به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه این هفته «آفریقا امروز» تأثیر اسلام بر فرهنگ و هنر آفریقا را از زوایای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. این برنامه همچنین جنبه‌های مختلف تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی این قاره را برجسته می‌کند.

پروفسور عبدالشریف، محقق برجسته تاریخ تانزانیا، محمد مونجه مدیر سایت میراث جهانی «لامو شهر تاریخی» 

و فعال حوزه میراث فرهنگی از کنیا و سیدمحسن عباس، روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی کارشناسان این هفته «آفریقا امروز» هستند و به سوالان مبارک هنیا مجری برنامه پاسخ می‌دهند.

هنیا ابتدا با اشاره به این موضوع که هر بحثی درباره اسلام در آفریقا یک واقعیت تاریخی مهم را به ذهن متبادر می کند که اولین سفر در تاریخ اسلام، مهاجرت مسلمانان به حبشه در شرق آفریقا و اتیوپی کنونی بوده است، این پرسش را با  پروفسور عبدالشریف مطرح می‌کند که این مهاجرت چه تأثیری بر گسترش فرهنگ اسلامی در شرق آفریقا داشته است؟

محمد مونجه نیز در مورد لامو به عنوان شهر تاریخی که همچنان مرکز اصلی فرهنگ اسلامی در شرق آفریقا است توضیح می‌دهد و برخی از ویژگی های منحصر به فرد این شهر را برمی‌شمرد.

سیدمحسن عباس، روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی نیز در ادامه بر این موضوع تاکید می‌کند که  نگاهی گذرا به اسلام در غرب آفریقا، دنیایی را نشان می‌دهد که در آن اسلام با فرهنگ محلی آن‌قدر آمیخته شده است و تشخیص این‌که کجا پایان می‌یابد و دیگری کجا شروع می‌شود آسان نیست.

هنیا مجری برنامه نیز با اشاره به این مطلب که  غرب آفریقا دارای برخی از غنی‌ترین جنبه های فرهنگ اسلامی در آفریقا است، دلایل تأثیر شگرف اسلام بر هنر و فرهنگ غرب آفریقا را از این روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی جویا می شود.

برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌کنندگی عاطفه‌سادات دربندی دوشنبه ساعت 00:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه سه‌شنبه ساعت 07:00 و 16:00، چهارشنبه ساعت 21:00، پنج‌شنبه ساعت 12:00 و جمعه ساعت 08:00 روی آنتن خواهد رفت.