به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، این قسمت از مجموعه مستند «ایران» مخاطبان خود را با سکوهای نفتی جزیره خارک آشنا می کند. جزیره خارک در 70 کیلومتری سواحل جنوبی ایران، مهمترین و استراتژیک ترین نقطه صنعت نفت ایران است و تمامی فرآیندهای مربوط به پالایش طلای سیاه از صفر تا صد در آنجا انجام می شود.

بخش دوم برنامه به معرفی موزه زمین شناسی در شهر تهران می‌پردازد. این موزه در محل سازمان زمین‌شناسی در میدان آزادی ساخته شده است. ساختمان موزه یک طبقه با بخشهای گوناگون است. این بخش‌ها شامل آثاری همچون سنگ‌های کانی، آثار فسیلی، آثار باستان‌شناسی مربوط به هشتصد سال پیش، فسیل‌های دوران اول تا چهارم زمین‌شناسی، ماکت فسیل‌های کم‌یاب، تخم‌‌های دایناسور که از مرز فرانسه و اسپانیا آورده شده، فسیل جای پای دایناسور که از استان کرمان به این موزه آورده شده، است. همچنین کانی‌های قیمتی نظیر فیروزه، الماس و سنگی که گویا نیل آرمسترانگ از کره ماه به زمین آورده و در زمان رژیم سابق به ایران اهدا شد، در این موزه قرار گرفته است.

در بخش پایانی این برنامه هم به معرفی هنر خاتم کاری می پردازد. خاتم کاری هنر آراستن سطح اشیاست و انواع چوب از مهمترین مصالح آن است که شامل چوب های عناب، نارنج، افرا، گردو، شمشاد، آبنوس، فوفل و بتم می شود.

مجموعه «برنامه ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی چهارشنبه 31 فروردین ماه ساعت 05:30 از شبکه هیسپان تی وی پخش می شود و بازپخش آن همان روز در ساعت های 10:30، 14:00 و 19:30 برای اسپانیایی زبان های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود. علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرس https://www.hispantv.com/showprogram/iran/97 این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.