به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، مستند «گارد بومی، جنگجویان هزارساله» روایتگر داستان گروهی از جوانان بومی منطقه‌ای در کلمبیاست که برای حفاظت از فرهنگ بومی خود سال‌هاست در حال مبارزه هستند.

این مستند ۲۵ دقیقه‌ای به بهانه نشان دادن فعالیت گروهی از مردم منطقه‌ای در کلمبیا، سعی در به تصویر کشیدن تاریخ بومی این منطقه و اهمیت بومیانی که سال‌ها جان خود را برای حفاظت از سرزمین خود فدا کرده‌اند، دارد.

 این مستند به کارگردانی ماریا لورا واسکز نشان می‌دهد جمعیتی از مردم بومی منطقه‌ای در کلمبیا شامل کودکان، زنان و بزرگسالان، هدف‌شان مقاومت و وحدت در دفاع از سرزمین‌های مادری‌شان و استقلال است. این گارد بومی ساختاری پلیسی نظامی نداشته و در واقع مکانیسمی بشردوستانه و برآمده از مقاومت‌های مردمی است. هدف این گارد، محافظت از فرهنگ آبا و اجدادی و احقاق حقوق‌شان است.

مستند «گارد بومی، جنگجویان هزارساله» از یک سو به بیان تاریخ منشا بومیان و از طرف دیگر، به بحران اقتصادی و ماهیتی این اقوام در قرون اخیر و چگونگی مقابله‌شان با تجاوز و غارت فرهنگی می‌پردازد.

مستند «گارد بومی، جنگجویان هزارساله» روز سه‌شنبه ساعت ۱۰:۰۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. بازپخش این برنامه نیز چهارشنبه ساعت ۱۴:۰۰ , ۰۰:۰۰ و پنج شنبه ساعت ۰۵:۰۰ و جمعه ساعت ۱۱:۰۰ و شنبه ساعت ۱۸:۰۰و یک‌شنبه ساعت ۱۸:۰۰ روی آنتن خواهد رفت.