به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه این هفته «آفریقا امروز» نگاهی دارد به درخواست کشورهای آفریقایی برای دریافت غرامت بابت برده‌داری از  آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و تصمیم بریتانیا برای اعزام گسترده پناهجویان به کشور رواندا.

رئیس جمهور غنا اخیرا در نشست اعضای اتحادیه آفریقا خواستار دریافت غرامت از برده‌داری فراگیر در قرون گذشته شده است. آکوفو آدو البته تاکید کرده که هیچ چیز نمی‌تواند آسیب‌های ناشی از خسارت برده را جبران کند.

جرالد هورن استاد تاریخ دانشگاه هیوستون به عنوان کارشناس این بخش برنامه درباره این که چرا تا به امروز کشورهای اروپایی و آمریکایی از عذرخواهی و پرداخت خسارت بابت برده‌داری خودداری کرده‌اند صحبت می‌کند و به ارزیابی نقش کلیسا در این جبران خسارت به عنوان یک نهاد تسهیل‌کننده در برده‌داری می‌پردازد.

موضوع بخش دوم برنامه نیز به طرح گسترده بریتانیا برای اعزام پناهجویان به رواندا اختصاص دارد. طبق گزارش ها، به دولت بریتانیا هشدار داده شده است تا پناهجویان را به رواندا نفرستد، چرا که دولت این کشور آفریقای مرکزی مخالفان سیاسی را شکنجه کرده و می‌کشد.

مبارک هنیا مجری «آفریقا امروز» به همین بهانه گفت‌وگویی می‌کند با کلود گیتبوک به عنوان یکی از بازماندگان نسل‌کشی در رواندا با محوریت استانداردهای دوگانه و متناقض حقوق بشر در اروپا.

هنیا از گیتبوک می‌پرسد چرا لندن این هشدارها را نادیده می‌گیرد و آیا گسیل اجباری پناهجویان به رواندا روند مهاجرت غیرقانونی به بریتانیا را متوقف می‌کند؟

برنامه «آفریقا امروز» به تهیه کنندگی عاطفه دربندی دوشنبه ساعت 12:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه سه‌شنبه ساعت 01:00 08:00 و 17:00، چهارشنبه ساعت 22:00، پنج‌شنبه ساعت 13:00 و جمعه ساعت 09:00 روی آنتن خواهد رفت. علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/15034 این برنامه را در وب‌سایت شبکه پرس تی وی مشاهده کنند.