به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، گزارشگران برنامه این هفته «ایران» بینندگان خود را با جاذبه‌های طبیعی دریاچه ارواح در نوشهر مازندران و ویژگی‌های ساز دف آشنا می‌کنند.

امیرمحمد کاظمی گزارشگر برنامه سفری داشته است به استان مازندران و شهرستان نوشهر برای دیدن دریاچه ارواح از نزدیک و انعکاس زیبایی‌های سحرانگیز این دریاچه. 

دریاچه ارواح نوشهر یکی از زیباترین و در عین حال عجیب‌ترین جاهای دیدنی استان مازندران است. این دریاچه که «ممرز» نیز نامیده می‌شود، در حد فاصل شهر نور تا نوشهر و در ارتفاعات جنگلی قرار دارد. اطراف دریاچه ارواح را درختان توسکا و ممرز پوشانده‌اند که شاید علت نام‌گذاری این دریاچه به نام ممرز نیز همین باشد. درختان کمر شکسته، وجود مه و آب باتلاقی این دریاچه، فضایی وهم‌آلود در این منطقه ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل این جاذبه طبیعی را با نام یکی از اسرارآمیزترین نقاط دیدنی در شمال ایران می‌شناسند. طول این دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن در حدود ۳۰۰ متر است. گرچه از دریاچه ارواح یا ممرز با لقب‌هایی مانند ترسناک، وهم‌آلود و اسرارآمیز یاد می‌شود، این دریاچه از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی در استان مازندران است.

در بخش دوم برنامه هم گیسو میشا احمدی با حضور در یکی از کارگاه‌های تولید دف، علاوه بر ارائه تاریخچه‌ای از این ساز، به بیان مراحل ساخت و کابردهای آن می‌پردازد.

حضور دف در ایران به زمان ایران باستان برمی‌گردد. شکل چهار گوش آن در تمدن ایلام در قرنهای هفتم و هشتم قبل از میلاد به کار می‌رفته ‌است. دف چهارگوش هنوز در برخی کشورهای عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دف گرد (دایره شکل) در مصر سال ۱۳۰۰ پیش از میلاد دیده می‌شود. در ایران نمونه‌های بسیاری از دف و دایره در مینیاتورهای دوره گورکانیان و صفویان مشاهده می‌شود.

برنامه «ایران» دوشنبه ساعت 17 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز سه شنبه ساعت 14:00، چهارشنبه ساعت 19:00، پنج شنبه ساعت 10:00 و جمعه ساعت 07:00 روی آنتن می‌رود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به لینکhttps://www.presstv.ir/Section/15015 

برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.