به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است. این در حالی است که طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی ایران سال گذشته برداشته شد‌؛ اما دولت ترامپ مجددا همان تحریم‌ها را با یک دستور اجرایی باز گرداند. 

همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم های نفتی، بانکی، حمل و نقل و ... را به گونه‌ای که نیاز به تمدید های دوره‌ای نداشته باشد، نپذیرفته است. این کشور در مواجهه با طرح ایده گام به گام، با لغو یکجای تحریم‌ها هم مخالفت کرده است.

 علاوه بر آن، آمریکا همچنان امکان خروج مجدد از برجام را رد نمی‌کند و ضمانتی هم برای عدم خروج مجدد از این توافق ارائه نداده است. 

آمریکا همچنین هنوز درخواست ایران برای تضمین عدم اعمال تحریم ضد کشورمان و عدم استفاده از مکانیسم بازگشت خود به خود تحریم‌ها موسوم به اسنپ بک یا مکانیسم ماشه را نپذیرفته است.

با در نظر گرفتن تمامی فعل و انفعالات چند روز اخیر، با سه تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم تا نظرات نمایندگان خانه ملت و مردم در این باره را جویا شویم.  

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد:  

آمریکا بیش از ایران به برجام نیاز دارد؛ موضع، رابرت مالی، دقیق نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آمریکایی‌ها را بیشتر از ایران نیازمند به توافق مجدد برجام می داند.  

محمود عباس‌زاده مشکینی روز گذشته در گفت وگو با خبرگزاری ایران‌پرس اظهار کرد، موضع نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بیش از آنکه موضعی دیپلماتیک باشد، نوعی جنگ‌روانی است تا امتیاز بیشتری بگیرند. 

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران گفته است، آمریکا قرار نیست همه تحریم‌ها ضد ایران در دوره ترامپ را لغو کند و در صورتی که توافق احیای برجام منافع اصلی آمریکا را تامین نکند، این کشور مذاکرات وین را ترک می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد، اگر ایران هم بخواهد مانند منطق آمریکا عمل کند، اگر منافع ایران در مذاکرات وین را تامین نکند، ایران هم نمی‌ماند. 

عباس‌زاده مشکینی تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع ملی خود در مذاکرات وین حضور دارد و اگر توافقی را هم امضاء کند، درچارچوب تامین منافع ملی این کار را انجام خواهد داد. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفت، ادبیات نماینده آمریکا در امور ایران درباره خروج احتمالی از مذاکرات وین، ادبیات دقیقی نیست.

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد؛ 

ایران بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیرد؛ آمریکا نگران مسائل خود باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید براصل تامین منافع ملی در گفت و گوهای «برجام»، تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس را، برهمین مبنا دانست. 

ابراهیم عزیزی یکشنبه 6 تیر در گفت وگو با خبرگزاری ایران‌پرس تصریح کرد، وزیر خارجه آمریکا به جای نگرانی از پایان توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگران مسائل داخلی آمریکا باشد.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر اساس قوانین مصوب عمل کند و ایران خارج از قوانین مصوب حاضر نیست از منافع ملی خود چشم‌پوشی کند.   

عزیزی تاکید کرد، قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» باید با دقت و با نگاه جامع به منافع ملی ایران اجرایی شود و دولت تضمین‌های لازم را برای تحقق این قانون در مذاکرات وین مدنظر داشته باشد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت، ایران قوانین فراتر از پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را برای همکاری با آژانس نمی‌پزید.

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد؛ 

بازگشت آمریکا به برجام فقط با رفع همه تحریم‌ها امکان‌پذیر است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید بر این نکته که در صورت برداشته شدن همه تحریم‌ها علیه کشورمان، مجوز بازگشت آمریکا به گفت و گوهای «برجام» توسط ایران صادر خواهد شد. 

ابوالفضل عمویی در مصاحبه با خبرگزاری ایران‌پرس درباره اظهارات نماینده آمریکا در امور ایران مبنی ب

ر اینکه همه تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی‌شود و احیای برجام و ادامه مذاکرات وین مشروط بر تامین منافع آمریکاست تصریح کرد، روند فعلی مذاکرات در وین تعیین شروط کشورهای حاضر برای ایالات متحده آمریکا است تا به توافق برجام برگردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد، مسئله روشن برای ایران، رفع همه تحریم‌هایی است که در برجام به آن اشاره شده و پس از آن هم اعمال شده که مانع انتفاع اقتصادی ایران شده است.

عموئی با تاکید بر اینکه بدون رفع کامل تحریم‌های ضد ایرانی هیچ موضوعی پذیرفته نمی‌شود گفت، آمریکا سعی می‌کند بخشی از تحریم‌ها را نگه دارد که این مسئله نقض ادعای آمریکا مبنی بر شکست سیاست فشار حداکثری ضد ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد، موضع نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا موضوع داخلی ایالات متحده است و شروط ایران تحت تاثیر تحولات سیاست داخلی در آمریکا نیست.