به گزارش اکونا پرس،

مدیرکل راه آهن قم روز یکشنبه در حاشیه آیین افتتاح چهار طرح اداره کل راه آهن استان قم در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به ازای هر تن کیلومتر انتقال بار از طریق مسیرهای ریلی 35 سی سی و جا به جایی هر نفر کیلومتر مسافر نیز 25 سی سی در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

وی افزود: کل خطوط ریلی استان 508 کیلومتر است و یک سوم محموله های باری کشور از محدوده مرزی ریلی قم جابجا می شود و در سال جاری نیز تا پایان آبان هشت میلیون و 300 هزار تن بار از راه آهن قم منتقل شده است.

محسن اعتماد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح چهار طرح اداره کل راه آهن قم، هزینه این تعداد طرح را 61 میلیارد اعلام کرد و گفت: زیرگذر بلوار کارگر که با پنج میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات راه آهن استان احداث شده از جمله این طرح ها به شمار می آید.

وی بیان داشت: این طرح از باکس های بتونی در ابعاد 3 در 4 تشکیل، و به طول 15 متر اجرا شده است و شرایط خوب و مناسبی برای تردد ویلچر جانبازان و معلولان دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون زیرگذرهای محدوده پل شهید مصطفی خمینی (ره) و کوچه شهید ولایت اجرا و به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: در صورت مشارکت شهرداری احداث چند زیر گذر استاندارد دیگر نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اعتماد، وجود ایستگاه مرکزی در شهر را نعمت بزرگی برای شهروندان توصیف کرد و گفت: امروز در دنیا توسعه خدمات شهری بر اساس حمل و نقل انجام می شود.

وی اضافه کرد: این شیوه خدمات دهی به گونه ای است که مردم با پیاده روی در محدوده راه آهن مرکزی از مراکزی مانند پلیس 110، بانک ها، دفاتر پستی، فروشگاه و رستوران‌ خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

مدیرکل راه آهن قم با بیان اینکه توسعه ایستگاه های راه آهن قم با همین رویکرد در دست اقدام است، اعتبار پیش بینی شده برای آن را بالغ بر 110 میلیارد ریال دانست و افزود: با ایجاد یک فضای پیاده روی 500 متری، خطوط مترو، اتوبوس رانی و تاکسیرانی به آن متصل می شود.

وی گفت: راه آهن قم دارای 15 ایستگاه است که 2 ایستگاه آن مسافربری و بقیه باربری است و روزانه 50 رام قطار مسافربری و 30 رام قطار باری تردد می کند.

اعتماد با اشاره به نامناسب بودن نحوه خدمات دهی تاکسیرانی قم به مسافران قطار گفت: در حالی که بیشتر مسافران قم را زائران و توریست های مذهبی تشکیل می دهند، تاکنون تدبیری برای استقرار تاکسی در مقابل ایستگاه های قطار قم اندیشیده نشده و بیشتر مسافران در یک بی نظمی کامل از خودروهای شخصی که مقابل این ایستگاه مستقر می شوند، استفاده می کنند.

وی با اذعان به اینکه برای ایجاد مکان توقف تاکسی در ایستگاه محمدیه قم، برغم تعیین فضای لازم از سوی راه آهن و پس از گذشت 6 ماه پیگری مستمر همچنان این مساله بلاتکلیف باقی مانده و شهرداری به تازگی قرار شده اقدام هایی را در این خصوص انجام دهد، گفت: در این ایستگاه که در مدخل و ورودی شهر قم قرار گرفته روزانه بیش از پنج هزار و 800 مسافر وارد و یا خارج می شوند، اما فاقد هر گونه نظم و امنیت لازم است و این برای کلانشهر مذهبی قم که مردم شایسته دریافت بهترین خدمات هستند، مطلوب نیست.

مدیرکل راه آهن قم در بخش دیگری از سخنان خود، احداث واریانت ریلی ایستگاه شوراب به ایستگاه ساقه به طول 44 کیلومتر را دیگر طرح های افتتاح شده عنوان کرد و افزود: برای آن 50 میلیارد ریال هزینه شده و از جنوب کشور به ایستگاه های ساقه، شوراب و در نهایت اصفهان منتهی می شود.

وی گفت: احداث سرویس بهداشتی دو چشمه ای در ایستگاه محمدیه با چهار میلیارد ریال اعتبار و نصب یک کانکس نمازخانه و یک کانکس سرویس بهداشتی در سکوی شماره 2 این ایستگاه با هزینه پنج میلیارد و 500 میلیون ریال نیز از دیگر طرح های بهره برداری شده است.

وی اذعان کرد: طی 2 سال گذشته حدود 30 میلیارد ریال برای ایستگاه محمدیه قم هزینه شده و با این حال ایستگاهی دور افتاده محسوب می شود و راه دسترسی به آن نیز بسیار نامناسب است.

اعتماد گفت: برای مرمت و بازسازی جاده منتهی به این ایستگاه تلاش های زیادی انجام شده ولی تاکنون پیگیری ها نتیجه بخش نبوده است.

مدیرکل راه آهن قم همچنین با اشاره به افتتاح چند طرح همزمان با ایام الله دهه فجر، اتصال ریلی گمرک استان با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال را از جمله این طرح ها برشمرد و افزود: راه اندازی کارخانه مدرن و استاندارد تعمیرات دیزل با 120 میلیارد ریال اعتبار، از دیگر طرح های آماده برای بهره برداری در دهه فجر است.

وی تصریح کرد: طرح های بازسازی مسیر هفت کیلومتری خط ریلی ایستگاه ساقه به سمت ایستگاه گار مانوری با 100 میلیارد ریال اعتبار و مقاوم سازی اداره کل راه آهن قم با 10 میلیارد ریال هزینه نیز در دهه فجر بهره برداری می شود.