به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه «ایران» در این قسمت به معرفی بناهای تاریخی قزوین به خصوص عمارت چهل‌ستون اختصاص دارد. امیرمهدی کاظمی، مجری این بخش با سفر به قزوین، به معرفی عمارتی با شکوه و دیدنی در این استان می‌پردازد که قدمت آن چند ده سال بیشتر از هم‌نام اصفهانی‌اش است.

 عمارت چهل‌ستون که معروف به عمارت کلاه فرنگی نیز هست به صورت هشت ضلعی ساخته شده و از آثار مهم دوره صفوی به حساب می‌آید.

بخش دیگر این برنامه به گزارشگری هدی لزگی به معرفی هنر حکاکی بر روی سنگ‌های قیمتی و تاریخچه آن می‌پردازد. هنر حکاکی بر روی سنگ‌های قیمتی در ایران سابقه چند هزارساله دارد. با توجه به پیشینه فرهنگ و هنر در فلات ایران که به بیش از هشت هزار سال می‌رسد می‌توان ادعا کرد که کنده‌کاری، نخستین اثر هنری انسان بدوی است و پیش از اختراع خط، حکاکی بر روی سنگ‌ها، اولین ابزار تثبیت فردیت و مهمترین رکن در شناخت اسناد بوده است.

برنامه «ایران» روز یکشنبه ساعت 21 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز دوشنبه ساعت 12:00، سه شنبه ساعت 07:00، چهارشنبه ساعت 03:00، پنج شنبه ساعت 08:00 و 16:00و جمعه ساعت 00:00 روی آنتن می‌رود.علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینکhhttps://www.presstv.ir/Section/15015 برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی وی نیز مشاهده کنند.َ