به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، این دو برنامه در قالبی شاد و طنز و با یادآوری آداب و رسوم نوروز برای مخاطبان رادیو های مذکور پخش می شود. 

رادیو آذری با مدیریت «مهدی نعلبندی» در شهر تبریز مستقر است.  

«نعلبندی» مدیر رادیو آذری برون مرزی در خصوص برنامه های «ایل تحویلی» و«بهار بایرامی» گفت: در این دو ویژه برنامه که از شهر تبریز و به لهجه آذری رایج در جمهوری آذربایجان پخش می شود، بخش های مفرح و متنوعی برای همراهی با شیعیان جمهوری آذربایجان در لحظه تحویل سال جدید شمسی تدارک دیده شده است. 

پخش زنده پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی با ترجمه همزمان که مردم جمهوری آذربایجان در هر مناسبت عاشقانه و عارفانه منتظر پیام ایشان می مانند، از مهمترین بخش های ویژه برنامه «ایل تحویلی» رادیوآذری خواهد بود.

نعلبندی افزود: اکثر بخش های ویژه برنامه «ایل تحویلی» زنده خواهد بود و برای ایجاد فضای شاد خوانندگان آذری محلی تبریزی نیز برای اجرای بهاریه ها به این برنامه دعوت شده اند. همچنین در این برنامه «حجت الاسلام خدایی» آیین های نوروزی را از نظر اسلام و سایر ادیان تحلیل خواهد کرد. «علی اصغر عزیزپور» کارشناس فرهنگی نیز آیین های نوروزی و تجسم ایرانیان در این آیین ها را  تبیین خواهد کرد. پخش سخنان نوروزی به یاد ماندنی مرحوم «حاج علی اکرام ناردارانی» موسس حزب اسلام جمهوری آذربایجان و از علاقمندان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که بخاطر ایران دوستی و عشق به علقه های فرهنگی و مذهبی میان جمهوری آذربایجان و ایران، شهرتی به یاد ماندنی در این جمهوری دارد، از دیگر  بخش های ویژه برنامه «ایل تحویلی» رادیو آذری معاونت برون مرزی خواهد بود. 

رادیو ترکمنی معاونت برون مرزی نیز که از شهر گرگان در استان گلستان برای کشورترکمنستان برنامه پخش می کند نیز به علت تقارن زمان پخش این رادیو با لحظه تحویل سال 1401، با تدارک و پخش ویژه برنامه «بهار بایرامی» یا (عید بهار) به همراه شنوندگان و مخاطبان به استقبال سال نو و قرن جدید خواهد رفت. 

«آرازمحمد خرمالی» مدیر رادیو ترکمنی برون مرزی درباره ویژه برنامه سال تحویل این رادیو گفت: «رادیو ترکمنی برون مرزی  در لحظه تحویل سال با 4 ساعت ویژه برنامه ای با نام «بهار بایرامی» (جشن بهار) و به صورت زنده همراه لحظه های مخاطبان خود خواهد بود. 

این برنامه با حضور کارشناس معارفی و فرهنگی، گروه های موسیقی فولکلور، شعرای برجسته ترکمن و...  آیتم های بسیار متنوع و شاد به سمع شنوندگان  خواهد رساند. در این برنامه پیام نوروزی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با ترجمه همزمان بطور زنده پخش خواهد شد. 

خرمالی در پایان گفت: پخش موسیقی های مناسبتی و مفرح، اجرای زنده گروه های موسیقی، آیتم های رادیویی طنز، ارتباط تلفنی با کارشناسان، پخش پیام های تبریک مخاطبان، تبیین آیین های نوروز در میان ترکمن ها از بخش های متنوع و شاد این ویژه برنامه خواهد بود.