به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، «حشمت غنی احمدزی» برادر رئیس جمهور سابق افغانستان و کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی بیان کرد: پس از جلسات طولانی که در گذشته در قطر برگزار شد، مشخص بود که طالبان دیر یا زود در افغانستان روی کار خواهد آمد و این برای جامعه افغانستان که دو دهه سبک زندگی دیگری را تجربه کرده بود، بسیار سخت تمام شد.

حشمت غنی افزود: رئیس جمهور سابق افغانستان باید به هر حال کشور را رها می‌کرد، دولت باید به طالبان سپرده می‌شد و شاید گروهی نیز جزئی از آن دولت می‌بود و یا مشارکت می‌کرد. همه کسانی که امروز از راه دور ادعاهایی را مطرح می‌کنند نیز مقصر هستند. 

مهمان و کارشناس سیاسی برنامه «چراغ سرخ» با اشاره به عملکرد طالبان در افغانستان ادامه داد: به سران طالبان به طور روشن گفتم که ارگان های امنیتی را اداره کنید اما سایر کارها را برای متخصصان واگذار کنید.

«غنی» گفت: ماههای اخیر به خوبی نشان داده که طالبان در بین خودشان مشکلاتی دارند و حتی تیم های تخصصی نیز با آنها نمی توانند همکاری کنند. با این حال ظرفیت‌ها در افغانستان وجود دارد و سران ارشد طالبان متوجه چنین ظرفیت‌هایی هستند اما برخی از نسل جوانتر طالبان معتقدند که ضرورتی به تعامل با جهان نیست.

کارشناس مسائل سیاسی برنامه «چراغ سرخ» در ادامه گفت و گو با شبکه سحر افغانستان تاکید کرد: وقتی در گروه و تیمی از لحاظ برنامه و تفکر مشکلاتی وجود دارد بنابراین کارها به خوبی پیش نخواهد رفت.  

حشمت غنی درباره مسدود شدن دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تصریح کرد: این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان است. با آزادی پول‌های مسدود شده ممکن است که حکومت طالبان به طور موقت و در کوتاه مدت مشکلات را حل کنند اما در بلند مدت همچنان دچار مشکل هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان با تاکید بر عدم خواست یا توانایی دیگر کشورها برای کمک به افغانستان تصریح کرد: روابط و بهبود شرایط افغانستان بدون کمک ایران امکان پذیر نیست و تنها کشوری که از لحاظ ظرفیت می‌تواند کمک کند، ایران است. ایران ظرفیت های لازم را دارد در حالی که پاکستان، چین و روسیه آن را ندارند و نمی‌خواهند که به افغانستان کمک کنند، البته در 40 سال گذشته سرمایه گذار کمتری از افغانستان وارد ایران شده و بیشتر کارگر به این کشور مهاجرت کرده است، بنابراین ایران این ظرفیت را دارد که هم از جهت سرمایه گذار و هم مهاجر بتواند در مسائل اقتصادی سهم بگیرد و سرمایه گذاری کند. نباید در ایران به برخی مسائل مانند آب و... دامن زده شود، اگر توان کشاورزی وجود دارد ما آب و زمین در اختیار این کشور قرار می‌دهیم. باید به دنبال چنین همکاری باشیم.

با این حال، ظرفیت‌هایی در افغانستان مهیا است و تنها آدم ها هستند که تغییر کرده اند. برخی موارد و ثروت های خدادادی مانند معادن، پتانسیل ها و ظرفیت ها در افغانستان وجود دارد و با کمک های ایران بهره برداری نیز ممکن است. 

حشمت غنی در ادامه به صراحت اظهارکرد: پاکستان به دلایل مختلف از جمله بدهی های مختلف خارجی در وضعیت نامناسب اقتصادی قرار دارد، از طرفی احتمال کاهش ارزش «روپیه» نیز وجود دارد. دولت اسلام آباد ظرفیت حمایت اقتصادی از طالبان را ندارد و به خوبی نیز به آن واقف است. از سوی دیگر، چین و روسیه نیز نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند به افغانستان کمک کنند زیرا آنها هم نسبت به آینده حکومت طالبان مطمئن نیستند.

وی ادامه داد: در روزهای اول روی کار آمدن طالبان، همواره تاکید بر این بود که مرزها مسدود نشود، حتی طالبان جلوی انتقال کالا را نگرفتند.

برادر رئیس جمهور افغانستان درباره روابط کشورش با هند و پاکستان نیز گفت: هند بسیار دقیق است، و ما در واقع به نوعی قربانی تنش‌های اسلام آباد و دهلی نو شدیم. کشورهند اگر 2 میلیارد به افغانستان کمک کرده است در مقابل به اندازه 12 میلیارد قرارداد و منافع داشته است در حالی که کار زیربنایی انجام نداده و حتی بندر چابهار را زودتر تکمیل نکرد.

«غنی» خاطرنشان کرد: در روزهای نخست روی کار آمدن طالبان بارها گفته شد که هند و پاکستان مشکل دارند، اما حداقل کریدور با افغانستان را نبندید تا محصولات افغانستان مانند میوه خراب نشود اما مقامات هندی چنین کا…