به گزارش اکونا پرس،

قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها مشخص شد. قرعه‌کشی این مرحله قرار است در تاریخ 28 دسامبر (پنجشنبه 7 دی ماه) ساعت 16 به وقت محلی در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می شود.

16 تیم راه یافته از غرب و شرق آسیا

تیمها دو مسابقه رفت و برگشت مقابل هم انجام خواهند داد. منطقه غرب و شرق بطور جداگانه . 8 تیم برنده به مرحله یک چهارم و تیمهای برنده سپس به مرحله نیمه نهایی صعود خواهند کرد. تا مسابقه فینال منطقه غرب و شرق بطور جداگانه مسابقات را برگزار می کنند اما در فینال برنده غرب و شرق باهم بازی می کنند.

نحوه قرعه کشی:

نحوه اختصاص گوی ها (پات) در گلدانها: در هر منطقه دو (2) پات وجود خواهد داشت - گلدان 1 شامل برندگان گروه ها و پات 2 شامل باشگاه های رتبه دوم. باشگاه ها با توجه به موقعیت خود در گروه در پات ها قرار می گیرند.

خودداری از هم گروهی: باشگاه های هم گروه در مرحله قبل ( مرحله گروهی ACL 2023/24) نباید در دور یک شانزدهم مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

ترتیب میزبانی: باشگاه‌های پات 2 باید بازی اول مرحله یک هشتم نهایی را در خانه انجام دهند و برای چیدن تیمها مقابل هم برای دو باشگاه از پات 1 قرعه‌کشی انجام می‌شود تا ترتیب میزبانی مشخص شود.

*اصول و مراحل قرعه کشی

منطقه غرب

طبق اصل تخصیص گلدان، منطقه غرب ACL دارای هشت (8) باشگاه خواهد بود که به دو پات تقسیم می شوند:

پات 1 (برندگان گروه)

1.العین (امارات متحده عربی)

  1. 2. نسف ازبکستان
  2. 3. الاتحاد عربستان
  3. 4. الهلال عربستان
  4. 5. النصر عربستان

گلدان 2 (بهترین باشگاه های رتبه دوم)

  1. 1. نوبهار (ازبکستان)
  2. 2. سپاهان
  3. 3. الفیحا عربستان

منطقه شرق

طبق اصل تخصیص گلدان، مشابه منطقه غرب، منطقه شرق ACL نیز دارای هشت (8) باشگاه خواهد بود که به دو پات تقسیم می شوند:

پات 1 (برندگان گروه)

  1. 1. بانکوک یونایتد تایلند
  2. 2. یوکوهاما اف مارینوس ژاپن
  3. 3. ونت فورت کافو ژاپن
  4. 4. کاوازاکی ژاپن
  5. 5. پوهانگ کره

گلدان 2 (بهترین باشگاه های رتبه دوم)

1. شاندونگ تایشان اف سی چین

2. چونبوک موتورز کره

3. اولسان هیوندای کره

قرعه کشی نخست با منطقه غرب ACL آغاز و با قرعه کشی منطقه شرق ادامه خواهد یافت.

برای اینکه در هر گلدان تعداد توپ ها زوج باشد، یک توپ بصورت تصادفی از گلدان 1 برداشته می شود و در ابتدای قرعه کشی در گلدان شماره 2 قرار می گیرد.

پس از آن قرعه کشی به ترتیب زیر انجام می شود:

v POT 2 -> POT 1

پات 2 (سه باشگاه برتر رتبه دوم + برنده یک گروه)

توپ های اول تا چهارم که از POT 2 گرفته می شود به ترتیب در موقعیت های تیم A در مسابقات دور 16-1، دور 16-2، دور 16-3 و دور 16-4 قرار می گیرند و میزبان بازی اول خواهند بود.

پات 1 (چهار برنده باقیمانده گروه)

توپ های اول تا چهارم که از پات 1 گرفته می شود باید به ترتیب در موقعیت های تیم B از مسابقات دور 16-1، دور 16-2، دور 16-3 و دور 16-4 قرار گیرد و میزبان بازی برگشت خواهند بود.

به منظور اعمال حفاظت گروهی همانطور که در اصول قرعه کشی ذکر شده است، باشگاه های شرکت کننده از همان گروه در طول مرحله گروهی ACL 2023/24 نباید در دور یک شانزدهم مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

به عنوان مثال، اگر در مرحله یک‌ شانزده قرعه الهلال مقابل نوبهار در آید  تیم الهلال به زوج بعدی منتقل می‌شود زیرا هر دو تیم از گروه D بودند.

به این شکل، باشگاه قرعه‌کشی  شده ای بعدی باید موقعیت تیم B را در جفت‌های دور 16-1 که در ابتدا الهلال در آن قرار گرفته بود را، بگیرد.

حفاظت گروهی نه تنها برای باشگاه قرعه کشی شده، بلکه در مورد سایر باشگاه هایی که هنوز قرعه کشی نشده اند نیز اعمال می شود. این به دلیل جابه‌جایی‌های مورد نیاز برای پیش‌بینی تمام سناریوهای ممکن و جلوگیری از هرگونه وضعیت بن‌بست است.

همین روش به ترتیب برای منطقه شرق ACL اعمال می شود.

به این ترتیب مرحله قرعه کشی مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا 2023/24 را به پایان می رساند.