به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، لیگ ملت‌های والیبال سال 2023 در گروه مردان که از روز سه شنبه 16 خردادماه در دو کشور کانادا و ژاپن آغاز شده است، امروز (شنبه 20 خرداد) با شش دیدار در شهرهای اوتاوا و ناگویا پیگیری می‌شود.

تیم‌های ایران و چین از ساعت 10:10 دقیقه و در چهارمین دیدار روز پنجم در سالن گایشی ناگویای ژاپن به مصاف یکدیگر رفتند و شاگردان عطایی با شکست سه بر یک حریف به نخستین برد خود در این رقابت‌ها دست یافتند.

مردان والیبال ایران در ست نخست این مسابقه 25 بر 23 نتیجه را واگذار کردند، اما در ست‌های دوم تا چهارم به ترتیب با امتیازهای 25 بر 15، 25 بر 20 و 25 بر 14 چین را شکست دادند تا سه امتیاز کامل مسابقه را به دست آورند و در جدول چهار امتیازی شوند.

در ست نخست بهروز عطایی از ترکیب سید محمد موسوی، محمد ولی‌زاده، محمد جواد معنوی‌نژاد، پوریا حسین‌خانزاده، جواد کریمی، امین اسماعیل‌نژاد و محمدرضا حضرت‌پور استفاده کرد و نخستین امیتاز مسابقه به دلیل اشتباه چینی‌ها در ارنج به ایران رسید.

در ادامه چینی‌ها سه امتیاز متوالی گرفتند اما تیم ایران در امتیاز پنج مسابقه را به تساوی کشاند. رقابت‌ دو تیم تا امتیاز 14 به صورت پایاپای پیش رفت اما وقتی چین دو امتیاز متوالی به دست آورد، عطایی وقت استراحت درخواست کرد تا توصیه‌های لازم را به بازیکنان ایران داشته باشد. تیم ایران در ادامه مسابقه برتری خود را به دست آورد تا امتیاز 22 بر 19 به سود ایران که چینی‌ها سه امتیاز متوالی کسب کردند و دو تیم برابر شدند.

در نهایت تیم ایران نتیجه ست نخست را 25 بر 23 به حریف واگذار کرد. در این ست تیم ایران در حمله عملکرد خوبی داشت و 18 امتیاز به دست آورد. دو دفاع ایران نیز منجر به امتیاز شد. اما چینی ها عملکرد موفقی در دفاع داشتند که هشت پوئن به دست آوردند. تیم چین سه امتیاز سرویس و هشت امتیاز حمله نیز در این ست کسب کرد.

در ست دوم، مرتضی شریفی جایگزین محمدجواد معنوی‌نژاد شد و نخستین امتیاز دوباره از آن ایران شد. مردان ایران در ادامه سه امتیاز از چین پیش افتادند و در ادامه نیز برتری تیم ایران پایدار ماند تا در پایان این ست، نماینده سرزمین اژدهای زرد 25 بر 15 مغلوب ایران شود. در ست دوم برتری ایران در میدان کاملا محسوس بود و ملی‌پوشان 15 امتیاز از حمله، سه امتیاز در دفاع و دو امتیاز سرویس به دست آوردند. چینی‌ها 11 امتیاز حمله و یک امتیاز سرویس کسب کردند و دفاع این تیم در ست دوم، امتیازی به دست نیاورد.

ترکیب تیم ایران در ست سوم نسبت به دوم تغییری نکرد و تیم ایران در ابتدای مسابقه سه امتیاز از حریف پیش افتاد. سرمربی چین در امتیاز هفت بر سه به سود ایران، مجبور به استفاده از وقت استراحت شد. در امتیاز 17 بر 15 به سود ایران عطایی وقت استراحت گرفت. شهروز همایونفرمنش همانند دو ست دیگر در این ست نیز به میدان آمد. این ست هم در نهایت 25 بر 20 به سود ایران به پایان رسید تا کسب یک امتیاز از چینی‌ها در این ست قطعی شود. در ست سوم تیم ایران 15 پوئن از حمله، سه امتیاز دفاع و یک امتیاز از سرویس به دست آورد و با توجه به 6 امتیاز اشتباهات بازیکنان چین، برنده میدان شد.

شاگردان عطایی در ست سوم نیز اقتدار خود را در زمین مسابقه حفظ کردند و چندین امتیاز سرویس متوالی به دست آوردند. ملی‌پوشان با امتیاز 25 بر 14 در این ست به پیروزی رسیدند تا در نهایت سه بر یک فاتح این دیدار باشند و به نخستین برد خود در لیگ ملت‌ها 2023 دست یابند. تیم ایران با این برد از جایگاه پانزدهم جدول به رتبه نهم صعود کند.

گروتودرست اپامینوداس از کشور یونان و دیوید فرنادز از اسپانیا این مسابقه را به عنوان داوران اول و دوم، قضاوت کردند که به مدت 103 دقیقه طول کشید. سرمربی تیم ملی والیبال اسلوونی از جمله تماشاگران دیدار ایران و چین بود.

تیم ملی والیبال چین تا قبل از این مسابقه 36 دیدار با تیم ایران برگزار کرده بود که 21 شکست را تجربه کرده و در 15 مسابقه هم پیروز میدان شده بود. بنابر این شکست امروز این تیم بیست‌ودومین ناکامی چینی‌ها برابر والیبال ایران در رده سنی بزرگسالان در طول تاریخ محسوب می‌شود. همچنین این مسابقه چهارمین رویاویی دو تیم در لیگ ملت‌ها بود که چین همچنان در حسرت پیروزی برابر ایران در این رقابت‌ها باقی ماند.

تیم ملی والیبال ایران ساعت 7:10 دقیقه فردا (یکشنبه 21 خرداد) در چهارمین و آخرین مسابقه هفته نخست خود به مصاف اسلوونی می‌رود.