به گزارش اکونا پرس،

ابراهیم سعیدی که با آثار مستند و داستانی‌اش از جمله؛ فیلم سینمایی «ماندوو» (خسته) و فیلم مستند بلند «همه مادران من» (دایکانی من) در مورد نسل‌کشی کُردها در کُردستان عراق توسط رژیم صدام حسین در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی در سطح جهان، حضور موفقی داشته و جوایز معتبری را هم از آن خود کرده است؛ در جدیدترین اثر مستند خود، به سراغ اسطوره کوهنوردی ایران و دومین ایرانی فاتح قله مرتفع اورست و دیگر قلل مرتفع جهان که بدون استفاده کردن از کپسول اکسیژن آن‌ها را صعود می‌کرد، رفته است و در فیلم مستند بلند «آخرین گام به‌ سوی آسمان» به صورت ویژه به زندگی، شخصیت و افتخارات ورزشی این قهرمان ملی کوهنوردی ایران می‌پردازد.

در این فیلم، تلاش خواهد شد تا وجوه مختلف شخصیت این اسوه قهرمانی کوهنوردی ایران و جهان و هم‌چنین موقعیت و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد ورزشی و حرفه‌ای این کوهنورد برجسته را مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

این اثر مستند، هم اکنون در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد، به همین مناسبت از همه کسانی که می‌توانند در جهت بهتر شدن این فیلم از جهات گوناگون، از جمله با ارسال فیلم، عکس، خاطره یا هر مورد دیگری ما را یاری نمایند، دست‌های گرمشان را می‌فشاریم و سپاسگزارشان خواهیم بود. امیدواریم که با یاریتان بتوانیم فیلمی در شأن زنده‌یاد «محمد اوراز» و جایگاه افتخارآمیز قهرمانان کوهنوردی ایران در سطوح ملی و بین‌المللی بسازیم. 

از همه کسانی که فیلم، عکس و خاطره‌ای از شادروان «محمد اوراز» دارند؛ برای ارتباط با گروه سازنده و عوامل فیلم مستند بلند «آخرین گام به‌ سوی آسمان»، می‌توانند از طریق آدرس ایمیل Lavanfilm1344@gmail.com  و شماره موبایل 09143421140 اقدام کنند.

زنده‌یاد «محمد اوراز» در روز ۲۶ شهریور سال ۱۳۴۸ در شهرستان نقده در استان آذربایجان‌ غربی متولد شد و در روز ۲۶ مرداد ۱۳۸۲ به هنگام فتح قله «گاشربروم ۱» در کشور پاکستان به همراه زنده‌یاد «مقبل هنرپژوه» در نزدیکی‌های قله و در اثر سقوط بهمن، به شدت مصدوم شده و با تلاش دوستان هم‌نوردش به بیمارستان «شفا» در شهر اسلام‌آباد منتقل شد و پس از ۲۰ روز مبارزه با مرگ؛ در روز ۱۶ شهریور ماه 1382 جان به جان آفرین تسلیم کرد. 

اوراز در طول حیات کوتاه حرفه‌ای خود افتخارات زیادی را برای جامعه ورزشی و رشته کوهنوردی ایران کسب کرد، که عبارتند از: صعود به قله «راکاپوشی» (7788 متر) در پاکستان در سال 1376، صعود به قله اورست (8849 متر) بلندترین قله دنیا، هیمالیای نپال در سال 1377، صعود به قله «چوایو» (8201 متر) ششمین قله بلند دنیا، هیمالیای تبت، بدون استفاده از کپسول اکسیژن در سال 1379، صعود به قله «شیشاپانگما» (8036 متر) سیزدهمین قله بلند دنیا، هیمالیای تبت، بدون استفاده از کپسول اکسیژن در سال 1379، صعود به قله «ماکالو» (8463 متر) پنجمین قله بلند دنیا، هیمالیای نپال، بدون استفاده از کپسول اکسیژن در سال 1380، صعود به قله «آرارات» (5165 متر)، ترکیه در سال 1380، صعود به قله «لوتسه» (8511 متر) چهارمین قله بلند دنیا، هیمالیای نپال، بدون استفاده از کپسول اکسیژن در سال 1381، صعود تا ارتفاع 7900 متری به قله «گاشربروم 1» (8064 متر) یازدهمین قله بلند دنیا، هیمالیای پاکستان در سال 1382 و ... .

سایر افتخارات کوهنوردی این کوهنورد فقید عبارتند از: نخستین فرد مسلمان صعودکننده به قله اورست در سال 1377، اخذ مدرک مربیگری درجه یک از فدراسیون کوهنوردی ایران در سال 1378، شرکت در دوره بین‌المللی صعود مسیرهای دشوار، فرانسه در سال 1378، شرکت در دوره بین‌المللی رهبری گروه، فرانسه در سال 1378، مرد سال کوهنوردی ایران در سال 1380 و مرد سال کوهنوردی ایران در سال 1381.

ابراهیم سعیدی مدیر مؤسسه فیلمسازی «لاوان فیلم مکریان»، فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما در رشته تدوین از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران که بیش از ۳۵ سال است در حوزه‌های مختلف سینما مشغول به فعالیت می‌باشد و در طول این سال‌ها تدوین و تصویربرداری بیش از 150 فیلم کوتاه و بلند، مستند و داستانی را در کارنامه هنری خود دارد.

برای اطلاع بیش‌تر:

صفحه رسمی مؤسسه فیلمسازی «لاوان فیلم مکریان» در اینستاگرام:

@lavanfilm_institute 

صفحه رسمی ابراهیم سعیدی در اینستاگرام:

@ebrahimsaeedi_official

مدیریت روابط عمومی فیلم مستند بلند «آخرین گام به‌ سوی آسمان».

05837f00-dbd8-40a8-83cd-3aa2fd009966