به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، این قسمت از مجموعه مستند «ایران» مخاطبان اسپانیایی زبان خود را با اصفهان یکی از شهرهای تاریخی کشور ایران آشنا می کند. این شهر زیبا، دارای قدمت طولانی و معماری ارزشمند و بناهای تاریخی است. میدان نقش جهان، میدان مرکزی شهر است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه که ورودی اصلی بازارچه اصفهان است. 

بخش دوم برنامه به معرفی سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. در آن سوی ایران، در یک کویر خشک، تمدنی مرموز رد پای خود را به جا گذاشته تا به ما نشان دهد که سرزمین ما، ایران، چقدر ارزشمند است. در این استان پهناور زیبایی های نهفته وجود دارد. استان سیستان و بلوچستان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و دارا بودن کشاورزی و باغبانی (به ویژه میوه‌های استوایی و گرمسیری) و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی از توانایی و ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه و آبادانی برخوردار است.

بخش انتهایی برنامه نیز به معرفی هنر رنگرزی می پردازد. یک تکنیک رنگرزی بسیار پر زحمت که زمانی به عنوان یک کار برای زنان اشرافی در نظر گرفته می شد. در این برنامه با رنگرزی باتیک آشنا می شویم . چاپ باتیک از روش‌های چاپ بر روی پارچه است که در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانکا، هند و ایران از قدیم کاربرد داشته‌اند. در این چاپ کلیه طرح‌ها و رنگ‌ها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند. برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده می‌شود. تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و هر دو روی پارچه یکسان نقش می‌شود.رنگ‌های به کار رفته برای این نوع  چاپ بیشتر از دسته رنگهای گیاهی است.

مجموعه «برنامه ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی چهارشنبه 9 آذر ساعت 04:30 از شبکه هیسپان تی وی پخش می شود و بازپخش آن همان روز در ساعت های 09:30، 13:00 و 18:30 برای اسپانیایی زبان های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود. علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرس https://www.hispantv.com/showprogram/iran/97  این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند