به گزارش اکونا پرس،

دفتر موسیقی وزارت ارشاد اطلاعیه‌ای را مبنی بر آغاز تغییرات در ساز و کار تخصصی این دفتر، منتشر کرد که در یکی از بندهای آن درباره‌ی نحوه صدور پروانه فعالیت استودیوهای صدابرداری از «افزایش اعتبار پروانه فعالیت موقت از شش ماه به یک سال» و «صدور پروانه دائم فعالیت پس از فعالیت قانونی طی مهلت پروانه موقت (به جای پروانه‌های چهارساله فعلی)» خبر داده شده است.

بابک چمن‌آرا ـ ناشر موسیقی ـ  در این‌باره به ایسنا می‌گوید: تقریبا در هیچ شغل و صنفی این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ به عنوان مثال پزشک‌ها باید با اطلاعات، تکنولوژی و داروهای روز آشنا باشند؛ صدابرداران نیز باید با تکنیک‌های جدید، به‌روز باشند. پزشک‌ها برای تمدید پروانه سازمان نظام‌پزشکی لازم است در طول سال در چندین سمینار، ورک‌شاپ یا دوره تخصصی شرکت کرده باشند و بعد با تاییدیه آن دوره‌ها برای تمدید پروانه خودشان اقدام کنند.

این عضو مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم صاحبان استودیوهای صدابرداری موسیقی باید از نظر فنی، حقوقی، مدیریتی و ... به‌روز باشند و در سال یک بار در ورک‌شاپ شرکت کنند. از آنجا که استودیوداران، مجمع ندارند، متولی برگزاری این ورک‌شاپ می‌تواند کانون صدابرداران خانه موسیقی باشد یا اینکه آن‌ها برای خودشان مجمع تشکیل بدهند.

او تاکید می‌کند: گواهی شرکت در دوره یا ورک‌شاپ نباید از سوی صادرکننده پروانه، داده شود. جمع کردن مدارک باید از مراجع مختلف و تخصصی انجام شود. فکر می‌کنم صادر کردن پروانه دائم خوب است اما کسی که پروانه دائم دریافت کند، ممکن است هیچ تلاشی نکند اطلاعاتش را به‌روز کند.

در بند دیگری از اطلاعیه دفتر موسیقی آمده «در سه حوزه موسیقی بی‌کلام اصیل و دستگاهی ایران، موسیقی بی‌کلام نواحی و موسیقی بی‌کلام کلاسیک، آثار کلیه آهنگسازانی که حداقل دو بار موفق به کسب مجوز دفتر موسیقی برای آلبوم و یا اجرای صحنه‌ای شده باشند، از بررسی شورای موسیقی بی‌نیاز خواهد بود. کیفیت گروه‌های موسیقی اجراکننده آثار بی‌کلام سه حوزه یادشده،  نیز به شرط آنکه مشخصات گروه در دفتر موسیقی ثبت شده، حداقل دوبار مجوز اجرای صحنه‌ای گرفته و ترکیب آن نیز ثابت مانده باشد، نیاز به بررسی در شورای موسیقی نخواهد داشت. در صدور مجوز برای آثار آهنگسازان یاد شده و گروه‌های واجد شرایط، صرفا مستندات اداری اخذ و روند بررسی‌های دیگر در زمانی کوتاه اعمال خواهد شد.»

این ناشر موسیقی در این‌باره معتقد است اتفاق خوبی رخ داده و بیان می‌کند: با وجود بروکراسی ناچاری که در ساختمان دفتر موسیقی و دیگر ساختمان‌های اداری وجود دارد من فکر می‌کنم با این اطلاعیه، هنرمندان و برگزارکنندگان کنسرت خیلی راحت‌تر و به دور از استرس می‌توانند برای اجرای خود برنامه‌ریزی کنند. دستوری که صادر شده برای آثار باکلام نیست اما بازهم بخشی از موسیقی می‌تواند آزادتر و چابک‌تر حرکت کند.

دفتر موسیقی همچنین اعلام کرده «محدودیت افراد حقیقی در ارائه تقاضای صدور مجوز تک‌آهنگ برداشته شده و از این پس افراد حقیقی می‌توانند بدون محدودیت کلیه آثار خود را برای بررسی و صدور مجوز به دفتر موسیقی ارائه کنند.» که چمن‌آرا می‌گوید در این مورد هم اتفاق خوبی رخ داده است.

این ناشر موسیقی در ادامه پیشنهاد می‌دهد: اگر دفتر موسیقی بتواند تمهید و راهکاری داشته باشد که برای صدور مجوز آلبوم نیز بخش حقیقی (خود هنرمند) بتواند اقدام کند؛ شاید بشود جلوی دلال‌بازی‌ها را گرفت.

چمن‌آرا تاکید می‌کند: اینکه هنرمندان به شکل شخصی بتوانند مجوز آلبوم‌های خود را دریافت کنند، منافاتی با کار ما (موسسه‌های فرهنگی هنری و ناشر موسیقی) ندارد. اگر کسی بخواهد از برند، خدمات و کار ما استفاده کند می‌تواند این کار را انجام بدهد. افرادی هم که می‌خواهند به شکل شخصی مجوز آلبوم بگیرند دیگر نیاز نیست میلیون، میلیون به دلالانی که به وجود آمده، پول بدهند.

او می‌گوید: کار اصلی ما به عنوان ناشر و تهیه‌کننده این است که خودمان ایده‌پرداز و خالق آثار هنری باشیم، نه اینکه اثر را به شکل آماده برای ما بیاورند و ما مجوز آن را بگیریم.

این ناشر موسیقی در ادامه اظهار می‌کند: به هرحال اگر کسی بخواهد وارد بازار حرفه‌ای شود ناچار است به سراغ ناشر و پخش‌کننده بیاید زیرا فروشگاه‌ها از شخص کالا نمی‌گیرند.

چمن‌آرا تاکید می‌کند: اگر با برداشته شدن محدودیت شخص حقیقی برای صدور مجوز آلبوم، من و همکارهایم خسارتی ببینیم، این خسارت کمتر و قابل‌ جبران‌تر است تا خسارتی که درحال حاضر دلال‌ها به وجود آوردند. آن‌ها هم آبروی ما را بردند و هم هنرمندان را تحت فشار گذاشتند. ضمن اینکه من فکر نمی‌کنم برای شرکتی که کار حرفه‌ای انجام می‌دهد، مشکلی پیش بیاید.