به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، گزیده ایی از نشست بزرگداشت اقبال لاهوری تحت عنوان همایش بین المللی «اقبال عشق» در برنامه « همایش اقبال» در کانال اردوی شبکه سحر برای مخاطبان اردو زبان پخش خواهد شد. 

 این جشن بین المللی که با حضور سفرا و دیپلمات‌هایی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ایران، آذربایجان، دانمارک، لهستان، الجزایر، برزیل، مکزیک، عمان، صربستان، سریلانکا، یونان، سنگال برگزار شد، بخش های مختلفی داشت که گزیده ایی از آن در این برنامه گنجانده شده است.

سخنرانی اشخاصی چون؛ سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو؛ محمود شالویی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رحیم حیات قریشی، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان؛ ولید اقبال، نوه اقبال لاهوری؛ معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی؛ حکیمه دست‌رنجی، مؤلف کتاب اقبال ما از بخش های مختلف این مراسم بوده است که اهم قسمت هایی از آن در این برنامه پخش خواهد شد. 

همچینن در این مراسم، اقبال صلاح‌الدین، رئیس مؤسسه ادبی دبستان اقبال در لاهور؛ احسان خزاعی، رایزن فرهنگی در اسلام‌آباد؛ سید احمد شهریار، شاعر و مترجم پاکستانی، محمد سفیر، رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل از اسلام‌آباد؛ مظفرعلی کشمیری، استاد دانشگاه بین‌الملل اسلامی؛ رابعه کیانی، استاد زبان و ادبیات فارسی از اسلام‌آباد؛  آلموث دگنر، اقبال‌پژوه و استاد دانشگاه ماینز آلمان و رضیه اکبر، دانشیار دانشگاه ملی زبان‌های نوین در اسلام‌آباد به تبیین جایگاه اقبال لاهوری در منطقه اکو و معرفی کتاب «اقبال ما» پرداخته اند که گوشه هایی از آن نیز پخش خواهد شد.

گفتنی است این برنامه هم‌زمان با آغاز هفته گرامیداشت کتاب و کتاب‌خوانی و به مناسبت پاسداشت صدوچهل‌وچهارمین سال تولد اقبال لاهوری، روز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰، برابر با  ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱  در موسسه فرهنگی اکو با همکاری دیگر نهادهای مرتبط، ازجمله رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد، خانه فرهنگ ایران در کویته، دبستان اقبال، انجمن ادبی اقبال لاهوری، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و روزنامه صدای ملت برگزار شده است.  

«همایش اقبال» با زبانگردانی محسن محسنی، امشب دوم آذرماه ساعت 18:30 به مدت 50 دقیقه از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.