به گزارش اکونا پرس، آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد به ادامه محورهای ازدواج پایدار پرداخت و  اظهار داشت: موضوع انتخاب همسر و ویژگی‌های آن موضوعی است  که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: 200 روایت در22 باب درباره ویژگی‌های همسر در کتب روایی نقل‌شده که نشان‌دهنده اهمیت توجه به این موضوع بوده، زیرا فرد با انتخاب همسر، شریک و همراه زندگی خود را انتخاب می‌کند و این انتخاب در زندگی معنوی و دنیوی انسان تاثیرگذار است.

امام‌جمعه قم تصریح کرد: یکی از مؤثرترین افراد در شکل‌گیری انسان همسر بوده زیرا رفاقت ، دوستی و معاشرت در خانه بسیار قوی، ماندگار، پایدار و درنتیجه تأثیرگذار است و همسر در نقطه عطف زندگی، انسان را به سمت سعادت یا شقاوت راهنمایی کرده و در شکل‌گیری شخصیت انسان بسیار تأثیر می‌گذارند.

وی این تأثیر را دوسویه دانست و گفت: فلسفه دوم انتخاب درست همسر این است که حلقه خانواده پرورش‌دهنده نسل آینده بوده و فضای اخلاقی و معنوی خانه،  ‌بر خانواده و درنتیجه جامعه تأثیر دارد و این تأثیر هم از بعد ژنتیکی و هم ازلحاظ محیطی باید موردتوجه قرارگرفته تا زمینه اصلاح اخلاق جامعه فراهم شود.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: از یک منظر کلی از مجموع  200روایت به این نتیجه می‌رسیم که تأکید و روح این روایات بر این است که  مبادا ازدواج‌ها بر مبانی ارزش‌های مادی استقرار پیدا کند و استوار شود تا ازدواج با ملاک‌های اخلاقی و معنوی شکل گرفته و اگر کسی فقط برای زیبایی و مال و شهرت و ارزش های مادی ازدواج کند به بن‌بست می‌رسد.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه به مناسبت‌های پیش رو اشاره کرد و ادامه داد: در آستانه شب های قدر که قلب ماه رمضان است، قرار داریم و در این لیالی امور و سرنوشت ما در یک سال پیش رو رقم خورده و تنها توشه ما برای این شب‌ها قرآن، دعا، نیایش، اطعام و رسیدگی به بندگان خداوند است.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: همه باید تلاش کنیم با تذهیب نفس به تقوای حقیقی برسیم و این تصمیم باید در ماه رمضان و شب‌های قدر گرفته شود تا بتوانیم در تمام ابعاد زندگی آن را پیاده کرده و سعادت حقیقی را در دنیا و آخرت به دست آوریم.

وی ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) و تسلیت برای شهادت امام علی (ع) بیان کرد: 14 خرداد روز رحلت امام خمینی(ره)، بزرگ‌مردی است که با حمایت مردم قم در 15 خرداد 42 توانست این انقلاب را به ثمر رساند و این افتخاری برای مردم و شهر قم است که با وجود حوزه و پرورش علمایی همچون امام خمینی (ره) از ولایت‌فقیه و انقلاب حمایت کرده و خون خود را هدیه دادند.

امام جمعه قم هفته اکرام یتیمان و نیازمندان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: کمیته امداد در کنار موسسات خیریه، بهزیستی و مردم خیر خدمات خوبی را ارائه داده است که از جمله خدمات این است که در سال 96، 90 میلیارد تومان توسط کمیته امداد برای نیازمندان هزینه شده است که همچنین 42 درصد کمک‌هایی که به نیازمندان شده از طرف مردم قم بوده و مبلغی بالغ‌بر 40 میلیارد تومان در سامانه خود ثبت کرده که در کشور بی‌نظیر بوده است.

وی اقدامات کمیته امداد را در کنار بهزیستی و مؤسسات خیریه مردمی قابل‌توجه دانست و اظهار داشت: در حوزه خوداشتغالی، مسکن، تعمیرات و خرید مسکن کمیته امداد اتفاقات خوبی را رقم زده  و با طرح مددکاری اسلامی که با نگاهی خدایی و الهی شروع‌شده از میان جمع زیادی از مددجویانی که طلاق گرفته بودند توانسته در حدود 100 مورد از آن‌ها  را با این طرح به زندگی برگرداند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه به شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: شرایط جدید کشور موضوعی است که باید به آن توجه کنیم، طرح ترامپ اتفاق جدیدی نیست و در 40 سال گذشته همیشه اتفاق افتاده است اما جنگ بزرگ اقتصادی که علیه ایران طراحی‌شده اتفاق ساده‌ای نیست و هدفشان سخت کردن زندگی مردم برای تضعیف رکن‌های اصلی  و مؤلفه‌های قدرت در کشور است.

وی به توطئه‌های دشمنان علیه ایران اشاره و ابراز کرد:تضعیف اقتصاد، وحدت ملی، امنیت، قدرت نظامی و کم کردن نفوذ ایران در جهان ازجمله موضوعاتی است که دشمن در حال برنامه‌ریزی روی آن بوده  و همه ابرازها را به کار گرفته  تا بتواند ایران را تضعیف کنند.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: امروز مشخص‌شده که هدف آن‌ها تنها انرژی هسته‌ای نیست بلکه می‌خواهند نظام ایران را تهت فشار قرار دهند و وظیفه امروز ما حفظ وحدت در سایه رهنمودهای رهبری بوده تا این توطئه هم مانند طرح‌های دیگر آن‌ها در این 40 سال شکست بخورد.

وی تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی را توجه به اقتصاد مقاومتی اعلام و عنوان کرد: با توجه به بدعهدی آمریکا در برجام مذاکره‌کنندگان باید  با هوشیاری نشان دهند نمی‌توانند ایران را با تهدید و فشارهای اقتصادی منزوی کرده و شکست دهند.

امام‌جمعه قم اظهار داشت: دو سه نکته را در 40 سالگی انقلاب باید مهم بدانیم، فریاد بر ظالمان نباید کم شده و روز قدس مردم نشان خواهد داد که پشت نظام و رهبری بود‌ه و صدای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل خاموش نمی‌شود و مردم پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده و در کنار مسلمانان جهان فریاد مرگ بر اسرائیل  و مرگ بر آمریکا سر خواهد داد.

وی با اشاره به تأکید رهبری در روشن کردن چهره حقیقی امریکا به دنیا تصریح کرد:  مسئولان  در شرایط فعلی و برای تثبیت قدرت ایران باید از موضع انفعال خارج‌شده و قاطعانه در دنیا به روشنگری نسبت به عملکرد امریکا بپردازند و فهرستی باهدف مطالبه گری از عملکرد امریکا تهیه‌کرده و به جهان ارائه دهند تا با حمایت جبهه مقاومت چهره حقیقی امریکا بر دنیا روشن شود.