیان گردید هدف اصلی ما توانمندی دانش آموزان و خانواده های انها می باشد بطوریکه این خانواده ها به توانند تواناییهای لازم را برای مدیریت زندگی خود بدون اتکا به نهاد های حمایتی کسب نمایند و این کار از طریق ارائه کمکهای چند گانه و ایجاد امید در خانواده ها صورت می پذیرد.