به گزارش اکونا پرس، آیت الله حسینی بوشهری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به معیارهای معروف و منکر بیان کرد: اگر مدیران و مسئولان جامعه در سیاستگزاری‌ها و برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای عمل کنند که نتیجه آن تحقق عدالت اجتماعی در جامعه باشد، مصداق بارز معروف در جامعه شناخته می‌شود، اما اگر خدای ناخواسته در مسیری غیر از تحقق عدالت اجتماعی باشد مصداق بارز منکر در جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه مسئله عدالت اجتماعی دامنه گسترده‌ای دارد و شئون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: در همه این عرصه‌ها می‌تواند عدالت اجتماعی محقق شود و یا بر خلاف آن عمل شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه مسئله برابری، مساوات و عدم تبعیض در یک جامعه اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است خاطرنشان کرد: باید نهایت تلاش انجام شود که تبعیض در جامعه اسلامی رخ ندهد. برابری و مساوات منحصر به یک ملیت، مذهب و نژاد خاص نیست و همگان باید از این فرصت برابر استفاده کرده و تبعیضی در میان آنان وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: انسان‌ها از نظر گوهر و ذات برابر هستند و هیچ فردی امتیازی در این زمینه ندارد؛ رسول گرامی اسلام فرمودند که مردم همانند دانه‌های شانه هستند و تفاوتی با هم ندارند.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه تبعیض در جامعه اسلامی قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: باید مرزهای تبعیض و تفاوت را در جامعه اسلامی شناخته و بر اساس آن عمل کنیم.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی بیان کرد: این کنفرانس می‌تواند منشا خدماتی برای امت اسلامی باشد و امیدواریم که هر روز شاهد تقویت وحدت بین امت اسلامی باشیم.

امام جمعه قم به روز بزرگداشت شیخ مفید اشاره کرد و گفت: ایشان مورد عنایت حضرت ولیعصر(عج) بود و فصل جدید در تاریخ شیعه پایه گذاری کرد. از او 200 اثر نفیس و گرانسنگ در رشته‌های مختلف علوم دینی و اسلامی به یادگار مانده است. شیخ مفید گام‌های بلندی در مسیر وحدت امت اسلامی برداشت؛ او در راه مبارزه با انحراف و کج روی‌ها آرامش نداشت و پیوسته در برابر انحرافات ایستادگی می‌کرد.

وی به سالروز ورود کریمه اهل بیت(س) به شهر مقدس قم اشاره کرد و افزود: بعد از اینکه امام رضا(ع) با اجبار به خراسان انتقال پیدا کردند خواهر ایشان پس از یک سال راه ایران را در پیش گرفتند؛ در ساوه کارگزاران حکومت بنی عباس به کاروان ایشان حمله برده و آنها را به شهادت رساندند. ایشان فرمود مرا به قم ببرید چرا که از پدرم شنیدم قم مرکز شیعیان است.

حسینی بوشهری با اشاره به استقبال گسترده مردم از بانوی کرامت، ادامه داد: مرقد مطهر ایشان به پایگاهی برای نشر و گسترش تشیع تبدیل شده و مراجع تقلید و حوزه علمیه مفتخر به حضور در کنار این مرقد مطهر هستند.

وی دهم آذر سالگرد شهادت شهید مدرس را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: او در برابر ظلم و استعمار مقابله کرد و با وجود اینکه در برخی اوقات تنها ماند ولی هیچگاه از هدف مقدسش عقب نشینی نکرد.

امام جمعه قم روز نیروی دریایی را تبریک گفت و افزود: امروز نیروهای دریایی مانند قهرمان در نقاط مختلف می‌درخشند و در برابر اشرار و کسانی که قصد توطئه علیه انقلاب دارند با قامتی استوار ایستادگی کرده اند.

وی ضمن گرامیداشت هفته بسیج خاطرنشان کرد: بسیج یکی از ارکان اساسی برای حفظ و بالندگی انقلاب اسلامی است و این ایام را به بسیجیان تبریک می‌گویم.

حسینی بوشهری روز مجلس را مورد توجه قرار داد و گفت: مجلس نقش کلیدی و تاثیرگذار در جامعه دارد؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید ارتباط مستمر با مردم داشته باشند و فراموش نکنند که با رای مردم در خانه ملت حضور دارند.

وی توجه به اولویت‌های کشور را انتظاری مهم از نمایندگان مجلس دانست و خاطرنشان کرد: نمایندگان باید در قانون نویسی و قانون گذاری وقت لازم را اختصاص داده تا گره گشای مشکلات مردم باشند. مجلس باید در حفظ آرامش و وفاق ملی پیش قدم باشد و مجلس باید از مواضع اصولی که مردم به خاطر انقلاب اتخاذ می‌کنند تبعیت کرده و نماد پیروی از موکلینشان باشند.

وی استقلال مجلس را مورد تاکید قرار داد و افزود: نباید مجلس تحت تاثیر القائات جناحی قرار گرفته و اخلاق و معنویت در گفتار و رفتار نمایندگان مشهود باشد. مجلس باید در طراز یک مجلس اسلامی ظهور پیدا کند.

حسینی بوشهری به دیدار مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر معظم انقلاب اشاره و تاکید کرد: اگر مردم راه قرآن را در پیش بگیرند در برابر استکبار سر تسلیم فرود نمی‌آورند.

وی با اشاره به هشدار رهبری به برخی از سران کشورهای اسلامی تصریح کرد: ایشان فرمودند به ولایت الله برگردید و دست از ولایت آمریکا و طاغوت بردارید؛ زشت و زننده است که رئیس یک کشور اسلامی ولایت طاغوت را برگزیند و به این ولایت پذیری مفتخر است.

امام جمعه قم گفت: امروز به برکت ایستادگی ملت در صحنه، انقلاب که روزی نهالی نوپا بود به درخت تنومندی تبدیل شده است؛ رهبری فرمودند شهید داده و سختی کشیده ایم ولی ایستادگی کرده ایم و باز هم در راه این هدف مقدس ایستادگی خواهیم کرد.

وی به وقوع زلزله اخیر در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: با وجود بالا بودن ریشتر، تلفات انسانی نداشتیم ولی تعداد مجروحان زیاد بود؛ مردم قم در زلزله سال گذشته کرمانشاه زیبا درخشیدند و امسال هم کسانی که مسئولیت خدمت رسانی به زلزله زدگان را دارند با همت والای مردم این خدمات را ارائه کنند.

حسینی بوشهری به تدوین بودجه سال 98 اشاره کرد و ادامه داد: در بودجه باید حمایت از اقشار ضعیف جامعه مد نظر قرار گرفته و به ظرفیت‌های داخلی کشور چشم بدوزید.