به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه «ایران» این هفته نگاهی دارد به صنایع دستی و غذاهای سنتی شهرستان خواف در استان خراسان رضوی.

مریم دهقان‌پور گزارشگر برنامه به همین منظور سفری داشته است به استان خراسان رضوی و خواف تا از نزدیک شاهد صنایع دستی این شهرستان باشد و طعم غذاهای سنتی مردمانش را بچشد.

خواف در دوران درازی از تاریخ اگر نه برای ایران قدیم که به طور مسلم برای خراسان قدیم به منزله قلبی تپنده و حیات‌بخش مطرح بوده و فرزندان عالم و هنرمند و ادیب و سیاست‌مدار این سامان، همواره پرچم‌دار و پاسدار مردم ایران زمین بوده است.

در خواف هنرهای دستی و سنتی رواج زیادی دارد، این مشاغل و هنرها شامل ساخت و تولید سازهای سنتی، تون بافی، نمد مالی، نخ تابی، قالی بافی، آهنگری، خراطی، مسگری و نجاری است. شهرستان خواف بیش از ۲۳۱ کارگاه صنایع‌دستی فعال دارد و از مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی رایج در این شهرستان تولیدات داری مثل گلیم، قالیچه و رودوزی‌های سنتی است.

دهقان‌پور همچنین برخی غذاهای محلی شهرستان خواف از جمله قلور ترش، قلور بشیر، ارزن پلو (گاورس پلو)، گرماست، اشکنه خنجک، شیربرنج و توگی بشیر را در برنامه «ایران» معرفی می‌کند.

 برنامه «ایران» شبکه پرس تی‌وی مستندی گزارشی است که هر هفته به معرفی جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و باستانی و جغرافیایی شهرهای ایران می‌پردازد.

برنامه «ایران» روز یکشنبه ساعت 21 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز دوشنبه ساعت 12:00، سه شنبه ساعت 07:00، چهارشنبه ساعت 03:00، پنج شنبه ساعت 08:00 و 16:00و جمعه ساعت 00:00 روی آنتن می‌رود.علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینکhhttps://www.presstv.ir/Section/15015 برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی وی نیز مشاهده کنند.