به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، سرگذشت میرزا ماذون، سراینده معروف اشعار عارفانه و عاشقانه به زبان فارسی و ترکی قشقایی در مستند «ماذون شاعر قشقایی ها» در کانال کردی شبکه سحر به نمایش گذاشته می شود. 

در این مستند در خصوص سبک این شاعره پرآوازه و اثرگذار قشقایی اشاره خواهد شد که وی در انواع و اوزان شعر کلاسیک ترکی طبع آزمایی کرده و قصاید، غزلیات، ترجیعات و رباعیات لطیفی نیز سروده و در کنار آن در انواع شعرعاشیقی هم‌ دستی داشته است.

همچنین بیان خواهد شد؛ تسلط او به سرودن اشعار عارفانه و عاشقانه به او جایگاهی حافظ گونه در میان ایل قشقایی داده است.

هومن عباسی، خسرو بهادری، کامبیز نجفی، کامران آرایش، مهدی لطفی منش، علیرضا جمشیدی موصلو، شراگیم جمشیدی، لطف الله مرادی، افشین حاتمی، گوهر نجفی، فرحناز نجفی، احمد دستزن و …بازیگران این مستند بازسازی هستند.

میرزا ماذون قشقایی در سال ۱۲۴۶هجری قمری از مادری از طایفه عمله (تیره قادرلوی بوربور) به دنیا آمد و سال ۱۳۱۳هجری قمری در شهر شیراز درگذشت. تخلص شعری «میرزا ماذون» توسط ضل السلطان قاجار حاکم وقت شیراز به وی داده شده بود.

 مستند «ماذون، شاعر قشقایی‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین ضامنی با زبانگردانی رحمان رستم پور، 13 آذر ماه ساعت 18 به وقت تهران به مدت 30 دقیقه برای اولین بار به روی آنتن کانال کردی شبکه سحرخواهد رفت.