به گزارش اکونا پرس،

فرید الهامی برای ساخت فیلم‌ مستند «خنیاگران کوه‌های مقدس» (هونیاوانانی چیا پیروزه‌کان) که به تاریخ تنبور در آیین یارسان و همچننی در فیلم‌ مستند «تنبور» (ته‌میره) که به تاریخ تنبور معاصر می‌پردازد؛ 15 سال تحقیق و پژوهش موسیقایی و میدانی انجام داده و این آثار را در پنج استان ایران، اقلیم کردستان عراق و همچنین کشورهای ترکیه، آلمان و سوئد فیلمبرداری کرده است.

فرید الهامی خواننده، آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده ساز تنبور، هم اکنون در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق؛ خانه تنبوری تحت عنوان «خانه تنبور ایاز» تأسیس کرده و این‌بار در قالب کارگردان و پژوهش‌گر موسیقایی؛ فیلم‌های مستند «تنبور» و «خنیاگران کوه‌های مقدس» در رابطه با تنبور را ساخته است.

این آثار مستند که به نوعی دایره‌المعارف ساز تنبور می‌باشد؛ بخش‌های از زندگی اساتید و راویان این ساز باستانی را به تصویر می‌کشد که متأسفانه دیگر در قید حیات نیستند. چون با کمال تأسف، در طی سال‌های اخیر، تمام راویان صادق مقام‌های تنبور از این جهان، رخت بربستند و فرید الهامی برای ثبت و ضبط در تاریخ موسیقی، از همه راویان حوزه‌های مختلف تنبور، در تهیه این دو مستند ارزشمند بهره گرفته است.