به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛در خاتمه این نشست که سه ساعت به طول انجامید دکتر سید مناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک در جمع خبرنگاران ابراز داشت:امروز اولین جلسه بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو بود که  پس از بررسی موارد مختلف در خصوص بازیهای آسیایی و بخصوص  المپیک پیش رو مقرر شد تا مصوبات نهایی آن  به نشست هفته بعدی هیات اجرایی موکول شود.
وی تصریح کرد: اما گزارش مفصلی از 8 و 9 ماه گذشته در خصوص موضوعاتی مانند شناسایی ورزشکاران، مباحث پشتیبانی و فنی با فدراسیون‌ها و گزارشی از نتایج کاروان اعزامی به هانگژو ارائه شد هر چند بغیر از یکی دو نفر اکثر اعضا در هانگژو بودند و در جریان جزئیات بودند که اعضا ابهامات مختصری را مطرح کردند و مباحث المپیک و آسیایی 2026 در حد عنوان،مطرح شد.
دکتر هاشمی ادامه داد:در همین راستا موارد مفصلی را رئیس محترم کمیته ملی المپیک و من به عنوان برنامه در جلسه هفته آینده خواهیم داشت و اگر پذیرفته شد نقش وزارت ورزش و کمیته مشخص می‌شود تا مشترکا منابع و پشتیبانی‌ها تامین و رشته‌های شانس مدال شناسایی شوند.
سخنگوی کمیته ملی المپیک در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه مسئولین فوتبال عنوان می کنند داشتن 2 متولی برای تیم فوتبال امید باعث شد تیم به المپیک صعود نکند، عنوان کرد: حرف‌شان را قبول دارم ‌و هیچ اظهار نظری نمی‌کنم. خود فدراسیون تیم را برای آسیایی و المپیک ببرد. ضمن این‌که ما هیچ وقت دخالتی نکردیم. فقط پیشنهاد دادیم که قبول نکردند به هر حال دلیلی برای بازگشت به گذشته نیست،در گذشته هم عنوان کردیم و الان هم به صراحت اعلام می‌کنیم که فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون‌ها هیچ فرقی برای ما ندارد صفر تا 100 کارشان را خودشان انجام دهند. اگر از ما کمک خواستند ما پشتیبانی می‌کنیم و  همچون دیگر فدراسیون ها هیچ  دخالتی در کارشان نداریم.
وی تصریح کرد: همه چیز گذشت و نمی خواهم به عقب برگردم به هر حال  زحمتشان را کشیدند برای اینکه آرامش در فوتبال باشد خودشان تلاش کنند و تیم امید را حمایت کنند و نفراتشان را  معرفی کنند تا ما اعزام کنیم. انشالله دوگانگی نشود که بگویند چه کسی مقصر است‌ ما دنبال مقصر نیستیم.
دبیر کل کمیته ملی المپیک در پاسخ به راهکار کمیته ملی المپیک برای رشته‌های المپیکی که در بازی‌های آسیایی عملکرد خوبی نداشتند و شرایطشان برای حضور در المپیک پاریس گفت: فکر می‌کنم بعد از جلسه آینده که قرار شد برای رشته‌های المپیک تصمیم‌گیری شود، بهتر بتوانم به این سئوال جواب دهم. قرار شد کمیته از رشته های  شانس‌ مدال در المپیک از همه لحاظ حمایت کند. مقرر شد ورزشکاران شانس مدال از طریق روسای فدراسیون‌ها حتی به صورت گلخانه‌ای شناسایی شوند. باید رشته‌هایی که شانس مدال المپیک هستند را مورد توجهات ویژه قرار دهیم. در جلسه آینده مصوباتی درخصوص رشته‌هایی مثل کشتی، تکواندو، وزنه برداری و رشته‌هایی که بوی مدال می‌دهند خواهیم داشت و در حمایت از آنها کوتاهی نخواهیم کرد. دولت هم منابع خوبی اختصاص داده است. نباید اتلاف منابع و هزینه داشته باشیم باید تا 9 ماه مانده به المپیک برنامه ریز فدراسیون‌ها را بررسی کنیم که اتلاف هزینه نداشته باشیم. اردوها، مسابقات و حقوق‌ها و هرچه لازم است را در قالب یک بسته، مصوب خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سئوال که برخی رشته‌ها امید مدال داشتند و پس از رفت و آمد های بسیار  اعزام شدند ولی به رغم قول هایی که دادند نتوانستند آن را محقق کنند آیا برای عدم تکرار این اتفاق در دوره بعد بازیهای آسیایی فکری خواهد شد گفت: وقتی مسئولیت یک رشته را یک فدراسیون دارد باید برنامه طولانی مدت داشته باشد. الان گذشت ولی فدراسیون ها از حالا باید برای بازی‌های آسیایی  ژاپن2026 برنامه ریزی کنند و فرصت کم است. در این خصوص باید از خود فدراسیون ها مطالبه کرد ما جز پشتیبانی و اعزام نمی توانیم کاری کنیم ولی در مرکز نظارت و سنجش فدراسیون‌ها آنالیز می‌شوند و بر اساس شانس مدالی که دارند در بستر کیفی اعزام می کنیم.
دکتر هاشمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر برخی ناداوری ها و اینکه آیا کمیته ملی المپیک اعتراضی در این زمینه داشته است  گفت:هر اعتراضی را کمیته ملی المپیک بعد از اعتراض رییس  فدراسیون می‌تواند پیگیری کند. بعد از تکواندو، یک وزن کشتی و کبدی دوستان اعتقاد داشتند ناداوری انجام شده است اما اعتراض رسمی نداشتند که ما پیگیر شویم اما در چند رشته ناداوری شد.
وی تاکید کرد: جدای از برخی نقاط ضعف کاروان باید نقاط قوت آنرا هم دید کیفی سازی قطعی در یک سال یا چند ماه مانده به بازیها محقق نمی شود ولی اینکه 170 نفر که فکر می‌کردیم مدال نمی‌گیرند را کم کردیم، اتفاق خوبی است. درست است که کیفی سازی صدرصدی اتفاق نیفتاد ولی برای  بازیهای بعدی سه سال فرصت داریم و باید برنامه ریزی کنیم از طرفی فدراسیون هایی هم که نتیجه نگرفتند باید به مردم جواب بدهند. جایگاه هفتم شاید خوب نباشد و یک پله پایین تر آمدیم ولی  این نتیجه حاصل 5 سال کار ورزش ما بوده است ما در چند رشته تاریخ سازی کردیم و باید در آنها بیشتر کار کنیم‌.
وی افزود: در مورد ژیمناستیک با آن مشکلات و اختلافات کسی فکر نمی کرد مدال بگیرد الان باید دست به دست بدهیم. ما نمی گوییم حق با چه کسی است و ما برگزار کننده مجامع فدراسیون ها نیستیم و تنها می گوییم طبق اساسنامه باید کارها انجام شود‌. اینکه در 15 فدراسیون سرپرست داشته باشد نمی‌توان انتظار مدال داشت، دنبال توجیه نیستیم ولی واقعیت‌ها هم باید بیان شود. ووشو، کوراش، تنیس روی میز، کشتی، دوچرخه سواری،شطرنج  و .... عملکرد خوبی داشتند اما برخی هم کمتر از انتظار ظاهر شدند‌. ژیمناستیک و اسکیت اگر سرمایه گذاری شود استعدادهای خوبی دارند که می‌توانیم در دوره بعد روی آن‌ها حساب کنیم .
دبیر کل کمیته تصریح کرد:ما یکی از کم حاشیه ترین  کاروان اعزامی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه و یا ارائه امکانات و تسهیلات به تیم ها در دهکده بازیها و یا رفت و برگشت تیم ها را داشتیم وظیفه کمیته  پشتیبانی است و آنچه متعلق به ما بود انجا دادیم به عنوان مثال قول پاداش پای سکو را دادیم و به همین منظور  55 میلیارد تومان پاداش برای ورزشکاران و‌ کادر فنی بدون استثنا پرداخت شده است حتی برای تجهیزات و مربیان که فدراسیون‌ها درخواست کمک داشتند، جداگانه مبلغی را پرداخت کردیم از طرفی در برخی رشته‌ها برای حضور بانوان محدودیت هایی وجود دارد که بالطبع در تعداد مدال تاثیر  خواهد گذاشت اما با این حال  عملکرد کاروان ایران در  بازی‌های آسیایی بعدی که  مسئولیتش با این هیات اجرایی است، می‌تواند متفاوت باشد.