به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون‌مرزی رسانه ملی، این مستند روایتی شنیده نشده از قرارداد استعماری سال 1919 میلادی بین ایران و انگلیس است. قرارداد 19190در سال‌های پایانی سلسله قاجار و پیش از روی کارآمدن رضاخان منعقد شد. این قرارداد از صفحات مبهم، تاریک و تأسف‌برانگیز تاریخ کشورمان است. قراردادی که با وجود ظاهر نسبتاً معقول، پشت‌پرده‌ای چندلایه و پرابهام دارد و اگر روشنگری و افشاگری جمعی از نخبگان سیاسی آن دوره نبود با عملیاتی‌شدن آن معلوم نبود چه بر سر ایران و ایرانی می‌آمد. در آن سال وثوق الدوله نخست وزیر وقت به نمایندگی از دولت ایران قراردادی با دولت انگلیس به امضا رساند که اثرات استعماری آن تا پپروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

از نکات قابل توجه این مستند معرفی چهره‌های مختلف است که با موقعیت ‌های اجتماعی و فکری گوناگون به روشنگری درباره این قرارداد پرداختند، طیف گسترده‌ای از فعالان و شاعران و نویسندگان و نخبگان سیاسی همچون شیخ محمد خیابانی، میرزا کوچک‌خان، میرزاده عشقی، دکتر مصدق، فرخی یزدی، محمدتقی بهار، یحیی دولت آبادی و در نهایت شهید مدرس هر یک به زبانی با این قرارداد مخالفت کردند که همین مخالفت‌ها و روشنگری‌ها سرانجام به لغو قرارداد منجر شد.حامی و عامل اصلی این قرارداد «میرزا حسن وثوق‌الدوله»، نخست‌وزیر وقت و از رجال سیاسی طرفدار انگلستان بود.

مستند25 دقیقه‌ای «1919» به کارگردانی مهدی صلواتچی و تهیه‌کنندگی محمدرضا امامقلی روز دوشنبه ساعت 3:30 بامداد به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی وی می رود و بازبخش آن همان روز ساعت ،8:00 ،14:00 ،20:30 برای اسپانیایی زبان های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.