به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه «سینمای ایرانی» با اجرای اسوالدو کانالز که هر هفته ضمن نمایش یک فیلم سینمایی ایرانی، با دعوت از عوامل و کارشناسان به بررسی آن می پردازد، در این قسمت به سراغ  یکی از فیلم های ماندگار تاریخ سینمای دفاع مقدس، فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی رفته و با حضور منتقد حوزه سینما سحر عصرآزاد و سوخی اینوخوسا کلین به نقد و بررسی این فیلم می‌پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تعدادی از جوانان بیجاری بعد از یک دوره آموزشی به پادگانی در یزد اعزام می‌شوند و پس از آن در عملیات والفجر مقدماتی شرکت می‌کنند. در جریان این عملیات، برخی از این جوانان اسیر شده و تعدادی نیز مجروح و شهید می‌شوند. اما در این میان قصه، یونس و مادرش اُلفت دستمایه فیلمنامه «شیار۱۴۳» قرار گرفته که داستانی از عشق و انتظار را روایت می‌کنند، داستان مادری که در روستایی در کرمان زندگی می کند و تنها دارایی ارزشمندش، پسرش یونس است. فیلم در آغاز به خوبی وابستگی الفت به یونس را بیان می کند مادری چشم انتظار که فرزندش یونس مفقود شده، و بعد از گذشت چند سال تنها چند تکه استخوان و یک جمجمه از او بازمی‌گردد. 

مریلا زارعی، سامان صفاری، گلاره عباسی، مهران احمدی، جواد عزتی، یدالله شادمانی، سامان صفاری، حسام بیگدلو، زهرا مرادی، محیا دهقانی، و... در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. 

برنامه «سینمای ایرانی»  (Cine Iraní) به تهیه کنندگی و کارگردانی فهمیه اسماعیل پور، از جمله برنامه های پربیننده شبکه اسپانیایی زبان تلویزیون است که معرفی قابلیت های سینمای ایران و سینماگران ایرانی را در دستور کار دارد. 

«سینمای ایرانی» امروز شنبه 22 مرداد ماه ساعت 19:00 به وقت تهران روی آنتن شبکه هیسپان تی وی می رود و تکرار آن روز یکشنبه در ساعت های 11:30،2:30و 23 و روز دوشنبه 9:30 پخش می شود. علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به لینک  https://www.hispantv.com/showprogram/cine-irani/791 این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.