به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، پژوهشنامه رسانه بین‌الملل، نخستین نشریه علمی معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که از سال 1395 منتشر می شود.

در هشتمین شماره پژوهشنامه رسانه بین‌الملل به تعدادی از تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با فعالیت رسانه‌های برون‌مرزی و با تاکید بر یافته ها و پیشنهادهای رسانه ای آینده نگرانه پرداخته شده است. 

عناوین مقالات هشتمین شماره «پژوهشنامه رسانه بین‌الملل» عبارتند از: 

«محاصره دریایی یمن از جانب ائتلاف سعودی از منظر قواعد حقوق بین‌الملل و بازنمایی رسانه‌ای آن»، «نقش‌آفرینی رژیم صهیونیستی در بحران یمن و بایسته‌های رسانه‌ای»، «تصویر برند ملی جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های برون‌مرزی پرس‌تی‌وی و العالم»، «تحلیل گفتمان پوشش خبری سایت‌های بی‌بی‌سی‌ فارسی و العربیه فارسی در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران»، «ارائه الگوی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی از طریق رسانه‌های اجتماعی در عرصه ارتباطات بین‌الملل»، «بازتاب جنگ دوم قرا‌باغ در مطبوعات ایران (مطالعه موردی: روزنامه‌های کیهان، اعتماد و اطلاعات)»، «تاثیر همگرایی و واگرایی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال ایران (با تاکید بر راهکارهای رسانه‌ای)»، «استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای از منظر حق برتوسعه برای جمهوری اسلامی ایران (با تاکید بر بازنمایی آن در رسانه‌ها و اندیشکده‌ها‌ی آمریکایی)»، «سیاست رسانه‌ای عربستان سعودی در قبال قطر (مطالعه موردی: دوره تحریم دوحه در سال‌های 2017 تا 2021)»، «ظرفیت‌های رسانه‌ای و اقتصادی- سیاسی جنبش عدم‌تعهد برای جمهوری اسلامی ایران»، «بررسی بهره‌مندی از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور (با نگاهی بر کارکردهای شبکه‌‌های برون‌مرزی صدا وسیما)»، «مطالعه پیامدهای افول هژمونی ایالات‌متحده بر منطقه غرب آسیا (با تاکید بر رویکرد رسانه‌ای)».

پژوهشنامه رسانه بین الملل از شماره 7 (سال 1400)، به صاحب امتیازی مشترک معاونت برون مرزی صداوسیما و دانشگاه صداوسیما منتشر می شود. گروه اجرایی- علمی این نشریه میان رشته ای شامل دکتر پیمان جبلی؛ رئیس سازمان صدا وسیما و مدیر مسئول، دکتر احمد کاظمی؛ مدیر پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی و جانشین مدیر مسئول، دکتر محمدقلی میناوند؛ سردبیر و دکتر محمود ترابی اقدم؛ مدیر داخلی و کارشناس نشریه است. تعدادی از اساتید برجسته حوزه‌های ارتباطات، مدیریت رسانه، مطالعات رادیو و تلویزیون، روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل در دانشگاه‌های تراز اول کشور عضو هیئت تحریریه، هیئت مشاوران علمی و داوران پژوهشنامه رسانه بین‌الملل هستند. 

محورها و اولویت‌های موضوعی نشریه علمی «پژوهشنامه رسانه بین‌الملل» عبارتند از:

• شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی برون‌مرزی صداوسیمای ج.ا ایران (پرس تی وی، هیسپان تی وی، العالم، الکوثر، سحر، هوسا تی وی، آی فیلم و ...)

• دیپلماسی رسانه‌ای ایران با کشورها و مجامع منطقه‌ای و بین المللی

• دیپلماسی فرهنگی، سایبری، حقوقی و هنری ایران و سایر کشورها

• تحلیل راهبردی تحولات منطقه ای و بین المللی از منظر رسانه ای

• نقاط قوت و ضعف رسانه های بین المللی و برون مرزی ایران و سایر کشورها

• جایگاه قواعد حقوق بین الملل ارتباطات در رسانه های بین المللی و شبکه های اجتماعی

• نقش رسانه های بین المللی در ارتباطات سیاسی جهانی و روابط بین المللی

• مخاصمات منطقه ای و بین المللی از منظر حقوق بین الملل بشر و بشردوستانه با تأکید بر دیپلماسی حقوقی

• دیوان بین المللی کیفری در مواجهه با جنایات بین المللی از منظر رسانه ای

• تحولات منطقه‌ای و جهانی از منظر حقوق بین‌الملل با تأکید بر دیپلماسی حقوقی

• امکان سنجی تأسیس ائتلاف ها و بلوک های رسانه ای منطقه ای و جهانی

• گام دوم انقلاب اسلامی و رسالت رسانه های برون مرزی و محور مقاومت

آرشیو مقالات این نشریه علمی در پایگاه اختصاصی آن به نشانی http://imrl.arc.irib.ir و همچنین سایت پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی صداوسیما به آدرس http://arc.irib.ir  قابل دسترسی است. 

پژوهشگران به ویژه در حوزه های ارتباطات سیاسی، مطالعات رادیوها و تلویزیون های بین المللی و روابط و حقوق بین الملل برای ارسال مقالات علمی- پژوهشی و طی کردن فرایند داوری می توانند به سایت های مذکور مراجعه کنند.  

همچنین بر اساس گواهی صادره از «کمیسیون بررسی نشریات علمی» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «پژوهشنامه رسانه بین‌الملل» از شماره چهار (سال 1398) دارای رتبه علمی «ب» است.