به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، «میرزامحمد تقی‌خان فراهانی» مشهور به امیرکبیر 20 دی ماه سال 1185 خورشیدی در روستای هزاوه اراک متولد شد و 20 دی 1230 خورشیدی در کاشان به قتل رسید.  

امیرکبیر، صدراعظم ایران در دوره تاریخی ناصرالدین‌شاه قاجار بود. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز شد و تا پایان صدارت کوتاه وی (حدود سه سال و نیم) ادامه داشت.

امیرکبیر در طول صدارت خود خدمات و اصلاحات اساسی و ساختاری انجام داد که در تاریخ غنی و تمدنی ایران به یادگار مانده است. 

تأسیس مدرسه دارالفنون برای آموزش دانش و فناوری‌های‌نو در تهران، انتشار روزنامه وقایع‌اتفاقیه به‌عنوان نخستین روزنامه رسمی در ایران، رسیدگی به وضعیت مالیات و سامان دادن به ارتش و تقویت توان نظامی، ازجمله اقدامات مهم امیرکبیر بود. 

میرزامحمد تقی‌خان مشهور به امیرکبیر همچنین نظم اجتماعی مورد تایید مردم را برقرار کرد و دیگر زورگویان مانند گذشته نمی‌توانستند بر محرومان و فقیران چیرگی کنند.  

دشمنی افرادی مانند آقاخان نوری با امیرکبیر و در نهایت همراه شدن ناصرالدین شاه با آنان، سبب شد تا امیرکبیر از صدارت معزول و سپس به کاشان تبعید شود.

دشمنان امیرکبیر حتی بعد از تبعید نیز وجود وی را هم برنتابیدند و سرانجام امیرکبیر به دستور ناصرالدین شاه در 20 دی ماه 1230 خورشیدی به دست علیخان مراغه‌ای در حمام فین کاشان به قتل رسید. 

زادگاه و منزل تاریخی میرزاتقی خان امیرکبیر، شخصیت بزرگ و نام‌آور تاریخ سرزمین ایران، در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک در استان مرکزی واقع شده است. 

منزل تاریخی امیرکبیر با وسعت 815 مترمربع در دو طبقه ساخته‌ شده است و قدمت آن به دوره تاریخی قاجاریه می‌رسد. این بنای تاریخی و با معماری به سبک ایرانی در سال 1389 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصاویری از منزل تاریخی امیرکبیر را در خبرگزاری ایران پرس به آدرسhttps://farsi.iranpress.com/  ببینید.