به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، موضوع برنامه این هفته "آفریقا امروز" به بررسی بن‌‌بست میان تونس و صندوق بین‌المللی پول بر سر بسته نجات اقتصادی این کشور و مصونیت از مجازات توسط کشورهای غربی که سموم دفع آفات سمی را به آفریقا صادر می‌کنند، اختصاص دارد.

مبارک هنیا مجری برنامه در ابتدا شرح می‌دهد که تونس دوازده سال پس از انقلابش همچنان با مشکلات اقتصادی مواجه است و دولت‌هایی که در دهه گذشته به قدرت رسیده‌اند نتوانسته‌اند چالش‌های اقتصادی کشور را حل کنند. از سوی دیگر، مذاکرات تونس با صندوق بین‌المللی پول برای ماه‌ها متوقف شده است. صندوق بین‌المللی پول از دولت تونس می‌خواهد یارانه‌های انرژی و مواد غذایی را که از چندین دهه پیش برای کمک به خانواده‌های فقیر در این کشور اعمال شده‌اند، حذف کند. رئیس جمهور قیس سعید قاطعانه این خواسته‌ها را رد کرده و گفته است که او هیچ دستور خارجی را که فقر را در کشور افزایش می‌دهد نمی‌پذیرد.

مبارک هنیا در همین راستا گفت‌وگو می‌کند با هانا رایدر، مدیر اجرایی توسعه Re-Imagined و از او می‌پرسد که آیا با توجیه رییس جمهور تونس موافق است؟

مجری "آفریقا امروز" در ادامه با طرح این پرسش که تونس هنوز از نظر اقتصادی به شدت به اروپا و به ویژه فرانسه، قدرت استعماری سابق، وابسته است، از هانا رایدر می‌پرسد که این وابستگی تا چه اندازه به عنوان عامل اصلی مشکلات اقتصادی تونس تلقی می‌شود؟  

اروپا در حال صادرات سموم دفع آفات به آفریقا است و بخش دوم برنامه به این موضوع می‌پردازد.

اخیرا نمایندگان پارلمان آفریقا از کشورهای اروپایی به دلیل صادرات سموم دفع آفات سمی که باعث مرگ مردم آفریقا و تخریب محیط زیست این قاره می‌شود، انتقاد کرده‌اند.

ادوارد وانیونی، محقق کاهش خطر بلایا کارشناس این بخش برنامه است و درباره این موضوع صحبت می‌کند که چرا کشورهای غربی از استانداردهای دوگانه استفاده می‌کنند و به وضوح آماده کشتن آفریقایی‌ها برای سود بیشتر هستند و آفت‌کش‌هایی که برای سلامتی مضر و در اتحادیه اروپا ممنوع هستند، همچنان به کشورهای آفریقایی صادر می‌شوند.

برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌کنندگی عاطفه‌سادات دربندی دوشنبه ساعت 00:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه سه‌شنبه ساعت 07:00 و 16:00، چهارشنبه ساعت 21:00، پنج‌شنبه ساعت 12:00 و جمعه ساعت 08:00 روی آنتن خواهد رفت.